سینماسینما، علی اشرفی
فیلم بیبدن به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی محصول سال ۱۴۰۲، اولین نمایش خود را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر داشتهاست. بعد از فروش نسبتا موفق این فیلم در گیشه سینما، حال در پلتفرمهای داخلی اکران آنلاین آن ادامه دارد تا فرصت تماشای بیشتر را داشتهباشد.
این فیلم روایت جنایی قتل یک دختر جوان است که مشابهتهای فراوانی با داستانهایی از این دست دارد. مخاطبان بر این باورند که مشابهت این فیلم با داستان بهخصوصی در فروش بالای این فیلم تاثیر گذار است؛ البته این موضوع توسط عوامل فیلم مورد قبول قرار نگرفته و عوامل فیلم مشابهت داشتن فیلم را با داستانی بهخصوص رد میکنند. آنها بر این باورند که تعدادی زیادی از این دست پروندهها به شکلگیری داستان کمک کردهاست. در این نوشته قصد پرداخت به این موضوع را نداریم و اثر را در قالب یک اثر مستقل از خرده داستانهای از پیش تعریف شده، در نظر میگیریم.
فیلم از همان ابتدا، با این حال که عوامل اقتباس از داستان بهخصوصی را رد کردهاند، آنقدر ریتم تند و سرگردانی دارد که مخاطب را در معذوریت میگذارد که بدون پیشزمینه به تماشای فیلم ننشیند. ناگهان از اواسط فیلم ریتم آنقدر کند میشود که جای تامل دارد. در واقع از یک ضربآهنگ توفانی و پر تلاطم، ناگهان به سکونی عجیب میرسد؛ که در نوع خود قابل تامل است. این سکون شوک عجیبی به مخاطب وارد میکند و این سوال را پیش میآورد که چرا سکانسهای کوتاه، ناگهانی و بدون هیچ پیشزمینهای به سکانسهای طولانی تبدیل میشود.
نداشتن ضربآهنگ مناسب و تدوین بدون ساختار تمرکز مخاطب را از یک موضوع محوری برمیدارد و هجمه زیادی از مفاهیم را به مخاطب القا میکند که هیچکدام متاسفانه پرداخت درستی نشدهاند. از نیمه دوم فیلم کاملا جایز است که بپرسیم آیا خود کارگردان میداند قرار است روی چه موضوعی تمرکز کند؟
کارگردان بلاتکلیف است. نمیداند به چه موضوعاتی توجه کند. این را میتوان از انتخاب بازیگر بسیار بد و بازیهای سرد و بیروح و دیالوگهای از رمق افتاده بازیگران فهمید. مشهود است که بازیگران دیالوگها را به خوبی حفظ کردهاند اما بیان نادرست و تاکیدهای اشتباه، بازی آنها را تحت تاثیر قرار داده و همه اینها به دلیل بلاتکلیف بودن کارگردان است.
کارگردان در برخی از صحنهها قصد بازی با احساسات مخاطب را دارد ولی آنقدر ناشیانه عمل کرده که تمام زحمتها به باد رفتهاست. یکی از صحنههای فیلم که در پیشنمایشهای تبلیغاتی بسیار به آن توجه شدهبود، جستجوی مادر مقتول برای جسد فرزندش در انبوهی از زباله بود. این صحنه در نوع خود بار احساسی فراوانی را باید برای فیلم به همراه داشته باشد اما آنقدر جایگذاری تدوینی، نوع لنز، جایگاه دوربین بد در نظر گرفته شده که تمام بار احساسی آن را گرفته است؛ بهخصوص جایگذاری آن در تدوین که به ما میفهماند این سکانس به این جایگاه تعلقی ندارد.
سوال مهمی که مطرح است این است که: کارگردان به دنبال انتقال چه مفهومی در فیلم خود بود؟ آیا ارزش بخشش مد نظر بود؟ حس مقدس مادرانه؟ مشکلات اجتماعی؟ مشکلات فضای مجازی؟ کدام یک؟ نداشتن انسجام معنایی فیلم، آن را یک اثر بلاتکلیف، شلخته، سرگردان و غیرقابل دفاع تبدیل کرده است. تکلیف فیلم مشخص نیست و این میتواند دلایل مختلفی از جمله درک نکردن موضوع توسط کارگردان، تامل و تعقل نداشتن در موضوع، نداشتن محوریت داستانی در داستان نویسنده و… داشتهباشد.
در مجموع میتوان گفت حتی اگر بیبدن را یک اقتباس صرف هم در نظر بگیریم، این فیلم در آن هم ناموفق عمل کردهاست. شاید فیلم باید با تاخیر بیشتری ساخته میشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جابهجایی رکورد فروش روزانه؛ فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ از مرز ۷۰۰ میلیارد گذشت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بیبدن» به کجا رسید؟
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- «گُواه» در بزرگترین جشنواره دانشجویی در اروپا
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها/ بهرام افشاری رقیب جواد عزتی میشود؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- چند تماشاگر برای فیلمهای نوروزی به سینما رفتند؟
- ۶ فیلم جشنواره فجر در اکران نوروزی
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- «بیبدن»؛ یک فیلم جسورانه
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟