سینماسینما، فریبا اشوئی
مامان های ایرانی معمولا موجوداتی لطیف، شکننده، صبور، مهربان، مدیر و مدبراند. اما مامانِ فیلمِ مامان، کمی با مامان های معمول که می شناسیم فرق دارد. مامان فیلم آرش انیسی، مامانی است که در زندان باورهای خودش گیر افتاده و اسیر شده است. زندگی، از او شخصیت دیگری ساخته که حضورش در زندگی اطرافیانش به خصوص در زندگی پسرانش توام با درگیری و دردسر شده است. مامان یک تراژدی شخصیت محور است که پیرنگ اصلی داستانش، همین شخصیت مامان و باورهای اوست. خرده پیرنگ قوی دیگر بعد از پیرنگ اصلی، تنهایی و حسرتی است که از گذشته به یغما رفته(جنگ و آوارگی) با او به امروزش آمده و مجال نفس کشیدن را از مامان و اطرافیانش گرفته است. پسران مامان بخش مهمی از هویت او را شکل می دهند اما این شکل دهی به هیچ طریقی نمی تواند خمیره فرسوده ناراحت و غمگین او را تغییردهد. تازه برعکس این مامان است که تلاش می کند تا فرزندانش را به فُرم و اندیشه ناراضی خود درآورد. همین تناقض و تقابل شخصیت هاست که فرصت های دراماتیک روایت مامان را رقم زده است. آرش انیسی در نخستین تجربه اش در سینمای حرفه ای به سراغ موجودی خاص به نام مامان رفته که از جایگاهی والا در خانواده برخوردار است و همین انتخاب، نشان دهنده جسارت و خلاقیت فیلمساز در کارش است.
فیلم به واسطه فضای تکراری و غم آلود زندگی مامان، از ریتم و ضرباهنگ پایینی برخوردار است.(صفحه صفحه با دست نوشته های احمد)
فضاهای خالی در میانه سکانس ها حس می شود که به عمد در راستای ترسیم لُختی فضای احساسی درام در شیوه تدوین فیلم به کار گرفته شده است. گره اصلی درام اما خودش پایان غم انگیز مامان را رقم می زند.مامان در ساختار فرایند پیچیده ای نداشته و اوج و درخشش خاصی هم ندارد. ساختار تماما در خدمت متن است. با این همه فیلم، فیلم آبرومندی از آب درآمده است. بازی های خوبی هم دارد و یقینا بخش مهمی از موفقیت فیلم، مدیون حضور درخشان رویا افشار در نقش مامان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





