سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
نمایش«اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»، به نویسندگی و کارگردانی علی روان بُد
انتقال هر کانسپت و مفهومی به ویژه بر صحنهی نمایش نیاز به ساختار و فرم خاص و تکنیک متناسب با معنای موردنظر دارد؛ نمایش «اون..» نیز می کوشد تا راهی تازه برای بیان درونمایه خود بیابد. «اون…» با تمی سیاسی _اجتماعی به نقد مناسبات و روابط برآمده از جامعه ای بیمار میپردازد و از طریق تلفیق سبک بصری فرمالیستی و حضور گروه فرم و ایجاد تناسب با حال و هوای کاراکترهای اصلی و موقعیت هریک از آنها درصدد است تا آنارشیسم حاکم بر اتمسفر و جغرافیای شهر خیالی و بیزمان و مکان خود را که درواقع هر زمان و مکانی را شامل می شود، توصیف و تعریف کند.
در چنین مجموعهای از نمادها و استعاره ها گروه بازیگری (به واسطهی تنوع تیپ ها و شخصیتها) چه در انتخاب و چه در هدایت و ایفا از اهمیت ویژه برخوردار است که دقت بالای کارگردان را می طلبد و حتی در طراحی حرکات گروه فرم نیز یکی از رئوس آماده سازی اجرای چنین نمایشیست. بازیگرانی از طیف ها و تجربیات مختلف که برخی کهنه کارترند که از آن میان فرزاد دشتی در نقش اون برای ساختن کاراکتری چند وجهی که از یک سو محبوب و از سوی دیگر دارای رذیلت هاییست انتخابی به جا و هوشمندانه محسوب می شود و نمونه های دیگری همچون ابوالفضل سلحشور، پوریا جلال وندی، عیسی محمدی، نیما عابدی خیابان، محمد عباداللهی، میترامسائلی(همین طور به عنوان طراح حرکت ) هلیا رضایی و مانلی خاتمی را هم میتوان در همین زمره مثال آورد.
«اون…» علی رغم برخی کاستی ها به سبب پاره ای ناهماهنگی های اجرایی نظیر عدم انسجام گروه فرم در برخی بخشها و یا مشکلات نورپردازی و نیز طولانی بودن بعضی از موقعیتهای نمایشنامه علی الخصوص در قسمتهای پایانی، از اجرایی تفکر برانگیز و دغدغهمند حکایت می کند و واکنشیست هنرمندانه در برابر جهالت های همیشگی همهی دورانها. جهالتی که مع الاسف در بسیاری موارد از جبر برمی آید.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه