سینماسینما، جمال رهنمایی *
انیمیشن «درون و بیرون۲» ساخته کمپانی پیکسار در سال جاری، رونق مضاعفی به سینماهای آمریکا بخشید و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. تجربه ساخت قسمت اول این انیمیشن هم بسیار موفق بود.
بخش دوم این انیمیشن سینمایی در ادامه اتفاقات ذهنی دختری خردسال به نام رایلی است. در این بخش رایلی در حال گذار از بحران بلوغ است و این قسمت داستان مشغول روایت اتفاقاتی جالب است که در دستگاه عاطفی و هیجانی رایلی در جریان هستند.
احساسات تازه ای به حس های قدیمی رایلی اضافه شده اند. خجالت، ملالت و اضطراب حس های تازه ای هستند که به دستگاه شناختی رایلی اضافه شده اند. در همین حال برخی از حس های قدیمی رایلی دیگر کارآمدی قبل را ندارند و در ابتدا توسط حس های جدید به کلی کنار گذاشته و سرکوب می شوند اما جریانات زندگی واقعی رایلی به گونه ای پیش می رود که معلوم می شود کودک درون یا حس های دوران کودکی هنوز هم در بخش هایی از زندگی کارآمد هستند و می توانند چاره ساز باشند.
رایلی در روبرو شدن با بحران های دوران بلوغ دچار آشفتگی و اضطراب و عصبانیت می شود و هنوز تجربهای برای برخورد با این وضعیت جدید ندارد.
او زندگی کردن با دوستان در محیطی غیر از خانواده را به مدتی طولانی تجربه می کند. متوجه می شود که گاهی مسیر زندگی او را از دوستان قدیمی دور می کند و حتی مجبور می شود رقابت کند. رایلی با موضوعاتی روبرو می شود که برای اولین بار با آنها روبرو شده و هیچ اندوخته ذهنی یا مسیری آشنا برای رفتار در این موقعیت ها ندارد.
به لطف تصاویری که در دنیای انیمیشن قابل بیان شده اند ما این کشاکش های ذهنی رایلی را در اختلافاتی که میان احساسات مختلف در جریان است، مشاهده می کنیم.
فرماندهی اوضاع در این شرایط در دست احساس اضطراب است. اضطراب خواهان موفقیت کامل و سریع رایلی است. می خواهد همه راه های ممکن را بررسی کند و بیشترین نتیجه را به دست بیاورد. اما همین گستردگی راه ها و فراوانی نتایج بررسی همه آنها را ناممکن می کند و اسباب مضطرب شدن او را فراهم می آورد و ما به عنوان تماشاچی اتفاقات ذهنی یک دختر نوجوان متوجه می شویم که زندگی دوران بلوغ و بزرگسالی بدون وجود اضطراب امکان پذیر نیست و از سوی دیگر اضطراب بیش از حد می تواند ما را از پای درآورد.
اضطراب به عنوان یک احساس انسانی در زندگی واقعی نیز به همین شکل عمل می کند از سویی ما را نسبت به جریانات واقعی زندگی هوشیار می سازد تا بتوانیم عکس العمل مناسبی از خود بروز بدهیم از سوی دیگر همین اضطراب در صورتی که قابل مدیریت نباشد، می تواند باعث بروز عکس العمل های نامناسب و از دست دادن موقعیت های زندگی و سلامت روانی باشد.
اضطراب شاید مهمترین احساس انسانی باشد که با بروز بیماری های روانی ارتباط مستقیم دارد و در سبب شناسی تقریبا در همه بیماری ها مشترک است.
در جایی از فیلم می بینیم که وقتی همه احساسات رایلی دست به دست هم می دهند تا اضطراب را روی مبل بنشانند تا قهوه ای بخورد و استراحت کند رایلی می تواند به جمع بندی مناسبی برای نحوه رفتار در بقیه مسابقه دست یابد و با آرامشی که پس از این اضطراب به دست آورده می تواند از این موقعیت عبور کند. به تعبیری می توان گفت اضطراب برای راه اندازی هوشیاری احساس مناسبی است اما برای پیدا کردن راه حل نیاز به استفاده از احساسات دیگرمان داریم و در هنگام تصمیم گیری بایستی اضطراب خودمان را به استراحت بفرستیم. انیمیشن «درون و بیرون ۲» از این مثال ها زیاد دارد.
عصبانیتی که رایلی در هنگام برخورد با والدین و دوستان قدیمی خود دارد و آنها را مانع راه پیشرفت خود می داند نیز یکی دیگر از نشانگرهای مهم چگونگی کارکرد ذهن نوجوانان در هنگام بلوغ است.
سنین نوجوانی سرشار از افکار بحرانی هستند، بحران هایی که ذهن نوجوانان راهکاری برای خروج از آن ندارد و به همین دلیل هم در هنگام ازسرگذراندن بحران های بلوغ، والدین با تامل و همراهی می توانند بهترین دوست همراه این دوران باشند. نصیحت و تنبیه نامناسب ترین راه برای برخورد با نوجوانان در این دوران است. به همین دلیل هم تماشای این انیمیشن برای والدین کاربردی و چاره ساز است.
در جای دیگری از داستان می بینیم که جزیره خانواده در ذهن رایلی چقدر کوچک شده است و بجای آن جزیره دوستی ها چند برابر شده است. این اتفاق ذهنی بخشی بسیار مهم از مراحل رشد انسان است و بدون آن فرآیند ورود به دنیای بزرگسالی امکان پذیر نیست. اما این اتفاق می تواند والدین ناآگاه را نگران و مضطرب کند. در حالیکه اگر با این اتفاق شبیه یک فرآیند طبیعی رشدی مواجه شوند، از آن به عنوان یکی از مراحل پرورش نوجوان بهره خواهند برد.
تماشا ی این انیمیشن با توجه به این ظرایف روانی می تواند از والدین همرامان بهتری برای دوران رشد فرزندان، و برای فرزندان صبوری بیشتری برای گذار از این بحران شکوهمند فراهم سازد.
*روانشناس تحلیلی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- درباره «ما با هم تمامش میکنیم»/ خشونت خانگی؛ قاتل خاموش نسلها
- «ناپلئون»؛ سه بیماری امپراتور
- نقش خانوادهها در گسترش تبهکاری/ نگاهی به سریال «اوزارک»
- بدون پول و قدرت مرد نیستی/ «مهتاب»؛ اندوه مردانه و ممنوعیت ابراز احساسات
- هفته پایانی فیلسوف/ نگاهی به فیلم «آخرین جلسه فروید»
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- وقتی غم، نفس زندگی را بند میآورد/ نگاهی به فیلم «ملانکولیا»
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- رکورد تاریخی انیمیشن دیزنی در ۲۴ ساعت
- مرگ رابطههای ناکام کننده؛ چرا نهنگها خودکشی میکنند؟/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟