علی پاکزاد
علی پاکزاد در روزنامه «شرق» نوشت: در این چندساله، هر موقع معدنی آوار میشود بر سر جماعتی مصیبتزده و ندار، یاد فیلم «پاتریسیا ریگن» میافتم. شاید خیلی از شما فیلم «۳۳» را که درباره حادثه ۲۰۱۰ معدن سنخوزه شیلی است، دیده باشید. این فیلم از آن رو برایم مهم است که امیدبخش است؛ در دل سیاهی، دود و غم، آوای زندگی و حیات است.
قصه فیلم از آنجا شروع میشود که سقف معدن سنخوزه فرو میریزد و ۳۳ معدنچی در زیر زمین به دام میافتند؛ معدنی که بارها سابقهای از این دست داشته است. تنها راه ارتباطی معدنچیان با بیرون، تعبیه یک تونل کمعرض بود. مأموران امدادونجات کپسولهایی حاوی آب، غذا و اکسیژن را از داخل این تونل به ۳۳ معدنچی منتقل میکردند و یک وسیله ویدئویی و پخش صدا هم در اختیار این افراد قرار داده بودند تا بتوانند با خارج تماس بگیرند. پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری، سرانجام عملیات نجات معدنچیان آغاز میشود و معدنچیان یکییکی توسط کپسولی موشکیشکل به رنگهای پرچم شیلی، به سطح زمین آورده و نجات داده میشوند. جالب اینکه علاوهبر گروه نجات و رئیسجمهور شیلی، جمعیتی از سراسر کشور در کنار خانواده معدنچیان برای حمایت و همراهی با معدنچیان محبوس حضور داشتند. عملیات نجات چیز پنهانی نداشت؛ آغوشی باز بود برای همه کسانی که برای کسی آرزوی مرگ نداشتند!
اما چه خوشخیالانه بود رؤیای فیلم «۳۳» که از همان اول حادثه انفجار معدن معدنجوی طبس میشد به فکر تکرار حادثه معدن زغالسنگ زمستان یورت استان گلستان افتاد؛ معدنی که با انفجار در ۱۳ اردیبهشت سال ۹۶ و جانباختن ۴۳ کارگر و مصدومیت ۷۰ نفر دیگر شهرت جهانی یافت. ایران سرزمین خبرهای تکراری و عبرتناپذیری مدام است؛ چه در سیاست، چه در اقتصاد، چه در اشتغال و رفاه و… . دریغ از اینکه خبر خوشی بشنویم.
بله، مهرماه امسال از آن ماهها بود که از خوشخبری خبری نبود. این هم از شانس رئیسجمهوری است که میخواست آستینهایش را بالا بزند، آنهم نه برای دعوا، بلکه برای ساختن این کشور که مشکلات فراوانی دارد. طی این یکی دو هفته، خبر انفجار معدن طبس و جانباختن بیش از ۵۰ نفر سرخط خبرها شده و اخبار دیگر را تحتالشعاع قرار داده است؛ البته در اذهان مردمی که صبح تا شب دغدغه نان دارند و میدانند مشاغل چندشیفته و سخت و مشقتبار یعنی چه! و الا آنان که دغدغه نان ندارند، خبرهایی دیگر را میجویند.
مثلا دوستی که هر شب با ستارهها قرار ملاقات دارد، برایم پیغام داده بود که مواظب باشم، جایی نروم، چیزی ننویسم؛ چراکه مریخ وارد برج سرطان شده است. او برایم نوشته: «مریخ از ۱۵ شهریور تا ۱۴ آبان در برج هبوط خود قرار دارد. مریخ سیاره قدرت و اقتدار، جنگندگی، چالش، نبرد، غلبه و تسلط است. برج سرطان برای مریخ برج هبوط است. مریخِ در هبوط میتواند تلاشهای جسم خسته و روح فرسوده ملامتگری را نشان دهد که تلاطم احساسیاش بر قوت بازویش غلبه کرده…».
به خودم میگویم ول کن این حرفها را. بیا و ببین که چه باید کرد تا این سختیهای معدنکاران علاج شود. تا غم بیپدری فرزندان و زنان شوی از دست داده برطرف شود و… . اما چه کنم؟ وقتی بررسیها نشان میدهد خالص دریافتی یک کارگر در عمق ۷۰۰متری، در سال گذشته فقط هشتمیلیونو ۵۰۰ هزار تومان و حق سختی کار معدن نیز حدود ۶۰۰ هزار تومان بوده است، میخواهی برای این عزاداران چه کنی؟ برای زیر زیر خط فقر؟ کدام قوه و کمیته و تشکل به دادرسی میآید وقتی که دادرسی نیست؟ وقتی حتی گله و شکایتی مجال پیدا نمیکند تا نهادینه شده و مطرح شود. از حق حیاتشان دفاعی نشد، حالا میخواهی از حق مماتشان دفاع کنی؟
کو سندیکا؟ کو جماعت مطالبهگر؟ کو قانون شفافیت؟ کو؟ کو؟ کو؟ حتی در میان اینهمه همهمه و بغض، نمیتوان شاهد ادای دِینی جامع و کامل در رسانهها و فضای محیطی شهری به این ۵۰ نفر و خانوادههایشان بود. خبری بود که برای دستاندرکاران قدیمی شد و اربابان رسانهها در پی خبرهای جدیدتر میدوند، غافل از اینکه مردم در خبر پیشین توقف کردهاند و تأمل میکنند و آموختهاند که در پی هر خبری ندوند… .
دوباره مینویسم: شیلی با آنهمه مصائب توانست جان معدنچیانش را پس از ۶۹ روز حبس در عمق ۷۰۰متری نجات دهد، اما ما در اینجا لابد کارهای مهمتری… .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران
- گفتوگو با علی پاکزاد درباره نمایشگاهش/ «در برابر فراموشی»؛ موضوع مشترک کابل، کییف و تهران
- نمایشگاه «در برابر فراموشی» در خانه هنرمندان برگزار میشود؛ به یاد آر
- جمال شورجه در گفتوگو با سینماسینما/ شاید «لاتاری» این هفته پروانه ساخت بگیرد
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟