سینماسینما٬ مهناز عظیمی:
حالا یازدهمین سال است که در ماه رمضان، یک ساعت قبل از افطار برنامه ی احسان علیخانی را از تلویزیون تماشا می کنیم و هیجان دیدن برنامه اش گذشت زمان را فراموشمان می کند و چه دوستش داشته باشیم چه نه ، معترفیم به اینکه این روزها حتی از سریال های تلویزیونی هم بیشتر مخاطب دارد و کار سیما به جایی رسیده که پلان به پلان برنامه های گذشته اش را تبدیل به سریال داستانی می کند و برای مخاطب مشتاق خود پخش می کند.
هیچ وقت هم نخواستیم علت موفقیت برنامه های او را تحلیل کنیم. شاید هنوز باورمان نشده که در رسانه ی ملی هم می شود برنامه های موفق تلویزیونی ساخت، برنامه هایی که از نمونه های بسیار موفق خارجی الهام گرفته و پس از تلاش ها و ممارست های بسیارِ سازندگانش نمونه ای کاملا ایرانی و بومی و بعضا خلاقانه تر را به مخاطب عرضه کرده است و قطعا تا جایی توانسته موثر و مفید باشد که حتی در عرصه ی کمک ها و حرکت های نیکوکارانه جریان سازی کند. و با وجود انتقادهای بسیاری که به فضای تلخ و غم انگیز برنامه اش می شود، در قیاس با برنامه های شاد و موفق دیگر همچون خندوانه و دورهمی ، آنقدر حرفه ای هست که همچنان در زمان پخش برنامه بتواند چند میلیون بیننده را پای خود بنشاند و به مضامینی عمیق و فراتر از صرفا یک برنامه ی سرگرم کننده بپردازد.
مهمانان برنامه ی ماه عسل از ابتدا تا کنون، آدم هایی از دل جامعه اند که داستان زندگی جذابی دارند ، همانطور که در اطراف ما هم کم نیستند از این دست آدم ها که با وجود دانستن اینکه چه زندگی پر فراز و نشیبی دارند هیچ وقت برای ما تبدیل به قهرمان نمی شوند. اما در برنامه ی «ماه عسل» قضیه فرق می کند ، احسان علیخانی فراتر از مجریگری ، با کارگردانی خوب و هدایت درست مهمانانش در مقابل دوربین زنده که اکثرا تجربه ی اولین حضورشان در یک برنامه ی تلویزیونی است ، این توانایی را دارد که از قصه ی آنها یک درام اجتماعی خلق کند. همواره در قانون نویسندگی این اصل مهم وجود دارد که نه صرفا داشتن یک ایده ی خوب که چگونگی شیوه ی روایت آن می تواند باعث درخشش و ماندگار شدنش در ذهن مخاطب شود . او با تمرکز بر روی این اصل طوری روایت قصه را توسط مهمانانش هدایت می کند که همه ی خصوصیات یک درام پر کشش و جذاب را داشته باشد ، روایت هایی که همگی از یک شروع خوب، نقطه عطف مناسب ، گره افکنی و گره گشایی برخوردارند ، نقطه گذاری ها توسط او به جا و به موقع صورت می گیرد و حتی با بده بستان های کلامی با مهمانانش از آنها دیالوگ هایی صریح، بی پرده، و درخشان می گیرد و اکثر این روایت ها با پایان بندی هایی تاثیر گذار به آخر می رسند.
او همچنین به مفهوم کاتارسیس و همذات پنداری اشراف دارد، آنقدر که در بسیاری موارد با قرار دادن خود در موضع منفی و طرح پرسش هایی تعمدا گزنده مهمانانش را وادار به عکس العمل و بازگشایی حقیقی احساسات درونی شان می کند و از این قهرمانان بالقوه ، قهرمان هایی ماندگار در ذهن مخاطب می سازد.
و حالا هر چه می گذرد شهامت و جسارت او در این جنس پرسش و پاسخ ها به مهمانانش هم سرایت کرده است، حالا با مهمانانی مواجه ایم که در حد او و حتی بیشتر از او روانکاوای بلدند. کسانی همچون «علی» مهمان برنامه دوشنبه شب برنامه ی ماه عسل که از یک زندگی به ظاهر مرفه بی درد اما در باطن تلخ و گزنده پرده بر می دارد. از آفت طلاق می گوید . رویدادی که امروز دیگر در جامعه ی ما به یک امر عادی بدل شده. از خودکشی و یاس و ناامیدی و تحقیر خانوادگی می گوید، در لحظه به لحظه ی مکالماتش دلیل تلخی و گزندگی کلام علیخانی را در میابد و واکنشی صریح و شفاف و بی پرده از خود بروز می دهد. در مقابل دوربین برنامه ی او از همه ی سرخوردگی هایش حرف می زند و از آدم ها و قضاوت ها و دخالت های بی جایشان بی مهابا شکایت می کند.
اما در یک لحظه ی کلیدی گویی جای خود را با احسان علیخانی عوض می کند. این بار او با لحن طعنه آمیز مجری محبوب برنامه را مخاطب قرار می دهد او را که همیشه چنان موشکافانه ماسک صورت مهمان برنامه اش را می خراشید تا نشان دهد آن خود واقعی جذاب و خموش اش را .
حالا احسان علیخانی تحت تاثیر قضاوت به ظاهر نا به جای مهمان برنامه اش تیر خلاص را می زند و به بخشی از زندگی اش اشاره می کند. زندگی ای که هیچ وقت به ما مربوط نبوده و نیست و فقط قرار است با همین چند جمله ی او بفهمیم که لبخند آدم ها، زیبایی، غرور و نگاه شادشان را ساده انگارانه قضاوت نکنیم. و دست از سبک سرانه حرف زدن ها و اظهارنظرها و داوری های بی جایمان برداریم و قدری سرمان را به خود و زندگی خودمان مشغول کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دلالی با «کار دلی»/ انتقاد «وطن امروز» از روند تولید تیتراژهای رمضانی
- نگاهی به برنامههای افطاری سیما / «ماه عسل» تعطیل شد؛ «بغض و اشک» تکثیر!/ تکرار غیرخلاقانه یک ایده
- غمگین ترین قسمت ماه عسل!/طنز
- گفتوگوی احسان علیخانی با مخاطبان «ماه عسل»/ گاهی از ادامه ساخت برنامه منصرف شدم
- «ماه عسل» علیخانی یک شنبه روی آنتن نمیرود
- کنایه احسان علیخانی به افزایش قیمت خودرو
- قدردانی رخشان بنیاعتماد از «ماه عسل» احسان علیخانی
- خاطره احسان علیخانی از گرفتن دستمزد یک ماه در برابر هفت شب کار
- پشت دوربینهای «ماه عسل» چه خبر است؟
- نقدی بر چند شب برنامه های رمضانی/ تلویزیون پرقدرت ظاهر نشد
- خواننده «ماه عسل» در بیمارستان بستری شد + عکس
- قهرمان مردمی «ماه عسل» مشخص شد
- آیا کسی بر مصرف این همه پولی که در خندوانه وماه عسل جمع می شود، نظارت دارد؟
- پاسخ احسان علیخانی به ابهامات درباره کمپین کمک به زندانیان
- انتقاد عجیب امیر تتلو از احسان علیخانی و برنامهاش/ از «ماه عسل» خوشم نمیاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد