سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
در روزگارما، فضای مجازی بدل به عرصهیی شده است که بسیاری آن را با میدان هنر و اندیشه یکی گرفتهاند. در صفحهی فردی دوستان، بارها پیش میآید که با شعری، دلنوشتهیی یا عبارتی رو به رو میشویم که گاه از سر احساس صادقانه نوشته شده است، اما به دلیل نارسایی در وزن، آهنگ یا ساختار، بهجای زیبایی، کژتابی میآفریند. در چنین هنگامی، تجربهی نیمقرن زیستن در وادی نقد فیلم و تئاتر و انس دیرینه با گنجینهی سترگ ادبیات فارسی – چه در قامت باشکوه شعر کلاسیک و چه در تجربههای نوگرایانهی نیمایی و پس از او – مرا وامیدارد تا مشفقانه؛ نارسایی موجود در آن شعر یا نوشته را یادآوری کنم. برای من نقد کردن نه از سر خردهگیری، که نشانهییست از احترام به «خودِ اثر» و «جدی گرفتن» صاحب قلم.
با این همه، شوربختانه آنچه در فضای مجازی میبینیم؛ بیشتر؛ خلاف این روحیه است. بسیاری از دوستان، به جای آنکه اثر خویش را در آینهی نقد بنگرند، تنها در پی تاییدهای بیهزینه و ستایشهای دمدستیاند. ساختاری پدید آمده است که در آن تنها تشنگی بیاندازه ی «دوست داشته شدن( Like)» جای درنگ و ژرفاندیشی را گرفته و «بهبه و چهچه» جانشینِ گفتوگوی جدی شده است. در چنین فضایی، حتی یک اشارهی کوتاه و معتدل به کاستیهای یک شعر یا نوشته، کافیست تا صاحب اثر رنجیده شود و بهجای بازاندیشی، به حذف و پنهانسازی روی آورد؛ گویی سایهی یک نقد منصفانه، لطمهیی جبرانناپذیر به اعتبار او خواهد زد!
این روش، نه تنها ناپسند، که برای خودِ صاحب اثر نیز بسیار زیانبار است. کسی که در برابر نقد؛ سد میبندد، در حقیقت پنجرههای خانهی اندیشهی خود را میبندد و هوای تازه را از آن میگیرد. ادبیات و هنر، همچون هر موجود زندهیی، تنها در جریان گفتوگو و برخورد نظرها بالنده میشود. هیچ اثر هنری بزرگی را در تاریخ نمیتوان یافت که بینیاز از نقد بالیده باشد. حافظ و مولوی نیز در روزگار خویش بیرقیب و بیمنتقد نبودند؛ نیما یوشیج نیز سالها مورد طعن و طرد واقع شد، اما همین نقدها او را به پالایش و استواری بیشتر واداشت.
کسی که از نقد گریزان است، در حقیقت از دیدن سیمای راستین خود در آینه میهراسد. و چنین کسی محکوم است که در همان حد خامی و میانمایگی باقی بماند. چه بسا عمری را در هیاهوی ستایشهای سطحی و زودگذر دوستدارانش در فضای مجازی سپری کند، بیآن که لحظهیی به ژرفای هنر خود گام بگذارد. این بزرگترین خطریست که یک «هنرمندنما» را تهدید میکند: گرفتار شدن در حصار توهم خویشتن!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- «لکنت»؛ آوای درنگ و خاموشی ناخواسته
- نقدِ کتاب «لُعبتکها»؛ بازیچههای شادیبخش!
- نمایش «۱۱/۱۱»؛ اخلاقِ فردی در برابر فاجعهی جمعی
- «مکبثِ نهیلیسم»؛ نمایشی از سور و سوگ و رنجِ آدمی
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- «بهارنامک»؛ آمیزهی دلپسندی از هنر نمایش و پایکوبی و دستافشانی
- در چنبرهی یک زندگی هراسانگیز
- «دورهمیِ بانوی اوّل»؛ رنجنامهی خاموشی و شکیبایی!
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود





