سینماسینما، زهرا مشتاق
بنا بر نظرسنجی سازمان صداوسیما مجموعه«دخترم نرگس» پرمخاطب ترین سریال شناخته شده است و از این رو واحد ارتباط با مخاطبان رسانه ملی، نشستی برای گفت و گوی احتمالا همین مخاطبان با عوامل مجموعه برپاکرده است.
این مجموعه را دو سه بار خیلی اتفاقی از شبکه یک دیده ام. سریالی ۲۶ قسمتی که شب گذشته آخرین قسمت آن به روی آنتن رفت. تنها چیزی که می توانم بگویم حیف از عمر عزیز و حیف از پول زحمت مالیات دهندگان. کاش می توانستم از سازندگان این مجموعه بپرسم آخرین فیلم یا سریالی که دیده اند، چه بوده است؟ محال است کسی فیلم های حسابی ببیند و بتواند تا این اندازه «آبکی» فیلم بسازد. من به بازیگران قدیمی تر و حرفه ای این مجموعه ایرادی نمی گیرم. چون وقتی کسی حرفه اش است و از این راه امرار معاش می کند، گاه ناچار به تن دادن به فیلم هایی می شود که ناگزیر از پذیرش آن است. از سوی دیگر باید توجه داشت این سریال در مرکز سیمای استان ها و در آذربایجان غربی ساخته شده است. مراکز استان ها در عمل فرصت کمی برای تجربه و کار عملی و اساسا دیده شدن دارند. اما رسانه ای که از ملی بودن فقط نامش را یدک می کشد، نمی تواند دفتر مشق فیلمسازان و تهیه کنندگان باشد. ای کاش مدیران و آقایانی که خطوط قرمز خود را روزانه بیشتر و فهرست های سیاه خود را لحظه به لحظه افزایش می دهند؛ اندکی به دغدغه های فرهنگی نیز می پرداختند. آیا مدیران ارشد سازمان صداوسیما اطلاع دارند که تولیدات آنها به طور مستقیم در سطح و اندازه فرهنگ، شعور و آگاهی مخاطبان تاثیر دارد؟ آیا اساسا می دانند تاثیر چنین مجموعه های سطح پایینی تا چه اندازه آگاهی و سلیقه بینندگان را نزول می بخشد. آیا چنین تصمیم هایی عامدانه است؟ آیا کسانی که متن چنین فیلم هایی را تصویب می کنند، چه شاخص و معیارهایی مدنظرشان است؟ سریال های کشدار و خسته کننده ای که چنان رو و مبرهن است که توهین به شعور بیننده محسوب می شود. و مخاطبانی عام تر که به هر دلیل فرصت و توانی برای بالا کشاندن سطح سلیقه خود ندارند؛ چون تجربه استفاده از محصولات برتر را نداشته اند. بینندگانی که شما به جای آنها فکر می کنید، به جای آنها تصمیم می گیرید و به خواست و میل خودتان ذائقه ای به آنها می بخشید، که با دیگرسطوح موثر فرهنگی هیچ نسبتی نمی یابد.
سال ها قبل وقتی دانش آموز بودم، معلم ادبیات بی نظیری داشتم که اسمشان خانم فاطمه زندی بود. روزی دیدند من اشعار مهدی سهیلی را می خوانم. چیزی گفتند که من بعدها بزرگی و نکته سنجی عمیق آن را فهمیدم. گفتند اگر روزی خواندن و فهم حافظ و سعدی و مولوی و عطار و فردوسی و… را تمام کردی و دیگر هیچ کتاب خوبی نبود که نخوانده باشی و وقت اضافه داشتی؛ این کتاب را «تورقی» کن.
در جایی که در همین تلویزیون سال ها قبل دایی جان ناپلئون و طلاق و کوچک جنگلی و سربداران و هزار دستان و گرگ ها و آینه و زیر هشت و دکتر قریب و وضعیت سفید و سری های اول پایتخت ساخته شده؛ چگونه می شود تن به تماشای دخترم نرگس ها داد؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- تکلیف برخی سریالهای تلویزیون روشن نیست/ معضلی به نامِ پخش سریال تکراری از شبکههای سراسری
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





