سینماسینما، رضا صائمی
عکس های مریم سعید پور در نمایشگاه عکس «نیم فاصله» در همان نگاه اول، چشم را درگیر فضا، اشیاء،آدم ها و نسبت بین آنها می کند. نسبتی که در پس زیبایی شناسی فرمیک آن می توان به استخراج نشانه شناسی معنا دست زد که در نسبت بین عناصر درونی اثر، ابژه تصویر را به سوژه تفسیر بدل می کند و نگاه کردن را به دیدن. این تجربه تماشا، روایتی است از زاویه دید عکاس نه فقط به عکس ها که به عکاسی. گویی قرار است در پس تصویر واقعیت به بازنمایی حقیقتی برسیم که جهان بینی عکاس را در شیوه عکاسی اش صورت بندی می کند. عکس هایی که صرفا تصویر نیست بلکه تصور مولف از زیست-جهانی است که ترسیم می کند.
هر کدام از این عکس ها فارغ از هویت بصری و قابلیت معنایی خود، از عناصری مشترک برخوردارند که می توانند در کنار هم جهان مفهومی برساخته از جان عکس ها را معنا کرده و تشخصی بصری ببخشد. شاید مهمترین عنصر مشترک آن فضای خانه و اتاق ها باشند و میزانسنی از اشیاء و اسباب خانه به عنوان گزاره های جزیی که در کلیت خانه یا اتاق، هم شمایلی فرمیک پیدا می کند هم صورت و نظامی از معنا. درهای نیمه باز که نه فقط مرزهای اتاق های خانه را ترسیم می کند که فاصله بین آدمهای خانه را نیز نشان می دهد. زنی که در اتاقی مشغول سوزن نخ کردن لباسی است و مردی که آن سوی در به کاری دیگر مشغول است، مردی که در یک اتاق غرق تنهایی خویش است و زنی که در اتاق بغلی دراز کشیده و ما نسبت مکانی بین آنها را از نسبت تصویری آنها بین درهای باز دو اتاق می بینیم. گاهی زن روی پله های خانه در طبقه پایین و مردی پشت پنجره در طبقه بالا، مردی در یک اتاق در حال تماشای تلویزیون و زنی در اتاق بغلی در تنهایی خود. یا زن و مردی که در یک اتاق پشت به هم و با فاصله ای کوتاه خوابیده اند. درعکسی دیگر زن در تخت خوابیده و مرد در صندلی کنار تخت نشسته و سیگار می کشد، درعکسی دیگر سایه مردی که در حال بالا رفتن از پله هاست را می بینم و زنی که پشت در نیمه باز در روشنایی نشسته است. موقعیت ها و میزانسن هایی که نشان از یک فاصله بین زن و مرد و یک زوج را به تصویر می کشند. زن و مردی که در یک فضای مشترک، درک و درد مشترکی ندارند. آنها در کنار همند ولی با هم نیستند. گویی هنوز وصلی صورت نگرفته و به قول سهراب سپهری همیشه فاصله ای هست وصل ممکن نیست.آنها در عین نزدیکی از هم دورند و این روایتی است از نیم فاصله ها. نیم فاصله هایی که نه جدایی است نه وصل که تنها بودن با هم است. خلوتی فضای خانه هم درک این فاصله را از حیث بصری به مخاطب منتقل می کند و هم هویت بصری عکس را با نوعی سادگی و بی آلایشی پیوند می زند.
حضور پر حجم رنگ سفید هم به این صورت فرمی و مفهومی از تنهایی و فاصله ها عمق می بخشد. در واقع از حیث فرمی با نوعی خلوتی در شمایل بصری عکس ها و از حیث معنایی با نوعی تنهایی در جهان آدمها مواجه می شویم. گویی عکس ها قرار است روایتگر نسبت بین «عاطفه ها و فاصله ها» باشد. قاب هایی که قلب های تنها را در جغرافیای کوچک خانه به تصویر می کشند و از جهان گسست ها و نشست ها حرف می زنند. جهانی که آدمهایش، زن و مردش و عاشق و معشوقش، ملالی تلخ را در نیم فاصله های زندگی تجربه می کنند!
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد