سینماسینما، محدثه واعظیپور
پویا فیلم در دوران فعالیتش در سینمای ایران، به دنبال احیای فیلمفارسی بوده. سینمایی که به نظر حسین فرحبخش محبوب مردم است و در دهه شصت به دلیل عناد و کج سلیقگی مدیران سینمایی مغضوب شده است. مواضع فرحبخش در تمام این سالها روشن و شفاف بوده است و نیاز به تفسیر و بازتعریف ندارد. پویافیلم با وجود تغییر دولتها و سیاستگذاریهای فرهنگی، همواره فیلم تولید کرده و در چرخه اکران حضور داشته است. دوستداران این سینما و فیلمها از بعضی تولیدات پویافیلم استقبال کردهاند و تعدادی از این فیلمها در گیشه شکست خوردهاند، با این همه فرحبخش و پویافیلم به راهشان ادامه دادهاند.
«قدغن» به کارگردانی مجید مافی تازهترین فیلم این کمپانی، که نوروز اکران عمومی شده بود، پس از دو هفته به چرخه اکران آنلاین وارد شد. «قدغن» به سبک و سیاق تولیدات پویافیلم، مناسبات، روابط و شخصیتهایی را بازتعریف می کند که از دل فیلمفارسی آمدهاند. سینمایی که خوب یا بد با هر کیفیت، محصول دوران و جامعهای بوده که دیگر وجود ندارد. فیلمفارسی ارزشهایی را رواج میداد و بر عناصری تکیه میکرد که درست یا غلط بخش قابل توجهی از جامعه آن را پذیرفته بودند. پنجاه سال قبل، ایران، زنان و مردانش شبیه چیزی نبودند که ما امروز با آن مواجهیم و «قدغن» میخواهد نماینده آن باشد. اگر فیلمفارسی، مردسالاری و تن سپردن به سنتهای مردسالار را تبلیغ و بنیانهای زندگی سنتی را ترویج میکرد، بافت جامعه با این مفاهیم و دل سپردن به آنها مشکلی نداشت. اما جامعه امروز، با همه گسستها و شکافهایش به چنین آموزهها، انگارهها و شعارهای اخلاقی وابسته نیست.
«قدغن» عشق، حمایت، رفاقت مردانه و جوانمردی را به شکل و شیوهای از دست رفته و فراموش شده روایت میکند. بسیاری از مناسبات در روابط زن و مرد، نه فقط در کلانشهرها که در روستاها و شهرستانها تغییر کرده و خشونت علیه زنان یا منع کردن آنها از حقوق مادی و معنویشان رنگ و بوی دیگری گرفته است. از سویی دیگر مواجهه زنان با این مشکلات هم عوض شده است. در جامعهای که شوهر، سر بریده همسرش را با افتخار در شهر میچرخاند یا پدری، با داس سر دختر نوجوانش را میبرد، صحبت کردن از اخلاق و پیچیدگیهای رفتاری و بحرانهای پنهان و آشکار، دشوار و پر از سوتفاهم است. در چنین جامعهای باور مرام و مسلک مرتضی (سام درخشانی) و جنس رابطهاش با غزل پذیرفتنی نیست.
فیلمفارسی، نزدیک به نیم قرن پیش، بازتاب جامعهای در حال گذار بود. جامعهای که آمار زنان تحصیل کرده و مستقلش نسبت به امروز اندک بود و بافت سنتی در آن غلبه داشت. آن جنس سینما، به تصور مردم از زندگی، آمال و آرزوهایشان نزدیک بود و رویاهای آنها را نمایندگی میکرد. پرفروشترین فیلمفارسیهای آن روزگار، حتی اگر در سینماهای سراسر ایران دوباره اکران شوند، شکست میخورند. بازسازی و بازتولید آنها هم کمکی به رونق سینماداری و جذب مخاطب نخواهد کرد.
«قدغن» کوششی است برای فاصله گرفتن از کمدیهای سطح پایین و عامهپسند و نزدیک شدن به فیلمهای اجتماعی. اما مشکل فیلم این است که نقاط اتصال آن با جامعه و مردمی که فیلم برای آنها تولید شده اندک است. شکست «قدغن»، شکست چندباره فیلمفارسی است. سینمایی که امروز، بیش از همیشه کهنه و از مدافتاده به نظر میرسد و مخاطبی ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای فرحبخش/ درباره سینمای یک تهیهکننده
- آمار فروش فیلمهای اکران نوروزی/ یک شروع کمرمق
- ابوالفضل پورعرب: پای همه فیلمهایم هستم
- گیشه تعطیل سینماها در روز بازگشایی
- حسین ملکی در جوار خسرو شایگان آرام گرفت
- «خورشید» به ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۰ اضافه شد
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- پاسخ قاطع رامبد جوان به سخنان تند فرحبخش درباره «خندوانه»
- حسین فرحبخش: روحانی نبود به وضعیت نفت در برابر غذا میرسیدیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





