سینماسینما، رضا صائمی
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایات مردمی از نماوا، فیلیمو و روبیکا در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که قرار است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش دقیقی از تخلفات و اقدامات قانونی انجام شده و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم را به کمیسیون ارائه کند. موضوع شکایت از این قرار است که در گذشته کاربران برای استفاده از سامانه های مذکور اقدام به خرید اشتراک میکردند و در مقابل از ترافیک نیمبها برخوردار بودند اما این مجموعهها در اقدامی خلاف مقررات، موضوع خرید اشتراک را حذف و اقدام به محاسبه ترافیک تمامبها کردند که این امر بدون اطلاع رسانی لازم بوده و سبب افزایش هزینههای کاربران شده است.
آنچه که در این یادداشت قصد داریم به آن بپردازیم نه مفاد این شکایت یا توجیه و تشریح و تقلیل آن بلکه تحلیل یک رخداد فرهنگی در پس آن است. فارغ از اینکه بخواهیم نسبت به این شکایت سوگیری داشته باشیم و در میانه این دعوا یک سوی طرفین بایستیم می خواهیم خود این شکایت را به عنوان یک اتفاق و امر فرهنگی تجزیه و تحلیل کنیم. نه من نگارنده این یادداشت که قطعا برای صاحبان این پلتفرم ها نیز نظر و رضایت مخاطب مهم است و علاقهمندند تا از پس این شکایت بتوانند رضایت مخاطب خود را به دست آورند چرا که نه تنها این یک اصل در بازار است که حق با مشتری است بنا به منطق رسانه و مناسبات آن هیچ رسانه ای بدون مخاطب خود شکل نمی گیرد و نمی تواند به حیات حرفه ای خود ادامه دهد. آنچه در فعالیت های رسانه ای چه رسانه ای کلاسیک و سنتی و چه رسانه های مجازی و اینترنتی حائز اهمیت است توجه و احترام به نظر مخاطب و جلب رضایت اوست و ماهیت و هویت هر رسانه ای در نسبت با مخاطبانش تعریف می شود. به عبارت دیگر مسئله در اینجا دقیقا همین مفهوم و موقعیت «مخاطب» است. در واقع آنهایی که از خدمات پلتفرم ها استفاده می کنند «مخاطب» و «مشترک» آن هستند نه مشتری به مفهوم سنتی آن که در گفتمان بازار معنا می شود. وقتی از مخاطب و مشترک حرف می زنیم یعنی فارغ از نسبت تجاری و مالی و اقتصادی بین تولید کننده و مصرف کننده کالا یا خدمات، نسبتی معنوی هم بین آنها برقرار است. چنانکه اکنون بین استفاده کنندگان پلتفرم های شناخته شده و پر کاربر یک نوع فرهنگ هواداری و حتی تعصب نسبت به آن پلتفرم شکل گرفته که نشان می دهد مشترکان این پلتفرم ها نسبت به آنها نوعی حس مالکیت معنوی یا فرهنگی دارند. وقتی از مخاطب یا «کاربر» حرف می زنیم یعنی با یک ارتباط دوسویه مواجه هستیم که اگه به هر دلیلی این توازن به هم بخورد می تواند اعتبار حرفه ای پلتفرم ها را مخدوش کرده و از آنها در افکار عمومی یا استفاده کنندگان خود مشروعیت زایی بکند. نکته دیگر این شکایت فارغ از اینکه یک خبر ناخوشایند برای صاحبان پلتفرم ها محسوب می شود اما در پس این شر یک خیری هم نهفته و نشان می دهد تعداد کاربران و مخاطبان آنها به قدری بالا رفته و حالا این پلتفرم ها به عنوان مدل های نوین اکران و نمایش فیلم در افکار عمومی پذیرفته شده و جا افتاده که حالا نسبت به کیفیت یا قیمت خدماتی که ارائه می دهد شکایت می شود. حالا با تعطیلی سینما ها و تشدید مجدد بحران های کرونایی مراجعه به این پلتفرم ها بیشتر شده و این یعنی اینکه آنها توانستند جایگاه خود را به عنوان یک رسانه نوین همگانی ثبت کند. بر این مبنا می توان این شکایت را مصداق این تعبیر شاعرانه کرد که« اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی!» در واقع کایت این شکایت صرفا نارضایتی نیست بلکه مخاطب پذیری بالای آنهاست که باید به عنوان یک «سرمایه اجتماعی» از سوی صاحبان این پلتفرم ها قدر دانسته شود. آنکه شکایت کرده رقیب نیست، رفیقی است که می خواهد تداوم رفاقتش، بهای سنگینی نداشته باشد. باید این شکایت را از منظر مخاطب روایت و قرائت کرد و با جلب رضایت آنها، از اعتماد بین مخاطب و رسانه که بزرگترین سود هر پلتفرمی است صیانت کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهارمین حضور همزمان دو ایرانی در بخش مسابقه جشنواره کن
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
- انتشار نخستین تصاویر از «زن و بچه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- «خاکستر» آماده نمایش شد
- رونمایی از پوستر نمایش «دورهمی بانوی اول»
- «سکانس دوازدهم .. بازنویسی» روی میز تدوین
- میترا مهتریان: حرفهایی که مستندساز اجازه نداشته باشد بگوید، گزارشگر رسانههای دیگر میگوید
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان سریال «بریجرتون»
- استیون سودربرگ تایید کرد؛ دیوید فینچر دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را میسازد
- جایزه جشنواره بابل به دو انیمیشن ایرانی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- وحید امانپور عکاس رسمی فستیوال تئاتر «آوینیون» شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۳ اثر صادر شد
- با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری؛ جشنواره لوکارنو از جکی چان تقدیر میکند
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- یک درام جنایی تازه برای شبکه نمایش خانگی کلید خورد
- آه کلام… کلامی که…
- داوران کن مشخص شدند
- حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵
- الکساندر پین رئیس داوران جشنواره ونیز شد
- نمایش «مساوات» روی صحنه میرود
- «کنکل» پنجشنبه به شبکه نمایش خانگی میآید/ رونمایی از پوستر
- برندگان جوایز پلاتینو اعلام شد؛ درخششِ «هنوز اینجا هستم» و «صد سال تنهایی»
- ۱۵ برنامه جدید در شبکه کتاب
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- راهیابی فیلمهای کوتاه ایرانی به جشنواره ژاپنی و فرانسوی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- نمایش فیلم براهنی در نوبت سوم اکران؛ «پیرپسر» بدون ممیزی اکران میشود
- بدون اصلاحیه؛ «رکسانا» پروانه نمایش گرفت
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود