سینماسینما، محمد تقیزاده
موفقیت فیلم «کودا» ساخته شان هدر در نود و چهارمین دوره اسکار بیش از آنکه نشان از وجوه زیباییشناسی هنری و فرم سینمایی این فیلم باشد، موید این نکته است که آکادمی اسکار در سالهای اخیر تا چه اندازه تحت تاثیر سیاستگذاری و وجوه تماتیک آثار بوده است. در سال ۲۰۱۹ نیز انتخاب فیلم «انگل» ساخته بونگ جون هو بهعنوان بهترین فیلم اسکار سرو صدای زیادی به پا کرد و انتخاب اسکار را در محافل مختلف به چالش کشید. «انگل» فیلمی در تقابل با سرمایهداری و در حمایت از عدالت و «کودا» اثری در راستای توجه و تاکید بر حقوق اقلیتها (در اینجا ناشنوایان) است که وجه مشترک هر دوی آنها کیفیت متوسط آنها به شمار میرود.
«کودا» در بهترین حالت فیلمی متوسط است که زندگی یک خانواده ناشنوا و فرازوفرودهای دراماتیک آن را روایت میکند. فیلم با بهرهگیری از فیلمنامهای کلاسیک، کاشت و برداشتهایی ساده و قابل پیشبینی را طراحی و در راستای پیشبرد همین تمهیدات جلو میرود. فیلم توجه ویژهای به وجوه انسانی دارد و دلیل ارتباط گسترده آن با مردم همین ابعاد انساندوستانه فیلم است که توانسته کاراکترهای سمپات و باورپذیری را خلق کند، اما از نظر توجه به ابعاد رئالیستی و همچنین عمقبخشی به شخصیتها فیلم حرف چندانی ندارد، چنانکه در لحظات انتهایی فیلم، گویی با پایانبندی آثار انیمیشن با فینال شاد و نتیجههای اخلاقی مواجه هستیم. همین سطحی و دمدستی بودن کودا در کنار محتوامحوری آن اگرچه برای طیف سادهپسند خوشایند و دلپذیر از آب درآمده به همان میزان برای تماشاگران سختگیرتر سینما که انتظارشان از یک فیلم سینمایی چیزی فراتر از یک پیام اخلاقی است، امری ناخوشایند و آزاردهنده بدل شده است.
در کنار داستان عامهپسند کودا، ریتم و تدوین این فیلم از وجوه مثبت آن به شمار میرود که سبب میشود در طول حدود ۲ ساعت تماشای فیلم، اثر ملالآور و کند به نظر نرسد و همراهی تماشاگر را به همراه میآورد اما همچنان که گفته شد فیلم از نظر تاثیرگذاری و ماندگاری بیشتر در سطح پیش میرود و احساسات انساندوستانه فیلم تا اندکی پس از تماشای آن دوام پیدا نمیکند.
به نظر میرسد تمهیدات و سیاستگذاری جشنواره فیلم کن در دهه اخیر برای حمایت از فیلمهای خاص با مضامین مشخص تا حدزیادی در آکادمی اسکار نیز رسوخ کرده و اعضای آکادمی بیش از توجه به وجوه هنری، به انتخاب فیلم منتخب خود با ویژگیهای مضمونی و محتواهای مشخص میپردازند که انتخاب انگل در ۲۰۱۹ و کودا در ۲۰۲۲ بهترین موید این ادعاست.
علاوه بر برجستگی ابعاد تماتیک در انتخابهای اخیر آکادمی اسکار، یکی دیگر از نکات غمانگیز درباره گزینش کودا بهعنوان درخشانترین و برترین فیلم اسکار ۲۰۲۲ به دستخالی و ضعف مفرط فیلمهای تولید شده در سال گذشته اختصاص دارد. موضوع مهمی که برخی کرونا را عامل کاهش کمی و کیفی آثار در چند سال اخیر عنوان کردند، این در حالی است که در همین ایام صف تماشای سریالها در شبکههای کابلی بسیار شلوغ و قابلتوجه بوده تا بتوان نتیجه گرفت سینمای جهان در سالهای اخیر (بهخصوص سال ۲۰۲۲) سال درخشانی را تجربه نکرده و تغییر ذائقه مردم از سینما به تلویزیون بیش از هر زمان برای مخاطبان و سازندگان قابلدرک و مشاهده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما