سینماسینما، سحاب قریشی
مجموعه پایتخت در دهه اخیر طرفداران پر و پا قرص خود را پیدا کرده و موفقیتی انکارنشدنی در مجموعه های تلویزیونی به حساب می آید. شخصیتهایش طی پنج فصلی قبلی به خوبی توانسته اند با مخاطبان بیشمار خود ارتباط برقرار کرده و آنها را با خود همراه سازند. موقعیت مکانی، زمانی، نوع گویش و ارتباط کاراکترها با هم لحظات شیرینی رقم زده تا بیننده برای تماشای فصل جدید لحظه شماری کند.
تا بدین جا که ده قسمت از نمایش آن میگذرد فارغ از استقبال مردم، عدهای با ذرهبین بدبینی به جان آن افتاده و آن را محکوم میکنند. محکوم به طرز رفتار نادرست و دیالوگهایی که نتیجه اش هتک حرمتهای سیاسی مذهبی و حتی تربیتی را به دنبال دارد. نکته اینجاست که باید بپذیریم پایتخت روایت واقعیت موجود در جامعه فارغ از طبقه اجتماعی و یا اقلیمی خاص است. نوجوان پایتخت وقیح است و حرمت بزرگترها را نگه نمیدارد اما این شخصیت نمونه بارز بسیاری از نوجوانانی است که به عینه در جامعه دیده میشوند. نوجوانانی که چون سابق نیستند و به دلایل مختلف خود را صاحب نظر و صاحب اختیار میدانند. سارا و نیکای پایتخت سرخود سفارش نصب ماهواره میدهند چون آن را یک ضرورت میدانند و میخواهند آنچه را که اطرافیانشان دارند را هر چند ممنوعه، داشته باشند. در صفحه مجازیشان عکسهایی میگذارند که هما مادر خانواده، نماینده نسل قبل، رو در روی آنها میایستد و مخالفت خود را سفت و سخت اعلام میکند. مگر غیر از این در صفحات مجازی نوجوانان اتفاق می افتد؟! بهروز پسر بچه ده دوازده ساله آمار داشتن مواد مخدر از اطرافیان را میداند و بازگو میکند و در مورد اعتیاد اظهار نظر میکند. مگر غیر از این است که در جامعه، مدرسه و حتی رسانه ملی مسئله اعتیاد و مصرف کننده و عواقب آن گفته شده که حالا توقع داشته باشیم بهروز الگویی از ذهن سالم و پاک باشد برای دیگر نوجوانان همسن و سال خود که هیچ دانشی در این زمینه ندارند و حال این شخصیت خدای ناکرده خللی در تربیت و رفتار ناهنجار مخاطب ایجاد کند؟! کسانی که قلم نقد به دست گرفته اند و پایتخت را به چالش میکشند یادشان رفته که دوره پا دراز نکردن جلوی بزرگترها گذشته، هرچند حقیقت باید این باشد و باید حرمتها را نگاه داشت اما امروزه فاصله بین حقیقت و واقعیت بسیار است. واقعیت همانیست که در این مجموعه توسط سازندگانش به تصویر کشیده شده تا بلکه لحظاتی خود واقعی مان را به تماشا بنشینیم. کاراکتر بهتاش نماینده نسل جوان است نسلی که به علت نداشتن شغل مناسب، نداشتن تکیه گاه محکم و صد دلیل معقول و غیر معقول دیگر مجبور به رو انداختن و فریب اطرافیان برای گرفتن پول و رسیدن به آنچه که در ذهن دارد، است. بهتاش جوان این جامعه است که توسط نسل قبلی سرکوب شده و زمانی که در آستانه موفقیت قرار میگیرد حرفهای دلش را میگوید (تماس تلفنی با نقی از فرودگاه) و عقده گشایی میکند اما حرمت نگه داشته، هر چند با لحن تند و موفقیت امروز خود را مدیون یک عمر توسری خوردن از دایی اش میداند! نقی از اهدای عضو پدرش به مقامی که حق خود میداند رسیده تا جایگاه اجتماعی خود را تثبیت کند و موقعیتی دهن پرکن داشته باشد. تقی برای رفاه بیشتر همچنان مدعی ارث پدر است و رو در روی برادر خود میایستد. ارسطو که عمری کار کرده و صرفا بخاطر چک بی محل یک سال از عمرش را پشت میله های زندان بوده و همه ماحصل سالها تلاشش دود شده از سر ناچاری تن به جابجایی مواد مخدر میدهد تا بتواند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارد. کدام از این نمونه ها را در اطراف خود ندیده ایم؟ حق مطلب را رحمت زمانی که از ازدواج با فهیمه ناامید میشود ادا میکند. آن چه که حق طبیعی خود میدانسته و حال با یک اتفاق عجیب آینده و گذشته اش را بر باد رفته میبیند، جمله ای میگوید که عینیت آن برای همگان در موقعیتهای متفاوت آشناست «دیگی که واسه من نجوشه میخوام سر سگ توش بجوشه». آیا این طرز رفتار و گفتار از شخصیتهای پایتخت تا این حد ناآشناست که رو در رویش بایستیم و اعتراض کنیم؟ از طرفی گله های سیاسی و منش و روشهای سیاست مقوله ایست در حدی که صدا سیما تیغ سانسور بدست گرفته و قلع و قمع کند که چرا حرف سیاسی زده شده؟ سیاستی که امروزه با زندگی مردم و جامعه عجین شده و جزء جدانشدنی از روزمرگیست.صدا سیما بهتر است بپذیرد که به حرمت این سریال و یکی دو برنامه دیگر است که هنوز مخاطب دارد.
بهتر است واقعیت جامعه را با خیالی آسوده با مجموعه پایتخت به نظاره بنشینیم. گاه پا به پای موقعیتهای پیش آمده همراه با کاراکترهایش بغض کنیم و گاه همچون شخصیتهایش زندگی را ساده و زیبا ببینیم و به طنز موجود در آن لبخند بزنیم هر چند طنزی تلخ و سیاه باشد و آرزو کنیم فاصله بین واقعیت و حقیقت روز به روز کمتر شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- محسن تنابنده نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- تبریک خانه سینما برای یک روز ملی و چند جایزه سینمایی
- رییس سازمان سینمایی به خانمها تبریک نگفت/ پیام تبریک خزاعی در پی موفقیت سینماگران در ونیز و مسکو
- هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افقهای جشنواره ونیز را گرفتند/ جایزه ویژه هیات داوران برای جعفر پناهی
- گفتوگو با هومن سیدی درباره «جنگ جهانی سوم»/ هشدار یا شاید واکنش به افزایش نابرابری
- «جنگ جهانی سوم» از نگاه منتقد ایتالیایی/ ابتذال شر، دیروز و امروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟