سینماسینما، منوچهر دینپرستسینمای ایران بیش از یک قرن است که تولیدات مختلفی را در حوزه های گوناگون اعم از سیاسی و اجتماعی فرهنگی با رویکرد های مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. در طی این سالها ما شاهد فیلم هایی بودیم که توانستند در تاریخ سینمای ایران بدرخشند. این فیلم ها فارغ از رویکرد شان بر دو اساس جدی و مهم استوار بودند. چراکه توانستند با یک مبنای معرفتی درست و ساختار صحیح و زیبایی شناسی دقیق، مخاطبان را نه تنها جذب خود کنند بلکه مخاطبان در یک منظومه شناختی قرار گرفتند که نسبت به آن فیلم نه تنها همذات پنداری کردند بلکه توانستند فضای آن فیلم را در خود و اطراف خود نیز ببینند.
با این اشاره مختصر که انجام شد قصد این است به این نکته توجه شود اگر سینمای ایران قصد رشد و شکوفایی و توسعه خود را در جشنواره ها و بازارهای جهانی دارد بدون تردید باید فیلمسازانی در کشور رشد کنند که مطالعات جدی، نه تنها در حوزه سینمایی بلکه امروزه به آنها بینارشته ای هم گفته می شود داشته باشند. باید توجه داشت که دوره سینماگران تکنیک محور به پایان رسیده است. امروزه سینماگرانی میتوانند ظهور و بروز یابند که بینارشته ای عمل کرده و میان رشته های دیگر پرسه زده و با آراء و اندیشه های گوناگون آشنا شوند.
امروز سینماگری میتواند به یکی از معضلات و مشکلات جامعه خود مثلا گسترش بیماری سرطان و یا مناسبات دختران و پسران جوان توجه کند که از اندیشه های جامعه شناسان و روانشناسان و پزشکان دوری نکند و مطالعه جدی در آن زمینه ها داشته باشد. بعضا برخی از سینماگران به عنوان کارشناس از آنها استفاده تزئینی می کنند. ما امسال در جشنواره فیلم فجر شاهد فیلم هایی بودیم که رویکرد شان جامعه شناسی بود اما متاسفانه دچار ضعف ساختاری علمی بودند و مخاطب را نه تنها بی تفاوت کردند بلکه نسبت به آن مسائل با چشم طنز و تمسخر دیدند. اگر امروز سینماگران ما به مسائل پیرامونی خود نگاه جدی نداشته باشند میتوانند مشکلات و نابسامانی های جامعه را به خوبی بیان کنند. اگرچه سخت باور دارم که وظیفه سینماگر این نیست که مشکلات جامعه خود را بازتاب دهد و یا حلال آنها باشد اما سینما به مثابه ابزاری معرفتی می تواند مهمترین رویداد های هر جامعه را به خوبی بازتاب دهد.
با ذکر یک مثال گفته ام را به پایان میرسانم. چند دهه پیش داریوش مهرجویی با ساخت فیلم «دایره مینا» جامعه را نسبت به خرید و فروش خون و معضلات آن به خوبی آگاه کرد و پس از آن شاهد تحولات جدی در این بخش از سوی متولیان امور پزشکی بودیم. به راستی کدام یک از سینماگران ما در این یک دهه اخیر توانستند مشکل یا معضلی را در سینما بازتاب دهند و متولیان و مسئولین جامعه نسبت به آن حساس شوند. امروزه سینما فقط صنعت سرگرمی صرف نیست بلکه آگاهیبخشی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر ما امروزه شاهد موانع جدی هستیم این وظیفه اصحاب سینماست معضلات و مشکلات را به خوبی بررسی و موشکافی کنند. چرا که هنوز سینما زنده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





