سینماسینما، مهگان فرهنگ
ویکتور اریسه/ متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۴۰ در کارانزا (اسپانیا)
ویکتور اریسه، کارگردان و فیلمنامهنویس اسپانیایی در ۳۰ ژوئن ۱۹۴۰ در کارانزا اسپانیا به دنیا آمد. او با فیلمهای بلند «روح کندوی عسل» (۱۹۷۳)، «جنوب» (۱۹۸۳)، «رویای روشنایی» و دیگر آثارش بهسبب سبک موجز و تصنع خودآگاهانه و علاقه به درونمایۀ گذشت زمان و فناپذیری انسان شهرت جهانی یافت. او سینمایی شاعرانه دارد و به شیواترین بیان آن را ارائه داده است. اریسه علاوه بر اینکه در اسپانیا شخصیت محبوبی است، دارای شهرت بین المللی نیز است. اریسه در ابتدا منتقد فیلم بود و دانشآموخته مدرسۀ دولتی سینمای مادرید. همچنین چند فیلم کوتاه و یک بخش از فیلم چالشها (۱۹۶۹) را کارگردانی کرده است.
ویکتور اریسه در کودکی و نوجوانی در سن سباستین زندگی می کرد. در ۱۷ سالگی برای تحصیل در دانشگاه به مادرید نقل مکان کرد. در سال ۱۹۶۰، او در مدرسه رسمی فیلمبرداری ثبت نام کرد و در آنجا دیپلم کارگردانی فیلم گرفت. در سال ۱۹۶۸، اولین کار خود را به عنوان کارگردان حرفهای انجام داد و یکی از سه قسمت «چالش ها» را فیلمبرداری کرد که در آن کلادیو گویران و خوزه لوئیس اگیا نیز شرکت داشتند. در سال ۱۹۷۳ اولین فیلم بلند خود «روح کندوی زنبور عسل» را ساخت که در همان سال در جشنواره بینالمللی فیلم سن سباستین جایزه گرفت. این فیلم در سال ۱۹۴۰ و در اواخر دوران حکومت فرانکو و جنگهای داخلی اسپانیا سپری میشود و به وضعیت اسپانیا پس از جنگ داخلی، اشاره دارد.
دو خواهر کوچک به نامهای آنا با بازی آنا تورنت و و ایزابل که نقش آن را ایزابل تیریا بازی می کند در یک روستا همراه با پدر و مادرشان زندگی میکنند. این دوخواهر به دیدن فیلم «فرانشکتاین» به کارگردانی جیمز ویل میروند؛ آنا خواهر کوچکتر به شدت تحت تاثیر فیلم و شخصیت فرانکشتاین قرار میگیرد و در دنیای واقعی خود به دنبال این شخصیت میگردد و در ادامهی جستجوگریهای آنا او به یکی از سربازان زخمی جنگ کمک می کند. پدر که نقش آن را فرناندو فرنا گومز بازی می کند، همیشه سرگرم زنبورها و کندوهاست و مادرش همیشه به صورت پنهانی برای معشوقهاش نامه مینویسد .فیلم سراسر اشاره به دوران دیکتاتوری فرانکو دارد. این فیلم از شاهکارهای سینمای اسپانیا است و اغلب کسانی که بر روی سینمای اسپانیا مطالعه دارند از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینمای اسپانیا میدانند.
او در سال ۱۹۸۳ فیلم جنوب را ساخت. این فیلم در سال ۱۹۹۶ در جشن صدسالگی سینمای اسپانیا توسط منتقدان و متخصصان به عنوان ششمین فیلم برتر اسپانیایی انتخاب شد. جنوب بر اساس رمانی به همین نام از آدلایدا گارسیا مورالس ساخته شده؛ داستان فیلم درباره نوجوانان است. نوجوانانی که به واسطهی اتفاق هایی زودتر بزرگ می شوند. فیلم جنوب در ۱۹۸۳ به جشنواره فیلم کن راه یافت. پدرو آلمادورا فیلم جنوب را جزو فیلم هایی میداند که بر او تاثیر داشته است.
اریسه در سال ۱۹۹۲، درخت روشنایی را ساخت که درباره نقاش معروف اسپانیا آنتونیو لوپز است. این فیلم برنده جایزه ویژه هیئت داوران المللی در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۲شد.
او در سال ۲۰۰۲، یکی از قسمت های فیلم بلند ده دقیقه بزرگتر: ترومپت و ویولن سل را با همکاری چن کایگه، ورنر هرتسوک، جیم جارموش، آکی کوریسماکی، اسپایک لی، ویم وندرس، برناردو برتولوچی، کلر دن، مایک فیگیس ، ژان-لوک گدار ، ییری منتسل، مایکل ردفورد، فولکر اشلوندورف و ایشتوان سابو، ارائه کرد.
در سال ۲۰۰۵، در پاسخ به درخواست مرکز فرهنگی معاصر بارسلونا نمایشگاهی به نام اریسه -کیارستمی برگزار شد. این دو کارگردان مطرح دوستی بسیار نزدیک و خوبی با هم داشتند هر دو به فاصله یک هفته از یکدیگر به دنیا آمدهاند، اولی در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰ در تهران و ایران و دومی در ۳۰ ژوئن ۱۹۴۰ در کارانزا و اسپانیا. ویکتور اریسه همراه عباس کیارستمی در مجموعه ۹ فیلم کوتاه تجربی نامهها همکاری داشته است. او از جمله سینماگرانی است که سینمای عباس کیارستمی را دوست دارد و بارها دربارهی آن صحبت کرده است.
ویکتور اریسه کلاسها، سمینارها و کارگاههای آموزشی زیادی را به ویژه در دهه ۱۹۹۰ برگزار کرده است. او تجربه خود را به عنوان کارگردان با علاقهمندان سینما به اشتراک می گذارد. او مقالات متعددی برای روزنامه ها، مجلات و کتابها نوشته است و در اسپانیا و خارج از کشور، به ویژه در اروپا، ژاپن و ایالات متحده ، سخنرانی ها و مستر کلاس هایی داشته است.
او یکی از مهمانان سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجردر اردیبهشت ۱۳۹۶در ایران بود و در یکی از نشست هایش اظهار داشت که متعلق به نسلی است که سینما برایشان پادشاه سرگرمی های زمانه بوده و گفت: در حال حاضر ما در فضای آلوده تصویری زندگی می کنیم؛ فضایی که در آن میلیون ها تصویر، صدا، فیلم و عکس وجود دارد و اهمیت جواب دادن به این سوال که «سینما چیست» بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود.
- منابع :
- www2.bfi.org.uk/news-opinion/news-bfi/features/pedro-almodovar-13-great-spanish-films-influenced-me
- www.rogerebert.com/reviews/great-movie-spirit-of-the-beehive-1973
- www.trendesombras.com/num6/art_correspondencias.asp
- www.imdb.com/name/nm0258977/?ref_=tt_ov_dr
- www.multiverso-fbbva.es/en/artistas/victor-erice-2/
- www.buscabiografias.com/biografia/verDetalle/3610/Victor%20Erice

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ هنر در حال انحلال در فرهنگ بزمی و تزئینی با مصرف داخلی است/ گفتوگو با ویکتور اریسه، کارگردان «چشمهایت را ببند»
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- کودکان، شریک در جنگها و تلخیها/ نگاهی به فیلم «روح کندوی عسل»
- مردی که بازیگری برایش یک حرفه نبود، شیوه زندگی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟