سینماسینما، سارا توکلی
فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی، پس از سالها دوری او از سینمای ملودرام، بازگشتی تحسینبرانگیز به این ژانر است. این اثر، با اقتباس از رمان نوجوانانهای به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده، داستانی پدر-دختری را در یک روز در تهران روایت میکند.
روایت: عشق، جنون و رهایی در خیابانهای تهران
داستان حول محور خسرو (با بازی امین حیایی) و دخترش زیبا (با بازی ژولیت رضاعی) میچرخد. خسرو، مردی که سالها در آسایشگاه روانی بستری بوده، در روز تولد شانزده سالگی دخترش فرار میکند تا با او وقت بگذراند. زیبا، دختری مستقل و در دوران بلوغ است که به دنبال هویت خود میگردد. رابطه این دو در ابتدا سرد و ناشناخته است، اما به تدریج به یکی از لطیفترین و تأثیرگذارترین روابط پدر-دختری سینمای ایران تبدیل میشود.
امین حیایی؛ بازیگری در مرز جنون و احساسات سرکوبشده
یکی از نقاط قوت فیلم، بازی درخشان امین حیایی در نقش خسرو است. او با جزئیات حرکتی، میمیک صورت و تن صدایی که میان هیجان، جنون و آرامش در نوسان است، تصویری ملموس از یک بیمار روانی ارائه میدهد که در عین حال، سرشار از عشق به دخترش است. ژولیت رضاعی نیز در نقش زیبا فراتر از انتظار ظاهر شده و حس عمیق شخصیت خود را به نمایش میگذارد.
واقعگرایی و فانتزی، مرز باریک باورپذیری و اغراق در فیلم
صدرعاملی، با بهرهگیری از مؤلفههای سینمای اجتماعی، نگاهی رمانتیکتر به فضا دارد. فیلم در ابتدا واقعگرایانه پیش میرود، اما در نیمه دوم، با ورود به اتفاقاتی مانند سرقت ون گشت ارشاد و موتورسواری در خیابانهای تهران، کمی از فضای باورپذیر فاصله میگیرد. این تغییر لحن ممکن است برای برخی مخاطبان ناخوشایند باشد، اما از سوی دیگر، حال و هوای شاعرانهای به فیلم میبخشد که آن را از یک ملودرام صرفاً اجتماعی متمایز میکند.
در سکانسی که خسرو ون گشت ارشاد را میرباید، او مانند کوهی پشت دختران میایستد. در چشمان زیبا، حس افتخار به پدرش دیده میشود. این صحنه، با تشویق حضار در سالن همراه بود و حس زیبایی به یادگار گذاشت.
با این حال، سرقت موتور (پیک موتوری) منطقی و جالب نبود و همچنین سکانس پایانی رو بهرویی زیبا با مادرش میتوانست پرداخت بهتری داشته باشد.
موسیقی کریستف رضاعی، روایت احساسی با نتها
یکی از برجستهترین ویژگیهای فیلم، موسیقی کریستف رضاعی است که همچون راوی دوم داستان، احساسات درونی شخصیتها را به مخاطب منتقل میکند. او با ترکیب پیانو، سهتار و اصوات الکترونیک، هم فضای ذهنی خسرو و هم لطافت رابطه پدر-دختری را به تصویر میکشد.
پیام فیلم: جامعهای که بیمارش مینامد، اما خود بیمار است
فیلم، نقدی بر جامعهای دارد که افراد را بیمار و طردشده میداند، اما خودش بیمارتر از آنهاست. خسرو، اگرچه بهعنوان بیمار روانی شناخته میشود، در واقع یکی از نرمالترین افراد داستان است، کسی که فقط میخواهد پدر باشد، دوست داشته شود و دوست بدارد.
جمعبندی: بازگشت موفق صدرعاملی با چند ضعف جزئی
«زیبا صدایم کن» یکی از بهترین فیلمهای جشنواره فجر امسال است. اگرچه در بخشهایی از واقعیت فاصله میگیرد، اما در مجموع، داستانی روان، احساسی و تأثیرگذار را روایت میکند. امین حیایی با اجرای کمنظیرش، یکی از نقشهای ماندگار را ایفا کرد. ژولیت رضاعی نیز با اولین حضور سینماییاش، نوید ظهور یک استعداد جدید را میدهد.
در نهایت، «زیبا صدایم کن» فیلمی است که عشق، جنون و امید را در دل تاریکیهای جامعه جستجو میکند و یکی از زیباترین روابط پدر و دختری سینمای ایران را به نمایش میگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- فروش ۳۸ میلیاردی سینماها در هفته گذشته/ گیشه سینما همچنان در اختیار کمدیها است
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «بی سروصدا» هفته بعد میآید؛ اکران دوم سال ۱۴۰۴ با ۶ فیلم
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- «پیرپسر»؛ زخمهایی که هرگز ترمیم نمیشوند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





