سینماسینما، مرتضی رنجبران
سینمای ایران بهشت فیلمسازانی است که فیلم هایی برای نفروختن و دیده نشدن می سازند و مشخص نیست این افراد از چه طریقی بودجه ساخت فیلم های بعدی خود را فراهم می کنند.
در سینمای ایران تعداد زیادی از فیلمسازان هستند که سالیان متمادی فیلم هایی ساخته اند که دیده نشده و نمی شود و باز هم فیلم می سازند و بودجه بسیاری از تولیدات این افراد از طریق نهادهای مختلف از جمله بنیاد سینمایی فارابی تامین شده و می شود و همین افراد انگ ابتذال به سینما می زنند.
در مقابل این افراد، استعدادهای بسیاری وجود دارند که به رغم رزومه و کاربلدی و سواد سینمایی، فرصت تولید فیلم نخست خود را نمی یابند و تعداد کمی از این افراد همچون محمد کارت در تک فرصت خود، آثار درخورتوجهی همچون شنای پروانه را خلق می کنند.
در مقابل اما گروه دیگری فقط فیلم می سازند. گاه این فیلمسازی با فرار زیر چتر قشر خاصی بودن و گاه از طریق چیزهایی که هیچکس نمی داند چیست ادامه می یابد. همان چیزهایی که نه در قواعد اقتصادی می آید نه در قواعد مخاطب یابی و نه در جایگاه زیبایی شناسی سینمایی و نه ارزش ها و…
تا دلتان بخواهد سینمای ایران از این موارد عجیب دارد که یکی از مهمترین آنها مرتضی علی عباس میرزایی است. این مورد اما کمی با دیگر گروه ها متفاوت است و اظهار نظر وی درباره رسانه ای ها و منتقدان او را بر سر زبان خبرنگاران انداخت و ابدا فیلمسازی وی مورد بحث خبرنگاران نبوده و نیست.
عباس میرزایی با انزوا به سینما آمد. بعد خون خدا را ساخت و امروز هم بیرو را کارگردانی کرده است. دو فیلم اول وی اکران شده و در نمایش عمومی شکست را در آغوش کشیده اند و فیلم سوم هم به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در بهترین حالت یک اثر تلویزیونی است. سوال اصلی اینجاست چه فرمولی وجود دارد که در سینمای ایران عباس میرزایی ها می توانند به رغم اینکه فیلم هایشان را کسی نمی بیند فیلم بسازند؟ آیا این شایسته سالاری است؟ چگونه بودجه تولید فیلم هایی که در بهترین حالت تلویزیونی هستند تامین شده و به تولید می رسند و در آخر هم همین فیلمسازان پُز اپوزیسیون می گیرند؟
به نظر می رسد سینمای ایران در ریخت و پاش های خود باید کمی تجدید نظر کند. نهادهای حامی تولید فیلم باید به بودجه بیت المال توجه بیشتری داشته باشند و اگر قرار است فیلمی برای دیده نشدن و تنها برای گرفتن عکس یادگاری کارگردان با بیان سخنانی ناشایست درباره اهالی رسانه تولید شود بهتر است ساخته نشده و این بودجه خرج امور بهتری شود چراکه سینمای ایران اینروزها از فقدان بودجه رنج می برد و عباس میرزایی ها تنها مصرف کننده بودجه در این سینما محسوب خواهند شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!