سینماسینما، حمید عبدالحسینی
مستند «سرباز شماره صفر»، ساخته محمد سلیمی راد، به نمایش درآمده در چهلمین جشنواره فیلم فجر
سرباز شماره صفر از زخم های جنگ می گوید که پس از سالها همچنان باقی مانده است؛ از نسلی آرمان خواه که حضور در دفاع ملی را نه در ازای معاملات مادی که در انگیزه های اعتقادی، باور و ایستادگی جست و جو می کرد و حالا بعداز گذشت دهه ها از وقوع واقعه در گوشه ای روزگار می گذرانند؛ روزگاری آکنده از درد و رنج که خالی از عشق و امید نیست. جهانگیر بدوره ظاهرا به دنبال مدارک جانبازی اش می رود اما در واقع به دنبال اثبات هویت و حقیقت است؛ هویت و حقیقتی که حالا در قامت خانواده و خدمت به آن برایش معنا می یابد. جهانگیر یک عاشق واقعی است و ساده و بی آلایش در تداوم سیر زندگی اش باز هم در پیکار است؛ انگار سرنوشت او با جنگیدن گره خورده. دوربین محمد سلیمی راد
یک ناظر است و به خوبی حقیقت درون و برون زندگی او و خانواده اش را انعکاس می دهد. سرباز شماره صفر ساده است و این سادگی را درقالب فرم و چهارچوب یک مستند پرترهی بی تکلف برای مخاطب تصویر می کند. سر پا نگهداشتن ریتم و حال و هوای بصری فیلمی که به دلیل ناگزیر بیماری همسر سوژه، حجم اعظمی از روایت را در یک خانه شامل می شود به سادگی امکانپذیر نیست که به مدد زوایای دوربین مستندساز و همزیستی دلپذیر با شخصیت و فضای زندگی آنها به خوبی قوام یافته است.
پایان بندی فیلم یکی از درخشان ترین موقعیتهای دوگانه ی تلخی و امید را برای مخاطب به ارمغان می آورد و جهانگیر بدوره را به عنوان یک قهرمان در ذهن بیننده ماندگار می کند. سرباز شماره صفر فقط یک مستند درخصوص یک رزمنده جنگ نیست بلکه یک فیلم اجتماعی و انتقادی نیز است.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- دانشمند بازیگری/ درباره سعید پورصمیمی به بهانه زادروز ۸۰ سالگیاش
- سیر روز در شب/ نگاهی به فیلم «شب، داخلی، دیوار»
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند