سینماسینما، سحر عصرآزاد
دومین روز جشنواره فجر در سینمای رسانه با حضور حداکثری فیلمسازان جوان گذشت که ترکیب آنها در کنار هم؛ دستاورد خوشایند تنوع مضمون و سوژه را به همراه داشت؛ هرچند در فیلمی سوژه محوری به بار نشسته و در دیگری این روند با اختلال مواجه شده است.
“شنای پروانه” اولین فیلم بلند سینمایی محمد کارت هرچند به جهت سوژه و پرداخت یادآور فیلم هایی همچون “متری شیش و نیم” و “مغزهای کوچک زنگ زده” است اما بیش از اینها وامدار مستند تکان دهنده “خونمردگی” است که کارت چند سال قبل درباره اشرار شیراز ساخته است. به همین دلیل هم بسیاری از صحنه های فیلم به مستندنمایی یا بازنمایی مستند پهلو می زند و به سختی می توان تمایز بین چیدمان صحنه ها و رئالیسم را تشخیص داد. اما نکته اینجاست که فیلم می توانست با ایجاز و تأمل بیشتر بر الگوی کلاسیک جستجوگری برای پی بردن به یک راز؛ که اینجا پیدا کردن کسی است که با جان و ناموس و آبروی یک خانواده بازی کرده، تبدیل به فیلمی موجز و بدون نقص در کنار تأثیرگذاری دوچندان شود. در فیلم به فراخور قصه فرعی های متعددی که در مسیر این جستجو طراحی شده، کاراکترهای متنوعی حضور دارند که ترکیبی از بازیگران شناخته شده و ناآشنا در آن ایفای نقش می کنند و تا حد زیادی یکدست و همخوان با یکدیگر ظاهر شده اند.
“بیصدا حلزون” نخستین فیلم بلند سینمایی بهرنگ دزفولی زاده به سوژه ای تازه با ریسک پذیری در اثر اول یک فیلمساز جوان می پردازد که طبعاً علاقه دارد توجه همگان را جلب کند. اما این انگیزه باعث نشده فیلمساز بر موج و جریان های روز سینما سوار شود و دغدغه مندی های خاص خود را فراموش کند. فیلم هرچند به مسئله یک زوج ناشنوا و کم شنوا می پردازد که به خاطر عمل شنوا شدن فرزندشان جدا شده اند، اما در سطح مسائل و معضلات آنها؛ به نمایندگان جامعه ناشنوایان باقی نمی ماند و به مفاهیم و مضامینی فراتر از این محدوده و تبعات زندگی مدرن همچون تنهایی بشر امروز می پردازد که باعث تعمیم پذیری فیلم می شود. طبعاً فیلم به دلیل پرداختن به زوجی که مسئله شان برقراری ارتباط کلامی و شنیداری با جهان اطراف است، واجد کندی در ریتم بیرونی است که فیلمساز تلاش کرده با طراحی موقعیت های ملتهب در دل درام همچون درگیری، کشمکش، قتل و … که از دل قصه بیرون می آیند، این ریتم را به شکل درونی بالا ببرد. دوراهی یک مادر بر سر شنوا شدن فرزندش و اینکه در پایان چه بهایی برای رسیدن به آن می پردازد، طراحی و انتخاب جسورانه ای است که فیلمساز آن را فدای مقبولیت و عامه پسندی نکرده است.
“تومان” سومین فیلم بلند سینمایی مرتضی فرشباف پس از “سوگ” و “بهمن” است که برخلاف دو فیلم قبلی او ریتمی کند و ساکن ندارد و ظاهراً بسیار پرتنش و ملتهب پیش می رود. اما واقعیت این است که این فقط پوسته بیرونی فیلم است و درون درام، قصه ملتهب و متمرکزی که بتواند کلیت فیلم را فارغ از فصل بندی ها پیش ببرد وجود ندارد. فیلم روایتی از گروهی جوان کارگر ترکمن در این جغرافیای بدیع است که تنها مسئله شان شرط بندی است؛ خواه روی مسابقات فوتبال و اسبدوانی خواه بازی های PS4. این حاکمیت گروهی به سختی می تواند منجر به متمایز شدن کاراکتر داوود به عنوان رئیس گروه شود چراکه تمرکزی بر زندگی شخصی و حتی رابطه عاطفی او وجود ندارد و اصل قضیه هم می تواند همین از بین رفتن فردیت افراد در گروه های این چنینی باشد. اما فیلم برای ایجاد حس همراهی با مخاطب نیاز به قصه ای درگیرکننده دارد بخصوص که از جنس درام های کم کنش و تنش نیست و با این تعدد کاراکتر و به تناسب لحن و جنس کارگردانی؛ با پویایی و ریتم بیرونی مواجه هستیم که در بسیاری از موارد پوچ و توخالی و مثلاً برای یافتن آنتن برای وصل شدن به اینترنت و ثبت شرط بندی است. این تکاپو وقتی می تواند تبدیل به ریتم واقعی درام شود که رویداد محوری برای مخاطب ارزش و اهمیتی را که برای کاراکترها دارد، پیدا کند. اما این اتفاق در فیلم نمی افتد و در عین سرعت بسیاری از سکانس ها مخاطب نمی داند چه چیز و چه کسی را و اصلاً چرا دنبال می کند؟ “تومان” با توجه به سوژه و ایده اولیه، اتمسفر و کاراکترهای حاضر می توانست تبدیل به فیلمی بدیع و تازه و متفاوت شود که مخاطب را درگیر کند اما این اتفاق به دلایل مختلف در لابلای تجربه گرایی و بازیگوشی های کارگردان به نتیجه نرسیده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» / آواهای بیصدا
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





