سینماسینما، محرم براتی
از همان نخستین روزهای علنی شدن خبر، حتی وقتی انکار وجود ویروس کرونا در کشور محسوستر از پذیرش آن بود و قبل از اینکه دستوری برای تعطیلی سالنهای سینما، تئاتر و موسیقی صادر شود؛ ترس از ابتلاء به کرونا سالنهای سینما را بدون تماشاچی کرده بود. بنابراین سالنهای پخش فیلم در شمار اولین قربانیان این ویروس در میان همه اصناف بودند. احیانا در بازگشایی نیز در آخرین جای ممکن صف، کنار مدارس و دانشگاهها قرار میگیرند. از این بابت البته گلهای نیست چون آنچه اهمیت دارد سلامت مردم است و چه کسی است که نداند رونق سینما در گرو سلامتی، سرزندگی و خوشحالی مردمی است که خیال آسوده دارند یا با حضور در سالنهای سینما دنبال مجالی برای آسودگی خیال و نشاط خاطر میگردند.
از ابتدای توصیه به ماندن در خانه و تعطیلی سالنهای سینما کمیتهای در سازمان سینمایی برای بررسی خسارت و جبران زیان حاصل از تعطیلی و بیکاری سینماگران تشکیل شد و آقای دکتر انتظامی در توییتر اهالی سینما را برای ارائه راهکار جبران خسارت به همفکری طلبید. همان روز نظراتم شامل ده بند و بیشتر حول محور جبران خسارتِ برای سینماداران؛ پخشکنندگان و صاحبان فیلمها را از طریق یکی از دوستداران واقعی سینما به ایشان منتقل کردم. از جمله مواردی که پیشنهاد کردم یکی این بود که در بودجه سال آینده که امروز تبدیل به سال جاری شده است در بند درآمدهای مالیاتی سینما را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند اگر این اتفاق بیفتد بر اساس میانگین سال قبل مبلغی در حدود ۴۰ میلیارد تومان به صورت عادلانه بر اساس میزان فروش بین سینمادار، دفاتر پخش و سرمایهگذاران فیلمها تقسیم میشود. دیگر اینکه اگر امکانش بود و ارادهای هم وجود داشت در سال جاری از قید توسعه سالنهای سینمایی بگذرند؛ در عوض منابع حاصل از این تغییر سیاست را برای کمک به سالنهای سینمایی، خصوصا سینماهای تکسالنه در شهرستانهای کوچک هزینه کنند تا از تعطیلی آنها جلوگیری شود چرا که ساخت سینما در دو یا سه شهر جدید به تعطیلی سینما در ده تا بیست شهر که سالیان سال است سالنهای سینما را به دشواری باز نگهداشتهاند نمیارزد.
قصدی برای تکرار پیشنهادهایی که ارائه کردم نیست؛ یاداشت آقای مزلقانی را در پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما خواندم که از دغدغهاش درباره بیکار شدن برخی از کارکنان سالنهای سینمایی نوشته بود همه میدانند برقراری سالنهای نمایش فیلم و افزایش صندلیهای سینما یعنی تنومند شدن کل صنعت سینما. از طرفی سالن و پردیسهای سینمایی نبض حیاتی صنعت سینما هستند که این سالها چون ساخت پردیسهای چند سالنه رونق داشت به صورت چشمگیری شاهد افزایش فروش و حتی بالارفتن شمار تولید فیلمهای سینمایی بودیم از این رو باید خیلی از سالنهای سینمایی مراقبت کرد.
چشم انداز روشنی از فردای بدون کرونا در صنعت سینما قابل تصور نیست اینکه آیا سینما بعد از کرونا قوی تر از امروز برمیگردد یا برای بقا نیاز به تنفس مصنوعی دارد را نمیتوان با قطعیت گفت؛ آنچه روشن است وضعیت بغرنج و اورژانسی سالنهای سینمایی در این روزهای بحرانی برای پرداخت هزینهها و همچنان برای کارکنان سینما از نظر امنیت شغلی است. باید در این حال عجیب، هوای سینما را داشت و برای روز بعد از کرونا برنامه داشت تا فردا روز که سینماها کرکرهها را بالا کشیدند کاسه چه کنیم دست نگیریم.
طبیعی است که وقتی جامعه با بحران بزرگی مواجه میشود همه تمایل دارند کاری انجام دهند. تجربه نشان داده در این شرایط معمولا تصمیمهای احساسی بیشتر از تصمیمهای بلندمدت و موثر گرفته میشود. به هر حال تا اینجا طبق اعلام دولت قرار است ۷۵ هزار میلیارد تومان به بنگاههای اقتصادی که در این مدت متضرر شدهاند به صورت وام تعلق بگیرد کارگروه تشکیل شده در سازمان سینمایی باید سالنهای سینمایی متعلق یا در اجاره بخشِ خصوصی را به عنوان بنگاههای اقتصادی نیازمند حمایت مالی برای دریافت وام به دولت معرفی کنند. در این صورت برای صاحبان سینماها غیر از مساله اخلاقی حمایت در شرایط بحران انگیزه مالی هم برای تداوم همکاری با تمامی کارکنان وجود خواهد داشت.
باید هرچه زودتر جلسه کارگروه کرونایی سینما تشکیل و در بدو شروع جلسه مصوبه قبلی در خصوص اختصاص وام دهمیلیونی برای هر پرده سینما که نشان از عدم شناخت کافی از هزینههای اداره سینما بود را لغو و طی مصوبهای رسمی هرگونه حمایت دولتی برای جبران ضرر سالنهای سینمایی از جمله معافیت از مالیات یا پرداخت سهم حق بیمه کارکنان در بازه زمانی تعطیلی و یا دریافت وام دولتی را منوط به حفظ همه کارکنان کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه وزارت فرهنگ درباره جزییات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران به دلیل آلودگی هوا
- اعلام تعطیلی سینما و تئاتر در هفته آینده
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





