سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
انتخاب بامسمایی است که تقارن ورود به قرن نوی شمسی با زمان اجرای یک نمایش در خاتمهی سال پیشین و ورود به سال جدید همزمان شود و جالبتر آنکه مضمون و درونمایه اثر نیز با چنین همزمانیای طراحی شده باشد و اینها همه در نمایش «قصهی قرن» نمود یافته است.
قصهی قرن داستان جستوجوی مردی است که به دنبال همسری که در نخستین شب زندگی مشترک ناپدید شده به کندوکاو میپردازد و از رهسپار تلاش برای یافتن او به دالانهای مختلف تاریخ صد سالهی ایران در بستر وقایع و روزگار پرفرازونشیب آن سرک میکشد و در حقیقت به شناختی از هویت خود نائل میشود.
بخش اعظم این اجرا متکی به نمایشنامه و متن اثر است که علاوه بر سوژهی جالب توجه و تلاقی زمانیِ متناسب با وقتشناسی درستِ مولف، در مقولهی بسط و گسترش ایده و پرداخت هر چند اشارهوار به وقایع تاریخی هم موفق شده تا از منظر ایجاز نیم نگاهی نقادانه به دورههای مختلف از جریان جنگل به رهبری میرزا کوچک خان تا پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و کرونادر در ایران امروز داشته باشد.
حامد شیخی در جایگاه بازیگر اصلی قصهی قرن با شناختی که از فضای اثر و هدفگذاری روایی به مدد نگارش نمایشنامه و تسلط بر کلام، دیالوگ و حس و حال موقعیتهای مختلف کاراکتر بدان دست یافته، توانسته رنگآمیزی و سیر حرکت شخصیت را از آغاز تا انجام به نمایش گذارد هر چند که شاید تغییرات ظاهری و پوششی میتوانست بر اثرگذاری بیشتر بینجامد که با در نظر گرفتن تمهیدی از آن صرف نظر شده است.
قصهی قرن در کنار برخی کاستیها نظیر عدم قدرت و قوام برخی بازیگران و یا عدم توجه به پارهای مقاطع تاریخی به ویژه در دوران پس از جنگ تحمیلی، یک نکتهی مثبت دیگر نیز دارد و آن طراحی صحنهی موجز و استفادهی حداقلی از آکسسوار و لوازم صحنه است که علیرغم بستر صد سالهی روایت قصه به خوبی در خدمت فضاسازی اثر قرارگرفته؛ همچنین است نحوه ی نگرش کارگردان به مقولهی میزانسن.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد