سینماسینما، ایلیا محمدی نیا؛
ما تنها شدیم. نه از رفتن یک انسان، که از خاموشی ذهنی که سالها یکی از ستون های فرهنگمان بود.
ما تهی شدیم؛ خالیتر از همیشه، بیپشتوانهتر از هر زمان، تنها و بیپناه در برابر سهمناکترین فقدان فرهنگیِ این سالها.که فقدان فقط نبودن جسم نیست که خلا ژرف اندیشه ای پویاست که سالیان سال آبشخور فرهنگ و هنرمان بود.
گفتم» بود» اما درست آن است که بگویم هست و تا ابد روزگار خواهد بود.
او فقط هنرمند نبود؛ بخشی از حافظه وباور فرهنگی ما بود.حالا خبر مرگش رسیده و ما هنوز آماده نیستیم. نه برای خداحافظی، نه برای باور کردن. انگار بخشی از ستون فرهنگ فرو ریخته و ما ماندهایم با خلایی که نمیدانیم چگونه باید تحملش کنیم.
ما تهی شدیم؛ خالیتر از همیشه، بیپشتوانهتر از هر زمان، تنها و بیپناه در برابر سهمناکترین فقدان فرهنگیِ این سالها.
حقیقت این است که حتی لحظهای هم به رفتنِ بهرام بیضایی فکر نمیکردیم. ایمان داشتیم که او روئینتن است؛ نامیراست؛ همچون اسطورههایی که از دلِ تاریخ برمیخیزند و نمیمیرند. او را نه فقط یک هنرمند، که بخشی از حافظهی جمعی فرهنگ و هنرمان مان میدانستیم؛ پناهی که اعتبار فرهنگمان به یکی اندک شمار چون او بند بود.
باورش سخت است که چنین روزی برسد. روزی که این قدر زود و شتابان مرگ نهیب سهمگینی بر ما بزند که بهرام بیضایی دیگر کنارمان نخواهد بود گرچه سالهای سال بود که زخم زبان ها و نامرادی ها چنان عرصه زیستنش را در این سامان تنگ کرده بود که جان و جسمش را خراشی عمیق دادکه تاب نیاورد وبه هجرتی ناخواسته جلای وطنی کرد که عزیزش می داشت و تا نفس آخرش برای مام میهن نوشت و نوشت و برای آن خواند.
با این همه، ناگهان خبر آمد؛ بیآنکه مجال آمادهشدن داشته باشیم، بیآنکه حتی بتوانیم با خود کنار بیاییم. انگار تکیهگاه قرنها پژوهش، اندیشه، زبان و تاریخ فرو ریخت.
چگونه میتوان پذیرفت که کسی که «زندهترین اسطورهی فرهنگ معاصر» بود، کسی که از دلِ تاریخ میآمد و خودش تاریخ میساخت، ناگهان در شمار رفتگان قرار گیرد؟
ما ماندهایم و خلایی هولناک؛ خلایی که پرشدنی نیست. رفتن بیضایی تنها رفتن یک انسان نیست، رفتن حافظهای فرهنگی، شرافت اندیشه و ژرفای پژوهش است.
اگر چه باور داریم که فقدان او مرگ نیست که او به قول شمس لنگرودی تنها «باز ایستاده» است که این هنر بزرگان عرصه فرهنگ هنر است که نامیرا می شوند.
رفتن بیضایی، رفتن یک انسان نیست؛ رفتن حافظهای است که به ما یاد داده بود چگونه به تاریخ نگاه کنیم، چگونه زبان مادری را جدی بگیریم و چگونه شرافت اندیشه را پاس بداریم.
اگرچه میدانیم مرگ تنها میتواند حضور جسم را متوقف کند؛ اما اندیشه و اثر، اگر راستین باشد، در حافظهی فرهنگی یک ملت میماند.
بیضایی رفت چونان سیاوش از شاهنامه که به بهانه و بهتان جلای وطن کرد. او از سرزمین مادری رفت اما مام میهن از دلش نرفت که او ریشه در این جا داشت.
بیضایی رفت، و رفتنش فقط فقدان یک نام بزرگ نیست؛ رفتن یک وجدان بیدار است. و اگرچه مرگ جسمش را متوقف کرد، اما حقیقت تلخ این است: ما دیگر آن تکیهگاه را نداریم و این، درد واقعی ماست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بهرام بیضایی درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





