سینماسینما، علی اصغر کشانی؛
کسانی در دنیای محقر، فردی، کریه، حیوانی و کوتاه خود، حاصل زحمات و دسترنج دیگران را گرگ وار تصاحب می کنند.(توماس هابز، لویاتان)
«پیرپسر» اثر استادانه اکتای براهنی در اوج تسلط و وقار فیلمسازی، در عین برخورداری از کششی دراماتیک، لایههای پیچیده درون متنش را به شیوهای عریان و با روشی کالبدشکافانه در پی نشان دادن دنیای تاریک، شیطانی و سرشار از فریبکاری، هوسهای سیری ناپذیر، زیاده خواهی های بی پایان و نیرنگ بازی های افسار گسیخته، نمودی عینی و واضح میبخشد.
این فیلم سترگ بنیان فکن و یأس آور براهنی، با درام پردازی کم نظیر با بهره گیری تمام و کمال از مابه ازاهای رئالیسم اجتماعی با نورهای مسلط و برانگیزاننده، با عمق ها و سطح های پر تنوع و با فرمالیسم متعارف بی تفرعن، بی عیب پوشی با انگاره های پیشگویانه با خلق فضای رعب آور، همپای زمانه اش گویی نمایانگر بدسرشتی، آشکار کننده اضمحلال و نشان دهنده خواست استیلاطلبانه، معرف سقوط و خودکامگی ذاتی، جلاد صفتی، دوزخ گونگی، روان پریشی، ناپاکی، حرص، دغلکاری، بی ریشه گی و شرنده رویی وصف ناپذیر، نه تنها پذیرای تفسیرهای روانشناختی، جامعه شناختی و انسان شناسانه که نمود روح قدرت طلبی و شرارت افسارگسیختهای است که نشان میدهد چگونه موقعیتها، بی توجه به وجدان بیدار و با تمسک به تعلقات بی قید و بند مادی با حیله گری، خشونت گرایی، ستمگری و فرصت طلبی شرم آورانه، به دست می آیند و با همان ترتیب و توالی پس از تثبیت، تبدیل به روحیه اغواگری شده و با سنگدلی، خیره سری و بی رحمی تمام امتداد پیدا می کنند.
این واپسین فیلم اکتای براهنی که خود را به یکی از مظاهر نوین سینمای روشنفکرانه در غیاب بزرگانش تبدیل کرده، در پی در هم کوبیدن سد ناپایدار، سست، لرزنده، مشوش و رو به زوالی است که با اهن و تلپ، دستپاچه و سرگردان، پلید و زشت کردار، وقیح و خطاکار به حیاتش ادامه می دهد.
اینجاست که این نامدارترین دستاورد ممتاز و بی بدیل سینمای مستقل ایران، “کنش” تنها باقی مانده فرهنگ رنگ باخته و به حاشیه رانده و رخت بر بسته دوران سپری شده (با بازی حامد بهداد) را برای بدست آوردن دوباره شرافت، اصالت، نجابت و ستودگی به واپسین سکانس فیلم می کشاند تا بیاموزآند چگونه می توان از مرداب متعفن بی تفاوتی، سکون و سکوت رهایی یافت.
*تیتر برگرفته از دیالوگ فیلم است
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «پیرپسر» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «پیرپسر»؛ پیرمرد پرحاشیه
- درباره فیلم «پیر پسر»؛ پدر خانه را ویران کرد
- «پیر پسر» قاچاق شد/ پرداخت خسارت سنگین در انتظار منتشرکننده فیلم
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- «پیرپسر»؛ سفری وارونه در اساطیر و روان انسان
- «پیرپسر»؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید، نیامد
- بازگشت سینمای اجتماعی ایران؛ روایتهای واقعی دوباره روی پرده
- نقد «پیرپسر»/ خانه، بازیگر برگزیدهی این نماست!
- جمعبندی نقدهای اروپایی و آمریکایی بر «پیرپسر»/ فیلم براهنی زیر ذرهبین مطبوعات و منتقدان خارجی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «پیرپسر» و جذابیتهای پنهان
- تطبیق جهان تاریکِ داستایفسکی و جهان تاریکترِ براهنی
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





