سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سی و هشتمین قسمت سریال «دل» هم عرضه شد و مخاطب را دچار حیرت و شگفتی دوباره کرد. حیرت از این که این چه شیوه فیلمنامه نویسی و چه سبک فیلمسازی است؟ این که یک شخصیت را چندین و چند قسمت به حاشیه ببری و در حد یک آدم کودن جلوه بدهی و بعد در یک قسمت بخواهی شخصیت او را همچون کارآگاهی زبردست ارتقاء ببخشی؟ شخصیت آرش (حامد بهداد) در طول سی و چند قسمت، ظاهراً به دنبال پاسخ سؤال مهمی می گردد اما آن قدر منفعلانه و ناشیانه رفتار می کند که کسی باورش نمی شود او دغدغه خاطری داشته باشد. شخصیت آوا (یکتا ناصر) ظاهراً عاشقی دلخسته است ولی نزدیک به سی قسمت هیچ نشانه ای از دلدادگی بروز نمی دهد و بعد قرار است در چند قسمت با نمایش صحنه هایی تکراری و بارها نشان داده شده، روایت ملال آوری از این عشق کذایی را ببینیم. این اتفاق دقیقاً برای شخصیت نکیسا (کوروش تهامی) هم رخ می دهد تا سریال در نشان دادن یک شخصیت یا داستانک باورپذیر هم ناتوان نشان دهد.
منوچهر هادی در گفتگوی تصویری اش با هوشنگ گلمکانی و در پاسخ به انتقادات وی، اذعان داشت که سریال «دل» سلیقه مخاطب فرهیخته سینما نیست و سلیقه مخاطب عام است. توجیهی که بسیاری از فیلمسازانی که اثرشان مورد توجه منتقدان و نویسندگان سینمایی قرار نمی گیرد، مطرح می کنند تا شاید بتوانند خودشان را به نوعی تبرئه کنند. اما کاش آقای هادی به این سؤال پاسخ می دانند که کدام مخاطب عامی دوست دارد صحنه هایی تکراری را بارها و بارها ببیند؟ کدام مخاطب عامی علاقه مند است سریالی را که اکثر صحنه ها و سکانس هایش به صورت اسلوموشن و با ریتمی بسیار کند به نمایش در می آیند را دنبال کند؟ کدام مخاطب عامی تمایل دارد سریالی را که قصه اش حداکثر سیزده قسمت کشش دارد را بیش از چهل قسمت تحمل کند و چیز دندان گیری جز اتلاف وقت و خرد شدن اعصاب نصیبش نشود؟
به گمانم وقت آن رسیده که جناب هادی و سایر همفکران ایشان تلقی و طرز فکرشان نسبت به مخاطب عام را تغییر دهند. مخاطب عام به معنی این نیست که با عده ای آدم سطحی و فاقد شعور مواجه هستیم و می توانیم هر فاجعه ای را به اسم سریال به خوردشان دهیم. مخاطب عام به این معنی نیست که با گروهی مواجهیم که هیچ درکی از کیفیت آثار نمایشی ندارند و برای پر کردن اوقات فراغت حاضرند هر محصول فرهنگی فاقد کیفیت را ساعت ها به تماشا بنشینند. اتفاقاً مخاطب عام در بسیاری از مواقع شانه به شانه مخاطب خاص و جدی سینما حرکت کرده و نشان داده که خیلی خوب می تواند بین آثار با ارزش یا فاقد ارزش هنری تمیز قائل شود. فراموش نکنیم که بسیاری از مخاطبان امروزی، خصوصاً آن ها که پیگیر شبکه نمایش خانگی هستند، از فیلم بین های حرفه ای هستند و نباید با دیدگاه منسوخ شده دیروز به آن ها نگریست. دیدگاهی که برای هر فیلمسازی که به دنبال ارتقاء جایگاه هنری خویش است، سم است و فاجعه!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- نگار جواهریان با «خاتون» به شبکه نمایش خانگی میآید
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- شما در برابر مخاطبان مسئولید
- رضا عطاران سریال طنز میسازد
- «سارقین عتیقه» به پایان فیلمبرداری رسید/ شروع مراحل پس از تولید
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- مهران غفوریان برای شبکه نمایش خانگی سریال میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش