سینماسینما، مینو خانی
فیلم «بیحسی موضعی» درباره مردی به نام جلال (حبیب رضایی) دانشجوی سابق رشته فلسفه و ماری (باران کوثری)، خواهر اوست که به بیماری دو قطبی مبتلاست. چند ساعت از ازدواج ماری با مردی به نام شاهرخ (پارسا پیروزفر) گذشته که جلال به خانه میآید؛ بدون اینکه از این ماجرا خبر داشته باشد! با فهمیدن ازدواج آنها، خانه را ترک میکند و به خانه دوستش، بهمن (سهیل مستجابیان) که یک آهنگساز زیرزمینی است، میرود و در مسیر رفتن به خانه بهمن، با راننده تاکسیِ متفاوتی به نام ناصر (حسن معجونی) آشنا میشود. «بیحسی موضعی» داستان چند ساعت عجیب از زندگی این چند نفر است.
آنقدر عجیب که مخاطب نمیداند در کدام موقعیت و متاثر از کدام دیالوگ بخندد یا گریه کند. دیالوگهایی به شدت طبیعی و بدیهی که همه در زندگی بارها با آن مواجه شدهایم، انگار تکهای از خاطرات مخاطب است که بر پرده نقرهای بازنمایی شده است. مثل حساسیت ماری به اسم کوچک زنی که شاهرخ از او حرف میزند، ولی اینجا چون ماری دوقطبی است و میخواهد این بیماری را که به نظر ارث مادری اوست پنهان کند، بلافاصله بعد از عصبانیت و در چشم بر هم زدنی لبخند بر چهره میآورد همه عصبانیت اولیه را قورت میدهد. این دقیقا موقعیتی است که هر کدام از ما در بسیاری از مواقع آن را تجربه کردهایم و بر خلاف میلمان رفتاری داشتهایم تا درونیاتمان را پنهان کنیم؛ هر چند به بیماری دو قطبی مبتلا نبودهایم. یا وقتی در خانه بهمن، او به نکتهای اشاره میکند که بهانه یادآوری خاطرات او و ماری میشود و اندکی پرده از ارتباط عاطفی بین ماری و بهمن برداشته میشود، شاهرخ با کوبیدن در از خانه خارج میشود، ولی چون شاهرخ خود نیز پنهان کردنیهای بسیار دارد، این اتفاق باعث تلخی بین عروس و داماد تازه نمیشود، چیزی که تقریبا برخلاف روال عادات یا انتظار مخاطب است.
جلال اما شخصیت ویژهای دارد که با روانی بازی حبیب رضایی علیرغم خصلتهای منفی شخصیت داستان، دوست داشتنی میشود. جلال یک دانشجوی فلسفه است که وقتی با بهمن از موسیقی و فلسفه حرف میزند، نمیتواند تعجب مخاطب را در مواقعی که خرده دزدی و اخاذیهای اندکی میکند، برنیانگیزد. اما مخاطب نیز همچون خود او که بلافاصله واکنش عادی نشان میدهد، تمام رفتارهای او را میپذیرد. مثلا وقتی در انتهای سوپرمارکت کوچک، یواشکی آب میوه را سر میکشد و وقتی موقع حساب کردن فروشنده به رویش میآورد، جلال بدون اینکه منکر شود یا واکنش دیگری داشته باشد، پول آب میوه را هم با بقیه خریدش حساب میکند و با لبخند از فروشگاه خارج میشود. از این دست موارد زیاد است مثلا خارج شدن از رستوران محقر با ناصر و حساب نکردن دونگ شامش، وقتی ناصر را به شکستن شیشه ماشین شاسی بلند شاهرخ وامیدارد یا وقتی خبر سکته مغزی شاهرخ و بعد مردنش را میشنود. واکنش شخصیتها در هر کدام از این صحنهها واکنش یک مغز هنگ کرده است، مثلا وقتی بهمن به جلال میگوید که شاهرخ مرد. واکنش جلال و ناصر شبیه شنیدن خبر پرواز یک پرنده، یا آمدن یک گربه بالای دیوار است، نه خبر مرگ تازه داماد پولدار ظاهرالصلاح. یا ناصر با بازی خوب حسن معجونی خصوصا در مواقعی که همه آن اتفاقهای عجیب را بدیهی و طبیعی تلقی میکند.
بسیاری از موقعیتها و دیالوگهای فیلم عجیب اما واقعیاند، چون گرچه در لحظه خنده به لب مخاطب میآورند، در لایه زیرین خود حس و درک مخاطب از زندگی روزمره و واقعی خود را به دنبال دارد. چون این مغزهای هنگ کرده، از آنِ کسانی است که از شدت دردِ بیاندازه (بخوانیم: فشار زندگی، تلخی آرزوهای برآورده نشده، حسرتهای به دل مانده، رویاهای بر باد رفته، یا …) بیحس شدهاند و همانطور که یک پزشک از داروی بیهوشی برای بیحسی موضعی بیمارش استفاده میکند تا حس درد را برای او از بین ببرد، حسین مهکام نوعی بیحسی در شخصیتهایش ایجاد کرده تا داستانی خلق کند که ما را با خودمان روبرو کند. «بیحسی موضعی» به همان اندازه که میتواند فیلمی ساده و مفرح باشد، میتواند فیلم جدی باشد، بدون اینکه یک شاهکار، یا یک فیلم شاخص یا یک فیلم پرخرج، یا یک فیلم پرشخصیت باشد. طنز تلخی است که ارزش دیدن دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- درخواست حسین مهکام؛ «احمد به تنهایی» را قانونی تماشا کنید
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه