سینماسینما، محسن جعفری راد
اولین پیش فرض درباره فیلم «تنت» با توجه به کارهای قبلی نولان و نیز تبلیغات وسیعش، این است که فیلم پرهزینه ای است و از لحاظ ساختاری، خلاقیت های تازه ای دارد و در کل یک کار هالیوودی تمام عیار است که در اولین نگاه به فیلم درست به نظر می رسد. کارگردانی پرجزئیات، ریتم و ضرباهنگ پرتعلیق و بازی های اثرگذار در کنار جلوه های ویژه بصری و میدانی همیشه خاص کارهای این کارگردان، در اینجا همگی در سطح خوبی قرار دارند.
اما اگر لایه سطحی فیلم یعنی قواعد یک فیلم هالیوودی در ژانرهای مختلف اکشن، معمایی و خیالی که در این فیلم ترکیب شده اند را کنار بگذاریم، متوجه می شویم که نولان همچنان به جهان بینی خود و ایده مرکزی مورد نظرش، یعنی شکست زمان، وارونگی زمان، زمان و جهان موازی و در کل نگاه هستی شناختی اش که با فیلم هایی مثل تلقین، میان ستاره ای و یادگاری، نشانه هایش را ارائه کرده بود، وفادار است و در اینجا می توان گفت به پختگی رسیده است.
در واقع فیلم «تنت»، فیلمی درباره وارونگی زمان است که با کهن الگو های فیلم های هالیوودی و جاسوسی ترکیب شده است. قهرمان داستان به زعم خود تلاش می کند که جهان و مردمانش را نجات دهد و وارد یک جهان هزارتو می شود که در فیلم به آن دنیای گرگ و میش می گویند.
نولان بر عکس کارهای قبلی که بیشتر متکی بر اجرا و کارگردانی ماهرانه بود، اینجا به فیلمنامه توجه ویڑه ای دارد، طوری که پرداخت جزیی نگر ایده مرکزی و طراحی چند گره افکنی و چند نقطه کشمکش جذاب، باعث می شود که آدمها از حالت تیپ نسبتا خارج شده و به شخصیت نزدیک شوند و انگیزه هایشان برای مخاطب نیز باور پذیر باشد. هر چند به نسبت کارهای قبلی، فردیت قوام یافته و شخصیتی با شناسنامه ای شفاف ندارند. اما بازی ها آنقدر اثرگذار هستند که قابل پوشش باشد. در کل هدایت موثر بازیگران همیشه یکی از رموز ماندگاری نولان بوده است. آل پاچینو در بی خوابی، گای پیرس در ممنتو، هیث لجر در شوالیه تاریکی ، لئوناردو دی کاپریو در تلقین، بازی های درخشانی دارند به خصوص لجر که برای این بازی اسکار گرفت. در فیلم جدیدش نیز، به جای استفاده از سوپراستارها، سراغ جان دیوید واشنگتن رفته که به خوبی انعطاف مورد نظر را رعایت کرده چون گاهی باید خونسرد باشد، گاهی خبیث و مرموز، گاهی ترسو و گاهی جسور و واشنگتن به خوبی از عهده این احساسات متنوع برآمده است، به خصوص استفاده از زبان بدن و میمیک صورت که همیشه در کارهای نولان جزو شاخصه های اصلی بازیگران بوده است که نمود عینی اش صورت و چشمان پریده رنگ و شانه قوز کرده پاچینو و یا طرز راه رفتن و حرف زدن لجر است. در واقع به مانند کارهای قبلی، در بخش بازیگری نیز، نولان، نمره عالی دریافت می کند. آن هم بازیگری که سابقه زیادی در سینما ندارد و شاید برای مخاطب عام ناشناخته هم باشد، اما نولان از او ستاره می سازد.
.
به طور کلی در فیلم اعتماد، توازن خوبی میان ساختار و فیلمنامه وجود دارد که طبعا محصول جاه طلبی نولان است و می توان تماشایش را توصیه کرد. بخصوص برای علاقهمندان فیلم های نولان که در فیلم های ممنتو و بی خوابی استعدادش را نشان داد، در تلقین مهارت تکنیکالش را اثبات کرد، در شوالیه تاریکی در ساخت فیلم بیگ پردواکشن به موفقیت رسید و در دانکرک به عنوان کارگردانی صاحب سبک مطرح شد. کارگردانی با ساخت ۱۱ فیلم در پنجاه سالگی، که هم چند فیلم پرفروش در کارنامه دارد و هم نظر مثبت منتقدان را برانگیخته است. نقد مفصل فیلم بماند برای بعد.
نکته آخر اینکه نولان همیشه فیلمسازی بوده که کار هایش به سود قابل توجهی رسیده اند و حداقل پنج برابر هزینه تولید فروخته اند. از جمله دو فیلم شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی خیزد که بالای یک میلیارد دلار فروخته اند در حالیکه هزینه تولید اولی، ۱۸۵ میلیون و دومی ۲۵۰ میلیون دلار بوده است. و حالا مثالش همین فیلم اعتماد که با بودجه ای حدود ۲۳۰ میلیون دلارساخته شده ، اما با فروش حدود ۱۵۰ میلیون دلاری در دو هفته اول، آن هم در شرایط کرونا و اکران محدود، پیش بینی می شود که فروش خیلی موفقی داشته باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
- حمایت نولان از ژانر وحشت/ «اوپنهایمر» هم ترسناک بود
- معرفی برندگان گلدن گلوب/ کریستوفر نولان بهترین کارگردان شد/ ۵ جایزه برای «اوپنهایمر»
- تطهیر نه چندان موفق یک اتفاق شوم/ هدف هالیوود از تولید «اوپنهایمر» چیست؟
- نولان: حال سینما خوب است/ تماشاگران به سینما برگشتهاند
- معرفی نامزدهای جوایز گلدن گلوب/ «باربی» در صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد