سینماسینما، سارا توکلی
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، پس از سالها دوری او از سینمای ملودرام، بازگشتی تحسینبرانگیز به این ژانر است. این اثر، با اقتباس از رمان نوجوانانهای به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده، داستانی پدر-دختری را در یک روز در تهران روایت میکند.
روایت: عشق، جنون و رهایی در خیابانهای تهران
داستان حول محور خسرو (با بازی امین حیایی) و دخترش زیبا (با بازی ژولیت رضاعی) میچرخد. خسرو، مردی که سالها در آسایشگاه روانی بستری بوده، در روز تولد شانزده سالگی دخترش فرار میکند تا با او وقت بگذراند. زیبا، دختری مستقل و در دوران بلوغ است که به دنبال هویت خود میگردد. رابطه این دو در ابتدا سرد و ناشناخته است، اما به تدریج به یکی از لطیفترین و تأثیرگذارترین روابط پدر-دختری سینمای ایران تبدیل میشود.
امین حیایی؛ بازیگری در مرز جنون و احساسات سرکوبشده
یکی از نقاط قوت فیلم، بازی درخشان امین حیایی در نقش خسرو است. او با جزئیات حرکتی، میمیک صورت و تن صدایی که میان هیجان، جنون و آرامش در نوسان است، تصویری ملموس از یک بیمار روانی ارائه میدهد که در عین حال، سرشار از عشق به دخترش است. ژولیت رضاعی نیز در نقش زیبا فراتر از انتظار ظاهر شده و حس عمیق شخصیت خود را به نمایش میگذارد.
واقعگرایی و فانتزی، مرز باریک باورپذیری و اغراق در فیلم
صدرعاملی، با بهرهگیری از مؤلفههای سینمای اجتماعی، نگاهی رمانتیکتر به فضا دارد. فیلم در ابتدا واقعگرایانه پیش میرود، اما در نیمه دوم، با ورود به اتفاقاتی مانند سرقت ون گشت ارشاد و موتورسواری در خیابانهای تهران، کمی از فضای باورپذیر فاصله میگیرد. این تغییر لحن ممکن است برای برخی مخاطبان ناخوشایند باشد، اما از سوی دیگر، حال و هوای شاعرانهای به فیلم میبخشد که آن را از یک ملودرام صرفاً اجتماعی متمایز میکند.
در سکانسی که خسرو ون گشت ارشاد را میرباید، او مانند کوهی پشت دختران میایستد. در چشمان زیبا، حس افتخار به پدرش دیده میشود. این صحنه، با تشویق حضار در سالن همراه بود و حس زیبایی به یادگار گذاشت.
با این حال، سرقت موتور (پیک موتوری) منطقی و جالب نبود و همچنین سکانس پایانی رو بهرویی زیبا با مادرش میتوانست پرداخت بهتری داشته باشد.
موسیقی کریستف رضاعی، روایت احساسی با نتها
یکی از برجستهترین ویژگیهای فیلم، موسیقی کریستف رضاعی است که همچون راوی دوم داستان، احساسات درونی شخصیتها را به مخاطب منتقل میکند. او با ترکیب پیانو، سهتار و اصوات الکترونیک، هم فضای ذهنی خسرو و هم لطافت رابطه پدر-دختری را به تصویر میکشد.
پیام فیلم: جامعهای که بیمارش مینامد، اما خود بیمار است
فیلم، نقدی بر جامعهای دارد که افراد را بیمار و طردشده میداند، اما خودش بیمارتر از آنهاست. خسرو، اگرچه بهعنوان بیمار روانی شناخته میشود، در واقع یکی از نرمالترین افراد داستان است، کسی که فقط میخواهد پدر باشد، دوست داشته شود و دوست بدارد.
جمعبندی: بازگشت موفق صدرعاملی با چند ضعف جزئی
«زیبا صدایم کن» یکی از بهترین فیلمهای جشنواره فجر امسال است. اگرچه در بخشهایی از واقعیت فاصله میگیرد، اما در مجموع، داستانی روان، احساسی و تأثیرگذار را روایت میکند. امین حیایی با اجرای کمنظیرش، یکی از نقشهای ماندگار را ایفا کرد. ژولیت رضاعی نیز با اولین حضور سینماییاش، نوید ظهور یک استعداد جدید را میدهد.
در نهایت، «زیبا صدایم کن» فیلمی است که عشق، جنون و امید را در دل تاریکیهای جامعه جستجو میکند و یکی از زیباترین روابط پدر و دختری سینمای ایران را به نمایش میگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





