سینماسینما، ذبیحالله رحمانی؛
فیلم سینمایی «سودابه» تازهترین ساخته محمدعلی سجادی این روزها در حال اکران است؛ ملودرام جنایی و معمایی که براساس یک داستان واقعی ساخته شده است.
در آغاز میتوان تصور کرد واکنش انسانها در برابر فشارهای عاطفی، روانی و زیست محیطی، ترس از ناشناختههای پنهان و آشکار، سبب میشود ترسها را پشت خیال بافیها پنهان و یا محو کند، اما تداوم اضطرابها مبنی بر تصورات نادرست، زمینه انحطاط اجتماعی و اخلاقی را در پی دارد.
در اجتماع خشمگین امروزی ما، تضادهای مزمن، اختلاف طبقاتی وحشتناک و عدم کامروایی اکثریت جامعه، گرایش به فرو پاشی اجتماعی را منجر خواهد شد.
در این برهه از زمان، قشر عظیمی از مردم، برای حفظ دستاوردهای نامتعادل به دامان آیین و رسم و رسوم منسوخ شده گرایش پیدا میکنند.
ترس از ناشناختهها و باورهای غیرعقلانی، گسترش ناامنی در جامعه را فراهم میکند.
فیلم سینمایی «سودابه»، ابتدا با یک داستان ساده و بدون هیچگونه پیچیدگی شروع میشود و کمکم با حوادث متعدد و روایت چند وجهی، مسیر فیلم برای مخاطبان جذاب و مسحورکننده، جلوهگری میکند.
مخاطب بین واقعیت و تحریف واقعیت دچار چالش لذتبخشی میشود؛ مخاطبی که در کنکاش ذهنی و باورهای قلبی در نوسان است.
شخصیت اصلی در روند داستان بین مرز بیماری مزمن، توهم، هذیانگویی و اختلال تفکری گیر کرده و نمیتواند مرز دروغ و واقعیت را تشخیص دهد و البته عوامل ژنتیکی و محیطی نیز سببساز پیچیدهتر شدن اوضاع زندگیاش میشود.
فضاسازی فکرشده است و تصویربرداری در خدمت داستان و بازیهای قابل قبول فیلم. علیالخصوص بازی درخشان ساناز سعیدی که در مسیر ستاره شدن، گام محکمی برداشته بود، اما متاسفانه در قاب تصویر تلویزیون تمام داشتههایش را به مخاطره انداخته است.
«سودابه» در ادامه روند فیلمسازی محمدعلی سجادی قرار دارد. سجادی از معدود کسانی است که علاوه بر تسلط بر عوامل اصلی فیلمسازی، نقاش و رمان نویس و انیمیشنساز معتبری نیز هست.
میتوان فیلم «سودابه» را در ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد. به نظر میرسد «سودابه» در آثار تولیدی سجادی در جایگاه مهمی قرار میگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





