سینماسینما، فریبا اشوئی
محسن معتاد است و در نبود همسرش ، پنهان کاری هایی دارد. شبی در غیبت مهشید، وقتی که محسن با دوستش خلوت کرده، همسرش ناغافل تماس می گیرد که در راه باز گشت به خانه است اما محسن آماده این بازگشت نیست….
پی رنگ اصلی درام زیرنظر، به قلم ابوالفضل کاهانی ساختاری دو وجهی دارد. وجه اول آن، صورت ظاهری ماجراست. این که باتوجه به گسترش تکنولوژی ارتباطات، دیگر ضبط و ربط خیلی از اتفاقات در زندگی آدم ها و در محیط های خصوصی قابل ثبت بوده و این ثبت شاید آن قدری مهم باشد که زندگی، هویت وآبروی افراد رادر معرض تهدید قرار بدهد.
اما وجه دوم این پی رنگ، متمرکز بر صورت معنایی و پنهان ایده اصلی است. به تعبیری می توان گفت عالم محضر خداوند است و هیچ خیر و شری در این محضر از نظر او پنهان نخواهد ماند. روایت زیر نظر از یک گناه ساده و کوچک و یک توبیخ ساده و سبُک آغاز می شود و با سیری قهقرایی به نقطه پایان می رسد. نقطه ای که درآن همه شخصیت های درگیر روایت، به قعر نابودی سقوط می کنند. ترتیب و توالی اتفاقات، از هم جواری پی رنگ های فرعی شکل می گیرند تا زمانیکه روایت به نقطه اوجش می رسد و گره اصلی این درام حادثه ای، ساخته و پرداخته می شود. نقاط عطف کلیدی درام که با واسطه، مانع از کشف حقیقت و راز شخصیت های فرعی(گیتی زن مطلقه ای که به محسن علاقه دارد یا دخترهایی که با پسرها از دست مامورهایی که به پارتی اشان هجوم آورده اند مست وملنگ به واحد محسن وطبقات دیگر روی آورده اند؛ دزدی نظر، رشوه همسایگان، پنهان کاری های امید و….) شده اند در واقع آرام آرام کاراکتر اصلی (محسن) را به وادی مخوف تری می کشانند.
فیلمنامه در سه پرده طراحی شده است. پرده اول کاناپه، پرده دوم هیاهو و اتفاق و بالاخره پرده سوم شائبه قتل. درام در این پرده(پرده سوم) است که به بارمی نشیند. دروغ، خشونت و سیاهی، منجر به وقوع یک تراژدی و نابودی کامل شخصیت ها، بویژه شخصیت اصلی (محسن) می شود. ایده سوراخ ِکاناپه، در واقع یک نماد است. مستمسکی برای برون ریزی و آشکار سازی شخصیت های چند لایه و غریب. سوراخِ کاناپه درابتدا، کنایه از خطای جزئی است،( گناه ) که در ضمیر پاک، استارتش می خورد و در نهایت تا پاره شدن کاناپه و عریان شدن خود واقعی انسان پیش می رود. کاناپه عنصر جدایی ناپذیر روایت است. توالی جریانات با او پیش می رود. آن سان که شیرازه روایت از او جان می گیرد و رفته رفته به کاراکتر کلیدی داستان، بدل می شود. کاناپه به عنوان یکی از نشانه های معنایی فیلم، برای مخاطب فیلم، هدف گذاری می کند و در پردازش و شناخت عمیق تر مخاطب از موضوع؛ نقش کلیدی و مهمی را عهده دار می شود. تم فیلم زیر نظر اجتماعی است. نگاه زیر پوستی نگارنده فیلمنامه و سازنده اثر به نابسامانی های اجتماعی در جریان قصه جاری است. سیاهی، خشونت، دروغ و پنهان کاری و…..
با عبور ازمحتوای فیلم، زیر نظر اساسا فیلم خوبی شده است. شاید به چند دلیل ساده یک خطی:
اول این که خیلی ساده و بی تکلف قصه اش را تعریف می کند و بی جهت مخاطب را درتعابیر دشوار و گُنگ فلسفی نمی پیچاند.
دوم این که فیلم در فضای بسته و تک لوکیشنی؛ از چیدمان و دکوپاژ خوب و حرفه ای برخوردار است به نحوی که تا پایان، مخاطب از تکرار فضا و قصه خسته نشده و با اشتیاق موضوع را دنبال می کند.
سوم این که ریتم و تمپوی روایت بر اساس محور سینوسی متقارنی پیش می رود و در طول روایت، به هیچ عنوان درام از ریتم نمی افتد.
ودر نهایت و شاید آخرین دلیل موفقیت فیلم، بازی های بشدت خوب، شُسته رفته و به دور از اغراق بازیگران فیلم باشد که اندازه و جنس زندگی آپارتمانی و روابط آن را به شکلی ملموس و قابل قبول ارائه می کنند.( امیر جعفری و آزاده صمدی و…)
زیر نظر برای مجید صالحی و نویسنده فیلمنامه ابوالفضل کاهانی، اتفاقی مهم است. اتفاقی که نشان از آینده ای خوب و موفق برای هردوی آن ها، در عرصه فیلمسازی و فیلمنامه نویسی دارد. حفظ و مراقبت از این موفقیت، راز تثبیت آن در این راه دشوار خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دست و پنجه نرم کردن با محدودیتها/ معرفی تنها فیلم بلند ایرانی راهیافته به بخش رسمی کن
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- نوید محمدزاده اجرای نمایش «گیاهخوار» را لغو کرد/ واکنش ترانه علیدوستی
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- امین حیایی و مجید صالحی بازیگران اصلی «ساخت ایران۳» / آغاز فیلمبرداری با واکسیناسیون عوامل
- فیلمبرداری «برف آخر» در شمال کشور به پایان رسید
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجید صالحی در «برف آخر» بازی میکند + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- کاسبی با سوراخ مبل/ درباره فیلم «زیرنظر»
- مراسم تشییع مرحوم مجید اوجی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد