سینماسینما، فریبا اشوئی
بی حسی موضعی فیلمی متفاوت و دیدنی است که شاید مدت ها بود جای خالی اش در سینمای ایران حس می شد. سبک ساختاری فیلم را اصطلاحا سبک گروتسک* می نامند.(از جمله سبک های ساختاری غیر مرسوم و غیر رایج در سینمای ایران). چندپارگی فیلم تعمدی است و صرفا به دلیل معرفی مقطعی کاراکترها به کار گرفته شده است. استایل و طراحی تصویر نیز متفاوت و تماما در خدمت لحن فیلم است. شخصیت های اصلی(جلال – فیلسوف، بهمن- هنرمند و ناصر- عاطفی و…) همه تعریفی از بُعد کُمدی زندگی هستند که در تقابل با شاهرخ و ماری که بُعد تلخ آن را رقم می زنند و راوی خودِ واقعی زندگی هستند، در موازنه و تعادل قرار می گیرند. موقعیت های ساخته و پرداخته شده در فیلم تماما از فرمول گروتسک تبعیت می کنند. سبک و لحنی خلاق و جدید.(عباراتی که منشی تلفن همراه می گوید).فیلم دومین تجربه حرفه ای کارگردان، بعد از فیلم آزادی مشروط(۱۳۹۲) است که به دلیل نگاه متفاوت فیلم ساز به متن و محتوا و نوآوری در لحن و اتمسفر؛ از جمله آثار خاص، متفاوت و قابل تامل او در کارنامه فیلم سازیاش، به شمار خواهد رفت.
* گروتسک:هر چیز که حاوی سه خصلت عجیب، نفرتانگیز و در عین حال خنده آور باشد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایت حسین مهکام از تهیهکنندگیاش در سینما/ اعتراف
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- اپیزود سوم «الناز» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد/ همه زنهای این شهر مادر نیستند
- پوستر «گلهای باوارده» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از جنگ
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- حسین مهکام : رخدادهای یک سال اخیر درباره اصغر فرهادی، به تمامی امر برنامه ریزی شده ای بوده است
- اعلام نامزدهای بخش اقلام تبلیغی و اطلاعرسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه تبلیغات چهلمین جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»
- فیلمبرداری فیلم «احمد به تنهایی» به پایان رسید
- «آبادان یازده ۶۰ » به صورت آنلاین اکران میشود
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- هفتادوپنج دقیقه بیحسی/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- یادداشت وارده/ نمایشی از پوچی و بیتفاوتی در شبی پرحادثه/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





