سینماسینما، افشین اشراقی
گاهی میتوان با اطمینان روی اجزایی انگشت گذاشت که به فیلم لطمه زدهاند؛ بهویژه در بررسیِ تکنیک. البته نه با این لحن و رویکرد که «آنجای فیلم باید اینجوری میبود ولاغیر». مواردی هم هستند که نمیتوان قاطعانه دربارهشان اظهار نظر کرد. بخشی از این عدمِ قطعیت برمیگردد به تفاوتِ سلیقهها. سطرهایی از مطلبِ پیشِ رو حاصلِ تضادِ دو سلیقه است: سلیقهی کارگردان/ صداگذار و نگارنده.
نریشنِ آبی به رنگ آسمان را چند تن از بازیگرانِ سرشناسِ سینما گفتهاند و بهطبع در تبلیغات روی راویان بهعنوانِ اجزایی مهم مانور داده شده است. اما جز مهناز افشار، صدای بقیهی راویان فاقدِ تشخص است و تشخیصشان راحت نیست. به دو دلیل: احتمالاً بهخاطر استفادهی افراطآمیز از اکولایزر (فیلترِ متعادلکننده). و دیگر، گمشدنِ صدای راوی در موسیقی. چون در آبی… اغلب اختلافِ کمی هست بینِ سطحِ موسیقی و صدای راوی.
نگارنده دربارهی موردِ پیشین از کسی که خودش فیلمساز است و تماشاگرِ پیگیرِ فیلمهای مستند، پرسید. او در شهرِ دیگری آبی… را دیده بود و ضمنِ تأیید، اشاره کرد که کموبیش با سلیقه و روحیاتِ کارگردان آشناست: امیر رفیعی به فضای شنیداریِ شلوغ و پرحجم علاقه دارد. بنابراین، «اگر» ایرادی به این جنبهی کار وارد باشد، بیشتر متوجهِ کارگردان است نه صداگذار.
نگارنده در سینمایی به تماشای این فیلم نشست که مجهز است به سیستمِ دالبی؛ البته و قطعاً نه منطبق با استانداردهای جهانی (کمپانیِ دالبی مرکزی برای کنترلِ کیفیت دارد). به هر صورت، سینما کاپری قادر به پخشِ صدای فراگیر است. صدای آبی… دستکم در سینمای مزبور فقط از بلندگوهای جلو و نزدیکِ پرده پخش میشود. به همین خاطر صدایی تخت و تلویزیونی دارد. تنها چند ثانیه از صدای فیلم از ساراندِ راست (یا شاید چپ و راست) شنیده میشود. که غیرعمدی بوده است. اما حواسپرتکن است و به یکدستیِ صدا لطمه زده است.
دومی مشکلِ خاصی نیست و در خصوصِ موردِ اول هم نمیتوان با قاطعیت اظهار نظر کرد و یکطرفه به قاضی رفت. کارگردان شاید اینطور خواسته و تمایل داشته است که باندسازی – برای مثال – نوستالژیک باشد و متناسب با متن، البته از دیدگاهِ خودش. اما انتقاد اینجاست که در تیتراژ (اگر اشتباه نکنم) فقط سِمتِ طراحی و ترکیبِ صدا درج شده است. بحث سرِ رتبهبندیِ عواملِ فیلم نیست، پرسشی به ذهن میرسد: چه طراحی و ترکیبی صورت گرفته است و چرا به نامِ صداگذار اکتفا نکردهاند؟ هم طراحِ صدا و هم صداگذار جزوِ دپارتمانِ صدا هستند که ضمنِ همپوشانیِ کارها هر یک وظیفهای جدا دارند. بگذریم از اینکه ترکیبکنندهی صدا نیز سِمتِ جداگانهای است که مسئولیتهایی مربوط به خود دارد. البته در ایران چه در فازِ تولید و چه در پستولید، گروهِ صدا کمتعدادتر از سینماهای برخی کشورهاست و گاهی یک نفر کارِ چند نفر را انجام میدهد. اما به نظر میرسد که «طراحیِ صدا» سِمت و عنوانِ دهانپرکنی است که بعضی از فیلمها بدشان نمیآید آن را در شناسنامهی خود درج کنند.
موردِ آخر اینکه صدای دو تا از مصاحبهشوندهها خشک و خشن است. دلیل؟ استفاده بیش از حد از دینویزر (کاهندهی نویز). هرچند که صداگذار ناچار بوده به استفادهاش، ولی شاید بهتر بود که بیشتر به صدای صحنه وفادار میماند.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو