سینماسینما، سپیده سعیدی
فیلم شنای پروانه شاید نقبی به گذشته زد. سالهای دور فیلم فارسی هایی که هر کدام چند سکانس از لات ها و اوباش تهران در خود گنجانیده بودند
مگر فیلم فارسی های آن دوران چه داشتند که اینقدر سینمای ایران را به ابتذال کشاندند؟!
همه ما میدانیم که فیلم های آن دوران نیز آینه تمام نمای جامعه همان روزها بود
پس
فیلم فارسی ها هنوز هم ساخته میشوند
عریان تر و حتی مشمئزکننده تر از سالهای دور
اما نه به عنوان منتقد سینما
که شاید یک اجتماعی نویس گاه ستون یک روزنامه
شنای پروانه نه فیلم فارسی است نه مبتذل
این حقایق جامعه ما هستند که تلخ تر و زشت تر و عریان تر شده اند
آنقدر ملموس که فیلم را تبدیل به مستند میکند.
شنای پروانه نه یک فیلم داستانی که بی شک مستندی از محله های سیاه و تاریک جنوب شهر پایتخت بود
همانقدر خطرناک و عجیب که هست
حال با این توضیح نمیتوان بر کارگردان و نویسنده خرده گرفت که چرا اینقدر بد سلیقه
شنای پروانه بی شک فریادی بلند بر سر مسئولانی است که فراموش کرده اند خاک سفید هایی که قارچ گونه در تهران رشد کرده و ریشه دوانده اند را بار دیگر پاکسازی کنند
فریادی بر سر مسئولان شهری و شهردار که اگر لازم است باز هم کمپ بسازید شاید چند برابر کمپ های موجود و تعداد مراکز فرهنگی در چنین محله هایی را بیشتر کنید
که فضای مجازی را مدیریت کنید نه فیلتر
برای فضای مجازی محتوای فرهنگی بسازید، آموزش دهید و صورت مسئله را پاک نکنید
که تیشه به ریشه خودمان نزنیم
فریادی بر سر مسئولان وزارت بهداشت که بی شک زمان آن است که به میدان بیایید و جسم و روان مردم نیازمند را التیام ببخشید بحران هر روز هست و در جنوبی ترین نقاط تهران هر روز و هر ساعت
ونهایتا مسئولان اصلاح طلب و اصولگرا اینقدر عریان بهم توهین نکنید و بر روی هم قمه نکشید.
فرهنگسازی کنید ، تلاش کنید و جامعه را از، از هم گسیختگی و اضمحلال نجات دهید
اعضای محترم شورای شهر (شنای پروانه) را ببینید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»