سینماسینما، سحر عصرآزاد
مستند «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان؛ روایتگر تاریخچه خیابان لاله زار از گذشته تا حال است؛ از عصر قاجار تا امروز، از مرکزیت فرهنگ و هنر و جهان مدرن تا تبدیل شدن به مرکز الکتریکی با فرهنگ و مناسباتی تنزل یافته.
زاهدیان برای به تصویر کشیدن این خیابان پرخاطره و پرمخاطره که چندین مقطع تاریخی و پادشاه و شاه و رهبر و … را به خود دیده، روایت را از زمان حال و سرکشی به مکانی که قتل مهم این خیابان در آن رقم خورده، آغاز می کند تا قلاب فیلم به مخاطب و امروز گره بخورد.
سپس نریشن، عکس، نامه ها و اسناد تاریخی و نقشه های شهری را با تکیه بر تحقیق و پژوهشی چند جانبه به مدد می گیرد تا تولد این خیابان و تاریخ تحولاتش را با تکیه بر مستندات ثبت کند. به همین دلیل هم روایت تاریخچه این خیابان محدود به یک سطح باقی نمی ماند بلکه اتفاقات عرصه هنر، فرهنگ، سینما، تئاتر، سیاست و … را به مدد می گیرد تا اهمیت این خیابان را ترسیم کند.
خیابانی عریض و طویل که از اوج به حضیض و از مرکزیت شهری به حاشیه نشینی رسیده و فیلمساز به شیوه ای ظریف و نقادانه قرینه سازی دراماتیک بین لاله زار با خیابان استقلال در استانبول ترکیه انجام می دهد.
دو خیابانی که به زعم فیلمساز حاصل تقدیر و تدبیری هستند که یکی را به حاشیه و نابودی تدریجی کشانده و دیگری را به واسطه احیای دوباره، تبدیل به مهد توریست های شهری کرده که گذر از این خیابان را در خاطرات سفر خود ثبت می کنند.
زاهدیان برای ثبت ابعاد چندگانه این خیابان تاریخی گریزی نداشته از اینکه به لایه هایی عمیق از کارکردهای خیابان لاله زار و نقش آن در هنر، فرهنگ، اقتصاد، مدنیت و … نقب بزند. ابعادی که طبعاً نمی توان در مدت زمانی کوتاه آن گونه که باید حق مطلب را نسبت به آن ادا کرد.
به همین دلیل است که زمان طولانی این مستند نوعی احترام به تاریخ و مستندات و شعور مخاطب محسوب می شود که قرار نیست به شیوه ای سهل انگارانه با آنها مواجه شد و فیلمساز برای رسیدن به این دستاورد مهم، ریسک بالا رفتن زمان فیلمش را پذیرفته است.
«زمستان است» با رجعتی به لوکیشن قتل ابتدای فیلم و مرگ سینماهای این خیابان که به حیات عاریه ای خود با نامگذاری سالن های سینمای پردیس کوروش ادامه می دهند، به پایان می رسد تا تبدیل شود به یک سند تاریخی قابل ارجاع به آیندگان و آنها که نمی دانند تقدیر لاله زار چگونه و توسط چه کسانی رقم خورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- هیئتمدیره جدید انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند معرفی شد
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری