سینماسینما، آرش عنایتی؛
«شوهر ستاره»ی ابراهیم ایرجزاد حداقل آنچیزی است که از جشنواره امسال میتوان یا میبایست انتظار داشت.
«شوهر ستاره» نه دربارهی شوهر ستاره که دربارهی ستاره و ستارگان دیگر پیراموناش است که گاه به سیاهچالههای پدر و همسر سقوط کردهاند و یا تنها اما استوار، بر مدار خویش در گردشاند. فیلم روایتگر زنی به نام ستاره است که روزگاری انگ نازایی به او زدهاند و اکنون پس از مرگ شوهرش-با اندک زمان و بیماریای که از این رابطه برایش به جا مانده- در پی یافتن هویت و جایگاه مادریاش تلاش میکند.
دوربینِ عمدتا ساکن علیرضابرازنده با قطع آکادمیک (که دنیایش را کوچکتر و فشردهتر از آنچه هست نشان میدهد)، کادرهای دقیق و نشانههایی بسیار در تصاویر طراحیشدهی ایرجزاد، کندوکاوی است برای نمایان ساختن زندگی چند زن که در طلب آنچه میخواهند کامیاب و ناکامیاب (ستاره، ملیحه، دختر نوازنده و…) روزگار میگذرانند.
کارکردهای متفاوت روسری (از کبودی گردن تا شل کردن گره برای مادر تا دختر درون مترو…) داستاناش را پیش میبرند. هنرمندی ایرجزاد در پیشبرد داستاناش و انتقال مفاهیماش با تصویر است تا گفتار (برای نمونه، شنیدن سرگذشت ستاره و همسرش بر نماهای بالای برج میلاد که از طریق تلسکوپ شاهدیم تا رسیدن به میدان آزادی-درک هدف و غایت ستاره-).
فیلم با اشارات متنوع و متکثر – و به عمد محدود و خوددارانه (ماجرای ملیحه و …)- از واقعیتیِ واقعیتر- مدعای بسیاری از فیلمهای این دورهی جشنواره- و بر حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان این سرزمین میماند، به همین دلیل ماندن ستاره، بیشتر از رفتن شوهرش معنا مییابد. از این روست که ستاره میان ماندن و رفتن میماند و سهمش را از زندگی میستاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- آینهی استاد!
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «بیچاره، پاول بیچاره»؛ جشنِ تشییع!
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «تشخیص: نافرمانی»؛ داستانی آشنا!
- پسا سولاریس!
- فیلم «۹۷۷»؛ پسا سولاریس!
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ «زن و بچه» و ۴ فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- «ستاره»؛ آکواریوم
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





