سینماسینما، گلاره محمدی
اگر «ویلایی ها» را دیده باشید، برای دیدن «دسته دختران» مشتاق هستید و می خواهید بدانید که منیر قیدی در دومین فیلم بلند سینمایی اش چه بخشی از روایت های ناگفته و کمتر پرداخته شده جنگ را می خواهد به نمایش بگذارد. «دسته دختران» به روزهای مقاومت خرمشهر در مهر ۱۳۵۹ و نقش زنان در آن مقطع زمانی می پردازد. در واقع فیلم قرار است بیننده را با دسته ای از زنان و دختران آشنا سازد که آموزش دیده اند و هریک با انگیزه ای متفاوت در این دسته قرار گرفته اند تا از کشورشان دفاع کنند.
«دسته دختران» برخلاف «ویلایی ها» که بیشتر به پشت صحنه جنگ در آن سالها می پرداخت، در دل جنگ و صحنه های درگیری و انفجار می گذرد و منیر قیدی آنقدر که در کارگردانی این صحنه ها وسواس به خرج داده در فیلمنامه سختگیرانه و منطقی عمل نکرده است. داستان برای تبدیل شدن به فیلمنامه ای پرقدرت و تاثیرگذار کاستی هایی دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد مثلاً اینکه نیکی کریمی به عنوان فرمانده این دسته چندین و چندبار اشاره می کند که این زنان آموزش دیده اند ولی تماشاگر چیزی از تسلط آنها نمی بیند، پس در همین زمینه آنچه بیان شده با آنچه در تصویر مشاهده می شود، تفاوت اساسی دارد و عملاً به ضد خودش تبدیل شده است.
فیلم پر است از صحنه های خونین که نمونه آن پیش از این (البته با دلیل و کارکرد متناسب با فیلمنامه) در اثر تحسین شده «تنگه ابوقریب» دیده شده است، این صحنه ها و نحوه مواجهه شخصیتهای داستان با آن کمکی به پیشبرد قصه نمی کند و در کنار موسیقی تاثیرگذار ستار اورکی تنها و تنها احساسات مخاطب را نشانه گرفته است. فیلمبرداری، تدوین، موسیقی و کارگردانی عناصری است که «دسته دختران» را سرپا نگه می دارد و بازی بازیگرانی چون نیکی کریمی، که علاوه بر حفظ نکردن راکورد لهجه در ادای دیالوگها هم ضعیف ظاهر شده، ضربه جبران ناپذیری به فیلم زده است. در پایان این حسرت برای تماشاگر باقی می ماند که ای کاش وقتی یک زن قرار است درباره زنانی الهام بخش در مقطعی تاریخی و سرنوشت ساز فیلمی بسازد بیش از هر چیز فیلمنامه را جدی بگیرد تا شاهد اثری کم رمق و فراموش شدنی نباشیم.
عدم انسجام فیلمنامه در «هناس» هم دیده می شود. این فیلم هم به نقش زنان می پردازد و این بار قرار است زنی را به تصویر بکشد که قهرمان زندگی یک دانشمند هسته ای است. فیلمنامه برداشتی آزاد از زندگی شهره پیرانی، همسر داریوش رضایی نژاد، است که مریلا زارعی نقش او را بازی می کند. زارعی که پیش از این قدرت خود در ایفای نقش های تاثیرگذار را به نمایش گذاشته در این فیلم حضور چشمگیر و ویژه ای ندارد. چرا؟ پاسخ روشن است چون علیرغم در دسترس بودن شخصیتی که نقشش را بازی می کند و به گفته خودش حتی گاهی سر صحنه فیلمبرداری حضور داشته است، نتوانسته قدرت و صلابت آن شخصیت را به تصویر بکشد. از سوی دیگر بهروز شعیبی هم شمایل یک قهرمان را ندارد و منفعل تر از آن است که بخواهد بار بزرگی را بر دوش بکشد یا به دیگری بسپارد. در تکمیل این ضعف ها نقش منفی هم بسیار دم دستی و کلیشه ای ظاهر شده و ارتباطش با کاراکترهای اصلی داستان درست تعریف نمی شود. تمام نکاتی که گفته شد تنها بخشی از دلایلی است که «هناس» را به اثری متوسط (یا حتی ضعیف) تبدیل کرده است. بدیهی ترین اتفاق هنگام ساخت اثری درباره یک قهرمان (اینجا دانشمند هسته ای) تحقیق درباره ویژگی های منحصر به فرد او و پرداخت دراماتیک آنهاست. شخصیت هایی که روی پرده می بینیم ظرفیت تبدیل شدن به قهرمان را ندارند چون جلوتر از آنچه روی کاغذ برایشان نوشته شده نمی روند و بیننده را با روایتشان درگیر نمی کنند.
برای مثال در ابتدای فیلم وقتی داریوش تلاش می کند جلوی باز ماندن آب داخل حمام را بگیرد عنوان می کند که اگر نتواند آب را قطع کند، تمام ساختمان را آب برمی دارد. این عبارت می تواند به شکلی نمادین فلسفه کل اثر را تشکیل دهد اما آنطور که باید و شاید جدی گرفته نمی شود و فیلم در حد یک اثر مناسبتی و نه ماندگار باقی می ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش