سینماسینما، ابراهیم عمران
به حتم بیشترمان ترکیب «جهل مرکب» را شنیدهایم و از معنای تحتاللفظی آن نیز آگاهی داریم. اینکه شرایط تا چه حد سبب ساز این جهالت خواهد شد و اصرار بر این ناآگاهی هم تا حدود زیادی بر همگان آشکار است. گروه نویسندگان فیلم «زالاوا» بر این نگره، داستانی از خرافات را به درستی بر پرده سینما آوردهاند. واقعیتی که فراتر از قصههای مرسوم سینماست. جهالتی محض که تا سرحد جنون میتواند عقل را زائل کند. اینکه فردی نظامی در منطقه زیستیاش در پی دستگیری «آدم» باشد و نه «جن» مانیفست اصلی این فیلم است. اصل را رها کردن و حتی به فرع هم نپرداختن! اینکه فردی به بهانه گرفتن جن و برای نجات همنوع تلاش کند و این جدیت را هم منتی بداند بر اهالی روستا و به جهلش هم ایمان داشته باشد؛ چه نامی میتوان بر این گزاره نهاد؟ دست بر قضا زمانی این فیلم دیده شد که دو سال قبلش اوج خرافاتگرایی در اوج ویروس چینی کرونا بود. قرینهای که همگان شاهد بودیم علم پزشکی به کناری نهاده میشد و دستورات عاری از عقل و منطق صادر. و پیامد آن هم مشخص. در زالاوا آنچه اهمیت داشت فقدان تفکر بود و بس. تا جاییکه مسعود استوار ارتشی با بازی جاندار نوید پور فرج هم گاهی به شک میافتاد که آیا مبارزهاش بر سر این جهالت درست است یا خیر؟! آنجاییکه برای نجات جان خانم دکتر (هدی زین العابدین) وارد درمانگاه میشود که شیشه جن را از بین برد! و یا جنگیر داستان که به هیچ وجه نمیپذیرفت، شیادی بیش نیست. و غم ماجرا هم اینجاست که جهل مرکب را خوب بتوانی معنا کنی! آمردان، جنگیر فیلم (با بازی بیاغراق پوریا رحیمی سام) آنقدر باورپذیر جنگیر بودنش را بازی میکند که ذرهای شک در این کردار عامالمنفعهاش ندارد! لختی نمیتوان شک کرد که او نقش بازی میکند و دسیسهای در کارش وجود دارد. اهالی تا جایی باورش دارند که سرباز پاسگاه هنگام فراری دادنش از او میخواهد چند جنی را سمت رؤسای کارخانه بفرستد تا او را استخدام کنند! دیالوگهای ساده و بیتکلف که اوج باورمندی اهالی روستا به آمردان جنگیر است. مردمی ساده در اوج بیخبری از مناسبات دنیای مدرن که حتی برای آزمایش ادرار نمیدانند که چه باید انجام دهند! ارسلان امیری که اولین کارگردانیاش بعد فیلمنامهنویسیهای متعدد با آیدا پناهنده بود؛ به خوبی توانست درونگرایی پنهان مردمی را آشکار سازد. جمعیتی که به راستی جن جهالت در آنها رسوخ کرده بود. و حتی با گرفتن جن نیز از تن آنان خارج نمیشود این میزان از خرافه پرستی. عشق ساده و بیآلایشی که در اسرافیل و تیتی رگههایی از آن را شاهد بودیم، این بار در دل داستانی ذاتا هراسناک، اما بی آزار مابین ملیحه و مسعود جریان دارد. عشقی که جن درونشان اجازه بروز آن را نمیدهد. و در زمانی که میبایست دلدادگیها آشکار شود، کم دانشی و بیتفکری اهالی، سرنوشت شومی را برای دختر رقم میزند. زالاوا از آن روی اهمیت دارد که قصهای است به درازنای تاریخ. تاریخی که به حتم جغرافیا نمیشناسد. میتواند در هر مکانی رخ نشان دهد. نبرد عقل و بیعقلی؛ در زاویه دوربینی که به خوبی این حس را به مخاطب با موسیقی بجای رامین کوشا منتقل میکند. جادههای پر پیچ و خم فیلم که اندرون سخت فکری اهالی را نشانه میرود. و تنهایی استواری که میداند توان ایستادن در این جهل نهادینه شده را ندارد. موسیقیای که در کلیت فیلم به گوش میرسد، حس ترس و تنهایی و کم خردی را القا میکند و مهمتر از همه بیتکلفی کارگردانی بود که بیادعا آنچه در ذهن داشت را پیاده کرد. به حتم ارسلان امیری جوان سنندجی این اثر، در کارنامه کاریاش قدم اول را خوب برداشت. قدمی که جهانی است و گام اول محکمی است برای تفکری چنین. تفکری که ریشه در بی خردی محض انسانهایی دارد که نمیخواهند بدانند و آگاه شوند و در این چرخه معیوب باقی میمانند و هم خود و هم دیگران را به وادیهای هولناکی سوق میدهند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- همه بک تو بلکی در ذهن داریم
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- «حافظه»؛ جایی در میان دیوارها
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد