سینماسینما، علی رضایی؛
ناصر تقوایی تنها فیلم نمیساخت؛ جهان میآفرید.
جهانی از باد و دریا، از شرافت و سکوت.
با رفتنش، سینمای ایران بخشی از وجدان خود را از دست داد.
دریا دیگر ناخدایش را ندارد.
ناصر تقوایی رفت و با او بخشی از جنوب، بخشی از نور و نمک، و بخشی از صداقت خاموش سینمای ایران نیز از میان ما رفت.
او از دل باد و نفت برخاست، از کوچههای آبادان، از لهجه و نگاهی که هنوز حقیقت را میدانست و دروغ را، حتی با هزار بهانه، بر زبان نمیآورد.
در «آرامش در حضور دیگران» اضطراب نسلی را قاب گرفت؛ نسلی که میان گذشته و آینده آویزان مانده بود.
در «داییجان ناپلئون» خندید، اما نه از سر شوخی؛ از دردِ تاریخی مردمی که در سایهی سوءظن و خیال گم شده بودند.
در «ناخدا خورشید» مردی را به دریا سپرد که شرافتش را با هیچ بادی معامله نکرد.
و در «کاغذ بیخط»، از فراموشی گفت؛ از زن و مردی که زبان هم را گم کردهاند، و از نسلی که قصههایش را دیگر به یاد نمیآورد.
اما افسوس که ما قدرش را ندانستیم.
سالها سکوت کرد؛ در خانهاش، در سایهاش، در تنهایی سینمایی که پر بود از فریاد و خالی از تفکر.
او ناظر بود بر سینمایی که از دریا جدا شد، از عمق جدا شد، و بر موجهای کاذب بازار شناور ماند.
اگر در سرزمینی دیگر زاده شده بود، امروز موزهای به نامش میساختند، جشنوارهای به افتخارش برپا میکردند، و دانشجویان سینما «ناخدا خورشید» را چون کتابی شریف میخواندند.
اما اینجا، تنها تیتر کوتاهی در صفحهی خبرها ماند:
«ناصر تقوایی درگذشت.»
چه ساده مینویسند، وقتی نمیدانند رفتن او، خالی شدن عمیقترین موج وجدانِ دریاست.
او رفت، اما هنوز از فیلمهایش نسیم میآید؛
بوی دریا، بوی جنوب، بوی حقیقت.
صدایی آرام، مانند زمزمهی ناخدایی که میداند هیچ بندری ابدی نیست؛ تنها مسیر است که میماند.
و حالا ما ماندهایم با سینمایی بیدریا، بیکشتی، بیتقوایی.
و دلمان، همچون ساحلی خالی، پر از موجهای نرسیده است؛
موجهایی که هنوز از دور، یاد او را زمزمه میکنند.
شاید روزی نسل تازهای دوباره به تصویرهایش برگردد؛
به بادهای جنوب، به نورِ نمزدهی بندر، به مردانی که در قابهایش سکوت را معنا کردند.
آنگاه خواهند فهمید که تقوایی تنها فیلمساز نبود؛ وجدان بیدار یک سرزمین بود، ناخدایی که هرگز دروغ نگفت — حتی وقتی در سکوت بود.
و اگر امروز دریا بیناخدا مانده، هنوز امواجش آرام و پیدرپی، نام او را زمزمه میکنند:
ناصر تقوایی — مردی که شرافت را فیلم کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





