سینماسینما، رویا فتح اللهزاده
فیلم داستانی«شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت» روایت گر مناسبات میان قشری از تبهکاران در پایین شهراست. این تبهکاران به ظاهر روابط و مناسباتی برادرانه، دوستانه یا مسالمت آمیز با یکدیگر دارند اما در زیرپوست این روابط، دشمنی، کینه جویی و انتقام جویی های غیرمستقیم و پنهانی جریان دارد. کاراکترهای اصلی فیلم دو برادر با دو مَنش و دیدگاه متفاوت به نام هاشم(امیر آقایی) و حجت(جواد عزتی) هستند. تم اصلی فیلم درباره تعصب افراطی است. این تعصب افراطی می تواند یا از نوع تعصب نسبت به یک زن(تعصب هاشم نسبت به پروانه)، تعصب نسبت به یکی از اعضای خانواده(تعصب حجت نسبت به برادرش هاشم) یا تعصب نسبت به یک دوست یا یک شخصیت قدرتمند(تعصب جوان های محله نسبت به هاشم) باشد. فیلم، روایتی ساختارمند و تراژیک دارد و مخاطب به صورت قطره چکانی و تدریجی در سیر و حرکت داستان به واقعیت هایی مهم و تأثیرگذار پِی می برد. «شنای پروانه» فیلمی اجتماعی، واقعگرا، تلخ و خشن است که با محوریت کلان- موضوع تعصب، روایتی تراژیک و جسورانه از مسائل و معضلات اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، حاشیهنشینی و بیخانمانی، سوء استفاده از زنان سرپرست خانوار، نقض حریم خصوصی در اماکن عمومی، سوء استفاده از تصاویر خصوصی افراد، زورگیری در محلههای جنوب شهر را به تصویر میکشد. داستانِ ملتهب و تعلیقآمیز، ضرباهنگ پیش رونده، دیالوگهای سنجیده و متناسب سبک زندگی کاراکترها از ویژگیهای تاثیرگذار فیلم «شنای پروانه» به شمار میآید.
مهم ترین ویژگی فیلم شخصیت پردازی آن است. به ویژه در مورد هاشم که ما او را زیاد نمیبینیم اما شخصیت و هویت واقعی او تا سکانس های پایانی از طریق کنجکاوی و تجسسهای حدیث(با بازی جواد عزتی) به صورت مداوم شکل می گیرد و کامل می شود. در این میان بازی حرفهای و نزدیک به واقعیت امیر آقایی در نقش هاشم به فرایند شخصیتپردازی این کاراکتر کمک قابل توجهی کرده است. با این تفاصیل اما نقطه ضعف فیلم، بازی بومی نشده «جواد عزتی» است. بدین معنا که بازی او در«شنای پروانه» در مقایسه با بازی هایش در فیلم های اجتماعیِ چندسال اخیرش تمایز آشکاری ندارد. می توان گفت که بازی او در «شنای پروانه» نسخهای دیگر از بازی هایش در فیلم«جان دار» (حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری، ۱۳۹۸) و « مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی، ۱۳۹۶) است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد