سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
نمایش«اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»، به نویسندگی و کارگردانی علی روان بُد
انتقال هر کانسپت و مفهومی به ویژه بر صحنهی نمایش نیاز به ساختار و فرم خاص و تکنیک متناسب با معنای موردنظر دارد؛ نمایش «اون..» نیز می کوشد تا راهی تازه برای بیان درونمایه خود بیابد. «اون…» با تمی سیاسی _اجتماعی به نقد مناسبات و روابط برآمده از جامعه ای بیمار میپردازد و از طریق تلفیق سبک بصری فرمالیستی و حضور گروه فرم و ایجاد تناسب با حال و هوای کاراکترهای اصلی و موقعیت هریک از آنها درصدد است تا آنارشیسم حاکم بر اتمسفر و جغرافیای شهر خیالی و بیزمان و مکان خود را که درواقع هر زمان و مکانی را شامل می شود، توصیف و تعریف کند.
در چنین مجموعهای از نمادها و استعاره ها گروه بازیگری (به واسطهی تنوع تیپ ها و شخصیتها) چه در انتخاب و چه در هدایت و ایفا از اهمیت ویژه برخوردار است که دقت بالای کارگردان را می طلبد و حتی در طراحی حرکات گروه فرم نیز یکی از رئوس آماده سازی اجرای چنین نمایشیست. بازیگرانی از طیف ها و تجربیات مختلف که برخی کهنه کارترند که از آن میان فرزاد دشتی در نقش اون برای ساختن کاراکتری چند وجهی که از یک سو محبوب و از سوی دیگر دارای رذیلت هاییست انتخابی به جا و هوشمندانه محسوب می شود و نمونه های دیگری همچون ابوالفضل سلحشور، پوریا جلال وندی، عیسی محمدی، نیما عابدی خیابان، محمد عباداللهی، میترامسائلی(همین طور به عنوان طراح حرکت ) هلیا رضایی و مانلی خاتمی را هم میتوان در همین زمره مثال آورد.
«اون…» علی رغم برخی کاستی ها به سبب پاره ای ناهماهنگی های اجرایی نظیر عدم انسجام گروه فرم در برخی بخشها و یا مشکلات نورپردازی و نیز طولانی بودن بعضی از موقعیتهای نمایشنامه علی الخصوص در قسمتهای پایانی، از اجرایی تفکر برانگیز و دغدغهمند حکایت می کند و واکنشیست هنرمندانه در برابر جهالت های همیشگی همهی دورانها. جهالتی که مع الاسف در بسیاری موارد از جبر برمی آید.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- غلامرضا موسوی: کرج را از زیر سایه تهران خارج کنید/ لزوم ارتقای زیرساختهای فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش