سینماسینما، افسون جاوید
«موقعیت مهدی» به عنوان نخستین اثر سینمایی هادی حجازی فر، پس از نقدهای مثبت و منفی منتقدان و اهالی رسانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر، توانست خودش را به اکران نوروز برساند.
فیلم در عین ساختار اپیزودیکش، یک اثر بیوگرافیک به حساب میآید که سعی داشته برشهایی از زندگی برادران باکری را به تصویر بکشد. همانطور که میدانیم در روایت اپیزودیک، هم یک کارگردان میتواند داستان را به پیش ببرد و یا هم چند کارگردان اپیزودهای مختلف را کارگردانی کرده و مهیای اکران میکنند.
اما چیزی که در روایات اپیزودیک حائز اهمیت است، وجود وجه اشتراک است. نخ تسبیحی که اپیزودهای مختلف را به هم پیوند دهد تا هم از لکنت گرفتن فیلم جلوگیری کند و هم باعث آشفتگی ذهن مخاطب نشود لکن پاشنه آشیل فیلم همین است و این اثر مهمترین ضربهاش را به دلیل فقدان همین مقوله میخورد.
دو نسخهای بودن و همچنین شش پردهای بودن نسخهی سینمایی فیلم، نتوانسته این اشتراک و نخ تسبیح را میان اپیزودهای مختلف حفظ کند؛ گویی فیلم برشهایی مختلف با داستانهایی مجزاست که در مجموع وقتی کنار هم قرار گرفتهاند نتوانستند یک کلِ به هم پیوسته را خلق کنند و این به کلیت اثر ضربه زده است اگرچه احتمال میرود این اشکال در نسخهی سریال این اثر مرتفع شود.
در طی این سالها کارگردانان بسیاری تلاش کردهاند نگاه متفاوت و نویی به جنگ و آنچه بر جامعه و انسانها رفته است داشته باشند چرا که به طور کلی جنگ در همهی نقاط جهان، سرشار از قصه و خرده قصههاییست که قابلیت بالایی برای تولید آثار سینمایی دارند.
در دههی هشتاد و نود بود که زنان در فیلمهای ژانر دفاع مقدس نقش پررنگتری پیدا کردند و حالا میتوان نقش ژیلا شاهی به عنوان همسر شهید باکری را در ادامهی همان جریان دانست اما این بار هادی حجازیفر و ابراهیم امینی در جایگاه فیلمنامهنویسان این اثر، تلاش کردهاند تا از کلیشههای شخصیتپردازی فاصله گرفته و واقعیات زندگی زنی را به تصویر بکشند که همسر مهدی باکریست اما به دلیل موقعیت حساسی که در آن قرار گرفته دچار جوزدگی نشده و بیتابیها و تلخکامیها و گلهمندیهای زنانهاش را دارد.
به هر روی فیلم «موقعیت مهدی» با آنکه روایت شاعرانهای از زندگی برادران باکریست که اساسا تراژدی در قصهی زندگی هر سهی آنها نقش خودش را دارد اما بیش از همه فیلم مهدی باکری را محور قرار میدهد که در واقع نمادینترین برادر است، تا پایان جنگ میجنگد و در نهایت هم با گلولهی مستقیم به شهادت میرسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- علیرضا کمالی و ژیلا شاهی با مردم به سینما میروند/ اکران «پوست شیر» با حضور برادران محمودی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- سریالهای نوروز و ماه رمضان تلویزیون کدامند؟
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد