سینماسینما، سحر عصرآزاد؛
فیلم سینمایی«برف آخر» درام درونی یک کاراکتر تنها، کم حرف و پر رمز و راز بر بستر سکون طبیعت و برف و سرما است که در انتها گرمایی به اندازه روشنایی چراغ های روستا از فاصله دور، درون و برون کاراکتر را گرم و تلطیف می کند.
امیرحسین عسگری در دومین فیلم سینمایی کارنامه اش پس از «بدون مرز» سراغ جنسی از درام های درونی با تکیه بر جزئیات و کاشت های دقیق و حساب شده رفته که شمایل قهرمان محوری را روی کاغذ متمایز و با عبور از فیلتر بازیگر هوشمندی مثل امین حیایی برای مخاطب کنجکاوی برانگیز و جذاب می کند.
به خوبی می توان رد این طراحی و چیدمان حساب شده را از فیلمنامه ای که سه نویسنده در نگارش آن نقش داشته اند، پیدا کرد. فیلمنامه بر اساس داستان کوتاه «جلالآباد» محمد صالح علا شکل گرفته و توسط عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی بسط یافته و تبدیل به یک اثر بلند شده است.
قصه یک دامپزشک تنها و کم حرف در روستایی برفی و سرمازده که مردم و دام ها درگیر گرگ ها و سازمان محیط زیست هستند که آنها را رهاسازی کرده است. فیلم با نقطه اوج این کشمکش ها به واسطه گم شدن دختر نوجوان یکی از روستاییان آغاز می شود که پدرش او را گرگ زده می داند اما واقعیت چیز دیگری است.
درام هایی بر محور روستا، سرما، برف و سکون برآمده از این اتمسفر که بستر کار را شکل می دهد، در سینمای ایران و جهان کم نبوده و نمونه های موفق و ناموفق بسیاری هم دارد. اما تمایز «برف آخر » این است که از رفتن به دل این سکون برای دراماتیزه کردن زندگی ایستای قهرمانش نترسیده و خط قصه ای را دنبال می کند که با کمترین درام بیرونی به نوعی تمثیلی از جهان درون کاراکتر است.
کاراکتر دامپزشک؛ یوسف (امین حیایی) یک مشاهده گر است و کمتر حرف می زند. در واقع از دریچه نگاه او است که ما بیشتر آدم ها و اتفاقات و رویدادهای پیرامونی را نظاره می کنیم. پس عجیب نیست که نگاه سرد و یخزده زده او به شب و برف و سرما و بخصوص گرگ ها ارجحیت یافته و از ورای بدن سوخته، روح زخمی اش به تصویر کشیده شود.
نکته مهم در این درام بطئی، کدها و کاشت های درستی است که رها نمی شوند بلکه زمینه حرکت و خارج شدن کاراکتر از سکون و رکودی را که هر لحظه او را بیشتر به کام خود می کشد، فراهم می کند. نسخه عشق به شیوه و رسمی غیر کلیشه ای و نامألوف اینجا هم جواب می دهد و جرقه آن به واسطه گرگ زخمی روشن می شود که دشمن ذهنی یوسف است.
این تناقض دراماتیک کاراکتر را گرفتار کشمکشی می کند تا از رسم و عادت چند ساله گوشه نشینی فاصله بگیرد و خلأ پیرامونش را با جاری شدن کلام و حرف زدن از زخم هایش پرکند. آن وقت است که حتی اعتراف به شکار شبانه گرگ های روستا؛ علیرغم پیامد تلخی که به دنبال دارد، بار یوسف را سبک می کند و همان دشمن ذهنی تبدیل به بلد راهش می شود.
امیرحسین عسگری در عین وامداری به فیلمنامه ای حساب شده که روی کاغذ دقیق بنا شده، در کارگردانی هم به سخت ترین انتخاب ها تن داده و با چنین تلاش چالش برانگیزی است که توانسته محیط و اتمسفر پیرامونی را تبدیل به شخصیتی هویت مند کند که به نوعی تقدیر از تعیین شده کاراکترها است. از تقدیر دختر گمشده روستایی تا تقدیر یوسف…
امین حیایی با انتخاب های جسورانه ای که بخصوص در سال های اخیر انجام داده، نشان داده همچنان آماده بازخوانی خود و توانایی هایی بازیگری اش است. بازی ظریف، به اندازه و باورپذیر او در نقش یوسف را باید به عنوان نقطه ای برجسته در کارنامه توانمندی هایش ثبت و ضبط کرد تا خودش و ما از یاد نبریم.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- در «مستندات یکشنبه» مطرح شد: شیوهی نوین اعتراض؛ یک دادخواهی مادرانه
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- در نشست خبری فیلم عنوان شد؛ انصراف احسان علیخانی از تهیهکنندگی «برف آخر» به خاطر «عصر جدید»
- معرفی هیات داوران بخش فیلم جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبههای گردشگری ایران
- سحر عصر آزاد : فیلمنامه دو قسمت پایانی پایتخت۶ ساده انگارانه بود/طنزی سطحی و شعاری
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- در نشست نقد و بررسی «دشت خاموش» مطرح شد/ اگر میخواهیم فیلمساز شویم نباید منتظر تایید دیگران بمانیم
- روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش «دشمنان» و «پوست» / گزارش تصویری
- کمدی سیاه به سبک فرمان آرا/یادداشتی از سحر عصر آزاد درباره فیلم «دلم می خواد»
- گفتوگو با فرهاد توحیدی: از غلط دستوری «چ» تا آبگوشت درمانی در «گنجقارون»
- نگاهی به مستند «موج نو»/ رفتارشناسی موج نو سینمای ایران
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴