سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بهرنگ دزفولی زاده پیشتر در فیلم کوتاه “استون” نشان داد در انتخاب فیلمنامه. به عنوان مهم ترین متریال فیلمسازی دچار مشکلی بنیادین است. اتفاقی که دیگر بار در نخستبن ساخته سینمایی اش “بی صدا حلرون” به شدت به چشم می آید. مشکل عمده فیلم عامل انگیزشی کنش ها و واکنش های کاراکترهای فیلم است. تقریبا هیچ انگیزه قدرتمندی در پس اتفاقاتی که پیش برنده داستان هستند در فیلم به چشم نمی خورد.در واقع هیچکدام از کاراکترهای اصلی در سراسر فیلم به خوبی معرفی نشده و در حد تیپ باقی می مانند در نتیجه مخاطب نسبت به هیچ کدام حس همراهی و همذات پنداری ندارد.
از سوی دیگر، فیلمنامه چه در داستان اصلی و چه در خرده روایت های پیرامونی آن فاقد جذابیتی است که کنجکاوی و در نتیجه همراهی تماشاگر را به دنبال داشته باشد.
شاید جذابترین بخش فیلم بازی هانیه توسلی باشد که آن هم به جهت عدم حفظ و تداوم راکورد حسی بازی او در پلان های خرد شده بعضی سکانس ها توسط منشی صحنه لحظات و دقایقی از آن به هدر می رود.
“شنای پروانه” همان فیلمی بود که انتظارش می رفت
وقتی محمد کارت با فیلم کوتاه داستانی “بچه خور” در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافت در یادداشتی کوتاه بر فیلم نوشتم که کارت بیشتر از آنکه مستندساز خوبی باشد (چند فیلم مستند او به ویژه “آوانتاژ”جوایز بسیاری را نصیب او کرده بودند) یک فیلمساز آن هم از نوع داستانی آن است.حال او در نخستین ساخته سینمایی اش فیلم “شنای پروانه”نشان داد که اشراف کاملی بر ابزار داستانگویی در سینما را دارد.
مهمترین امتیاز فیلم اما فیلمنامه جذاب و روایت کم لکنت فیلمساز است که البته ناشی از پژوهش های کارت در فیلمهای مستند او و به ویژه فیلم های آوانتاژ و” خون مردگی” است. همین آشنایی است که باعث می شود که تماشاگر در بیشتر صحنه های فیلم با نگاه و جهانی که فیلمساز به تصویر می کشد همراهی کند.
طراحی صحنه و لباس در کنار کاراکترهای اصلی و فرعی فیلم که به ظاهر دور از ذهن می آیند. ولی تماشاگر با آنها و داستان فیلم احساس نزدیکی می کند از نقاط قوت شنای پروانه محسوب می شوند.
فیلم “تومان”در ستایش تخصص است!
فیلم “تومان” به کارگردانی مرتضی فرشباف اثری ملال آور و خسته کننده است. از همان دست فیلم هایی که قرار بود کارگردانش کلی حرف های مهم مهم بزند اما تماشاگر در انتهای فیلم می فهمد که آقا جان قمار بد است اگر قمار کردی و برنده شدی به همان قانع باش اگر باز موفق بودی فقط در همان رشته قمارت را ادامه بده و به یاد داشته باشد در این راه ممکن است اخلاق و رفاقت و عشق را از دست بدهی.اما اگر تخصصی ادامه بدهی ناامید نشو چون ممکن است ۱۳ میلیارد تومان برنده شوی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- امیکرون اکران «بیصدا حلزون» را به تعویق انداخت
- نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون» / آواهای بیصدا
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- در جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران پنج فیلم مشخص شد
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- ۱۰ فیلم تا ابتدای دی ماه اکران میشوند
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود