سینماسینما، پوریا ذوالفقاری:
این روزها تحلیل هر اتفاقی در سینمای ایران مشکل شده است. تقریبا مرز درست نادرست از بین رفته و حکم صادر کردن در هر زمینهای تأمل بسیار میطلبد. مثلا نهادی میگوید من این فیلم را اکران نمیکنم چون مبتذل است. شما میخواهید بگویید این کار نادرست است و کارگردانش حق دارد معترض شود، اما میبینید این ژست اعتراض کارگردان را دچار توهم کیفیت بالای فیلمش کرده است. از آن طرف فیلم هم مبتذل است اما نه به معنای ابتذال مد نظر آن نهاد و تازه بر فرض درستیاش چرا این مقدمه باید عدم اکران فیلم در تعدادی سینما را در پی آورد. میبینید؟ واقعا آدم نمیداند از کجا باید بیاغازد، ابتدا فیلمساز را از توهم درباره خود و فیلمش بیرون بیاورد یا تعریف اولیه هنر و صنعت را به مدیران فلان نهاد بیاموزد؟ اصلا اگر قرار باشد از این مرحله آغاز کرد که کلی زمان میبرد تا برسیم به بحث تحریم فیلمها!
ماجرای اکرانهای مردمی هم از همین قاعده پیروی میکند. فیلمها امکان تبلیغات زیادی ندارد. با توجه به ممنوعیت تبلیغ فیلم از شبکههای پرمخاطب ماهوارهای (که این روزها از فلان رستوران در شمال پایتخت تا بهمان برند آبمیوه طبیعی را تبلیغ میکنند و فقط فیلمها از همراهی این قافله محروم شدهاند) و بحثهای پایان ناپذیر شرایط پخش تیزر از شبکههای داخلی وتبلیغات محیطی و… سازندگان یک فیلم برای کشاندن نگاهها و باخبرکردن ملت از اکران فیلمشان چه باید کنند؟ این توجه دادن را دست کم نگیریم. واقعا وقتی در پایان سال به لیست فیلمهای اکران شده مینگریم، به سختی باور میکنیم تعدادی از این فیلمها روی پرده رفتهاند. یعنی اکرانشان در سکوت و بیخبری مطلق رقم خورده است. سازندگان به این نتیجه رسیدهاند که با فراخواندن بازیگران و چهره-های محبوب – اعم از بازیگران فیلمهایشان تا سلبریتیهایی که میهمان مراسم میشوند- بالاخره با تعدادی عکس حرفهای و فیم موبایلی و … دست و پایی بزنند و در دل خود امیدی به استقبال از فیلمشان بیافرینند.
حالا میشود مثل همان ماجرای تحریم فیلمها به قضاوت درباره خوب و بد این حرکت نشست و گفت با اکرانهای مردمی بیشتر توجهها سمت سلبریتیهای مهمان میرود و فیلم در حاشیه قرار میگیرد. یا این حرکت تلاشی مذبوحانه است که از چشم مخاطب حرفهای سینما پنهان نمیماند و چه بسا او را به کیفیت فیلم بد بین کند. اما راه درست چیست؟ پخشکننده و تهیه-کنندهای که نمیتوانند از راههای معقول و ابتدایی فیلمشان را تبلیغ کنند، چه راهی پیش رو دارند؟ بله، زمانی مراسم فرش قرمز برگزار میشد و بازیگران و کارگردانان خیلی شیک جلوی دوربین مینشستند و خبرها و عکسهای مراسم مطبوعات را در می-نوردید. اما راستش فضای مجازی این جذابیت را از بین برده است. الان با این همه فنپیج «لایک شده توسط عزیز دل» و… که تا خرخره از عکس سلبریتیها انباشتهاند، چرا کسی باید برای صرف دیدن یک بازیگر پاشنه ور بکشد و راهی مراسم فرش قرمز شود؟ حالا سینمادوستان همنشینی با بازیگران را میخواهند و مراسمی که در بازگشت از آن، حافظه گوشیشان با عکس و سلفی پر شده باشد. سلبریتیها هم از این وضعیت بیشتر خوششان میآید. خود را در محاصره دلدادگان عنان اختیار از کف داده دیدن کجا و دست تکان دادن برای طرفداران دورتر ایستاده کجا؟
راستش احساس میکنم اکران مردمی متعلق به دوران تب سلبریتی محوری سرزمین ماست. تبی که به فروکش کردنش امیدی ندارم. سلبرتیها همه جا هستند. در افتتاح رستوران و تئاتر و کتابفروشی… در خیریهها و بازارچهها… در برنامههای پربیننده تلویزیونهای رسمی و غیررسمی… چرا در افتتاح فیلمی نباشند که خود یا رفقایشان در آن حضور یافتهاند؟ خوب و بد این اتفاق بحثی جداگانه میطلبد. اما اکرانهای مردمی قطعه پازلی دقیق از وضعیت امروز فرهنگ و هنر ماست. چه بخواهیم و چه پسش بزنیم. زمانه عوض شده است. ببینید امسال فیلمسازان معترضمان چه کسانی بودهاند؟ اعتراضشان را چگونه نشان دادهاند؟ بحثهای سینماییمان در چه سطحی پی گرفته میشوند؟ خب چرا اکرانهای مردمی نداشته باشیم؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- یک تهیهکننده مطرح کرد: توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال
- اکران خصوصی فیلم سینمایی «سکوت خبری»
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد/ اکران در ترکیه و جمهوری آذربایجان
- مذاکره برای اکران بهتر گروه «هنر و تجربه»
- «درساژ» و «تخته گاز» چهارشنبه اکران میشوند
- قاتل بروسلی روی پرده سینماها
- مدیران پیر و زنان سینماروی بدپوشش
- اکران خصوصی فیلم سینمایی به وقت خماری / گزارش تصویری
- افزایش ۴۱ درصدی مخاطب و ۵۱ درصدی فروش فیلمها در فروردین ۹۷
- اکران فیلم خارجی در سینماها محقق میشود؟
- پیشتازی مهران احمدی با «مصادره» در میان فیلمهای اکران نوروز
- اعلام تاریخ اکران فیلم جدید اصغر فرهادی در فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟