سینماسینما، دکتر ارسیا تقوا (روانپزشک)
سیستم درجهبندی فیلمها برای اولین بار در ایران به طور رسمی از سوی وزارت ارشاد ارایه گردید.
سیستم درجه بندی از سمت ارشاد به شکل دستوری هفته قبل ارایه شد. در این تقسیمبندی فیلمها از نظر میزان خشونت، موضوعات جنسی و مواد مخدر برای سنین ۹،۱۲،۱۵ و ۱۸ تقسیمبندی میشوند.
پیش از این دکتر مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامهای به ریاست وقت سازمان سینمایی و سمعیبصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام محمدمهدی حیدریان چنین نوشته بود: «موضوع درجهبندی سنی فیلمها، همواره یکی از دغدغههای جدی روانپزشکان و دستاندرکاران سلامت روان کودک و نوجوان کشور بوده است. امروزه تأثیر رسانهها بر ساختار روانیِ کودکان و نوجوانان بر کسی پوشیده نیست. مخاطبانِ کوچکتر ادرارک متفاوتی از تصاویرِ پخششده در قالب فیلم دارند؛ از همین رو اکثر کشورها با دقت و ملاحظهای جدّی این تأثیرات را دنبال و بر آن نظارت میکنند. گرچه در این راستا و طی سالهای گذشته تلاشهایی در کشور ما صورت گرفته، اما به دلیل فقدان زیرساختها و ضمانتِ اجرایی، طبقهبندی سنی در عمل موفق نبوده است. چهبسا برای فیلمی این درجهبندی صورت میگرفت و بعد شاهد بودیم که بدون مانع و محدودیتی فوج فوج دانشآموزان به دیدن آن میروند.
در تاریخ چهارم اردیبهشت در خبرها به نقل از رئیس جامعهی صنفی تهیهکنندگان آمده بود: بنای ما بر این است که با همراهی سازمان امور سینمایی موضوع درجهبندی سنی فیلمها را اجرایی کنیم تا اعتماد مخاطبان تداوم یابد.
حال که دو نهاد قدرتمند سینمایی کشور خبر از عزمی جدی برای فعالسازی سیستم درجهبندی فیلمها میدهند انجمن علمی روانپزشکان ایران این اتفاق را به فالِ نیک گرفته و آمادگی خود را با دارا بودن زیرساخت کمیته کاهش انگ و رسانه و کمیته روانپزشکی کودک و نوجوان برای ارائه تجربیات و همکاری در این زمینه را اعلام میدارد.»
گرچه روانپزشکان و مسئولان سلامتروان کشور با اصل این کار برای حفظ آرامش روانی کودکان و نوجوانان قاعدتا باید موافق باشند ( چنانکه دغدغههای خود را در نامهی فوق به وزارت ارشاد نیز اعلام کردند)، اما مهمترین سوالی که پیش میآید این است که جهت اجرایی کردن این شیوهنامه از مدلهای علمی رایج در کشورهای دیگر استفاده میشود یا قرار است موردی به مجموعههای محدودسازِ قبلی از سوی نهادهای دولتی اضافه کند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در یازدهمین برنامه مستندات یکشنبه مطرح شد: همه چیز قابلِ نقد است/ اجازه برونریزی تمام عواطف و احساسات را بدهید
- اولین نمایش عمومی «روان زخمی» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
- «نمایه»/ برداشتهای غلط و محاسبات غلط در اکران!
- … و ناگهان مرگ
- «نمایه»/ درجهبندی سنی فیلمها، فقط برای ثبت در تاریخ!
- همکاری سازمان سینمایی با انجمن روانپزشکان برای درجهبندی سنی فیلمها
- بررسی درجهبندی سنی فیلمها/ از هالیوود تا سینمای ایران
- توییت رییس سازمان سینمایی درباره جزییات درجهبندی سنی فیلمها
- ثبت درجهبندی سنی فیلمهای سینمایی روی بلیت سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





