سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی
خسرو معصومی با سابقه ی بیش از سه دهه فیلمسازی حرفه ای، همچنان با دغدغه ی پرداختن به مسایل اجتماعی فیلم می سازد. حتی حالا در سال های پایانی دهه ی ۹۰ نیز، با سیزدهمین فیلم سینمایی خود (کار کثیف – ۱۳۹۶) آشکارا نشان می دهد که در بد ترین شرایط اقتصادی و تنگناهای مالی نیز، اسیر وسوسه ی ساخت فیلم های کم مایه ی بازاری و گیشه پسند نمی شود.
از نگاه من، معصومی در تمام این سال ها کوشیده است تا با حفظ نوعی نگاه مستقل، با اندیشیدن به درد و داغ های آدم هایی که با آن ها و درکنار آن ها زیسته است، فیلم بسازد. هنوز خاطره ی شیرین نخستین دیدارمان بعد از فیلم «ملاقات» (۱۳۶۵)، زمانی که به فکر ساختن دومین فیلم خود یعنی «دوران سربی» ( ۱۳۶۷) افتاده بود، همچنان در ذهن من، شیرین و پایدار باقی مانده است. «کار کثیف»، با روایت غیر خطی خود، داستان جوانی را پی می گیرد که با وجود تحصیل در رشته ی حقوق، به دلیل مشکلات تامین هزینه های زندگی، ناگزیر به ترک تحصیل می شود و با داشتن زن و فرزند، درست درآستانه ی فراهم شدن شرایط مهاجرت به آمریکا ، ناخواسته به کاری تن می دهد که او را به چالشی هراس انگیز وامی دارد. مسمومیت شدید و مرگ چند تن از مهمانان یک مجلس عروسی، پیامد ناخواسته ی کاری است که فرهاد (پدرام شریفی) را به عنوان پیک توزیع مشروب تقلبی، در مظان اتهام قرار می دهد و همه ی آرزوهایش را در جریان آماده سازی شرایط بهتری برای زن و فرزندش – برای رفتن به خارج از کشور- بر باد می دهد.
در واقع، همان حال و هوای تراژدی های هولناک که قهرمان تراژدی را ناخواسته و بدون قصد قبلی و با اشتباهی ناخواسته به بزنگاه حادثه ای شوم می کشاند، در فیلمنامه ی «کار کثیف» نیز به نوعی دیگر، تکرار می شود. فیلم با صحنه ای آغاز می شود که با رها کردن ناتمام همان صحنه که تماشای ادامه و فرجام تلخ آن، به صحنه ی پایانی فیلم موکول می شود، فضای مناسبی ایجاد می کند تا مخاطب فیلم، انگیزه ی کافی برای پیگیری ما جراهای طراحی شده در فیلمنامه را داشته باشد. تماشای نماهای بسیار چشم نواز از جاده ای مه آلود و زمستانی- بعد از عنوان بندی آغازین فیلم – به خوبی نشان می دهد که نادر معصومی نیز این روزها در کار فیلمبرداری، در نقطه ای امید بخش ایستاده است.
گذشته از تدوین خوب حسین زندباف، بازیگران اصلی فیلم، پدرام شریفی ( فرهاد ) و الهام نامی (الهام) نیز در آغازین سال های نخستین تجربه های حرفه ای شان، در حد توان، بازی های قابل قبولی ارائه می دهند و در کنار آن ها، حضور رضا فیاضی ( درنقش پدر الهام ) و شاهرخ فروتنیان در شمایل به نسبت آشنا و همیشگی اش( در نقش سرگرد اداره ی آگاهی) به همراه لوون هفتوان که یکی از آخرین بازی ها در کارنامه ی بازیگری اش را به یادگار می گذارد، بر امتیازهای اصلی «کار کثیف» می افزایند.
خسرو معصومی در این فیلم به عنوان یک درام اجتماعی، با اشاره به معضلات پیش روی جامعه ی امروز ما، به ریشه ی اصلی همه ی دشواری های اجتماعی، یعنی بیکاری و فشارهای ناشی از شرایط دشوار اقتصادی اشاره می کند که پیامدهایی چون میل به مهاجرت در بسیاری از جوانان و بروز پدیده ی فرار مغزها در مورد نخبگان، از عوارض گریز ناپذیر آن است.
پپایان بندی غافلگیر کننده ی فیلم، صدالبته برای همه ی مخاطبان، به طور طبیعی، با برداشتی یکسان همراه نیست. چه بسا کسانی چنین پایانی را برای «کار کثیف» مناسب ندانند. شاید به این دلیل که غرق شدن زن وفرزند فرهاد که ناخواسته در مهلکه ای سخت گرفتار شده است، او را به سیاه چاله ای از بدفرجامی ابدی می کشاند که برای یک قربانی شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی، مکافات چندان عادلانه ای نیست! فیلمنامه ی «کارکثیف» صد البته به پیراستن هایی نیاز داشته است تا داستان فیلم با تمرکز بر خط اصلی ماجراهایی که به شخصیت های محوری اثر مربوط می شود، از پرداختن به برخی داستانک های فرعی، فاصله بگیرد و از نمایش برخی نماها و صحنه های کشدار که به پیش برندگی داستان اصلی فیلم کمکی نمی کند، پرهیز نماید.
این روزها که سینمای ما در محاصره ی جدی فیلم های نازل و گیشه پسند و صرفا سرگرم کننده، قرار گرفته است، ساخته شدن فیلم هایی چون «کار کثیف» با همه ی کمداشت هایش، به راستی می تواند امیدآفرین باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- در آیین رونمایی از کتاب «سه گانه برف» مطرح شد؛ فیلمسازی که به تلخی زندگی متعهد است/ عدالتخواهی به سبک خسرو معصومی
- جشن زادروز علیاکبر صادقی در خانه هنرمندان برپا شد/ صادقی: خواب کودکانی را نقاشی میکنم که پدرانشان شهید شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- توضیحات داریوش باباییان درباره انتشار فیلم «خرس» در کانال یوتیوب شکوفا فیلم
- سینماسینما/ گزارشی از آن چه طی دو روز گذشته بر فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی رفت
- واکنش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به انتشار غیرقانونی فیلم «خرس» در فضای مجازی
- هیس! کارگردانها جنجال نمیکنند/ گزارش روزنامه جامجم از حواشی اخیر در کانون کارگردانان
- اعتراض سه عضو کانون کارگردانان به تصمیمات و رفتارهای این کانون صنفی
- مراسم شب کانون کارگردانان سینمای ایران با تقدیر از خسرو معصومی برگزار شد/ صعود به قله با فیلم خرس
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- آخرین وضعیت توقیف «خرس» به روایت کارگردانش
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟