سینماسینما، پدرام عبهر:«انزوا» فیلم جالبی است. یک فیلم خاص و متفاوت در میان فیلمهای کم و بیش مشابه این روزهای سینمای ایران. ریتم تند، پلانهای کوتاه، برشهای زیاد، حرکات تند دوربین، موسیقی پرحجم، دیالوگهای پر از جملات نغز، شخصیتپردازی و بازیهای اغراق شده، همه و همه «انزوا» را به فیلمی منحصر به فرد تبدیل کردهاند. ویژگیهایی که از یک سو یادآور فیلمهای مسعود کیمیایی است و از سویی دیگر کوئنتین تارانتینو (وجود پوستر یکی از فیلمهای تارانتینو در فیلم، بیانگر این است که فیلمساز به این موضوع اذعان دارد).
«انزوا» داستان مردی است که چند روزی از زندان به مرخّصی آمده تا سرپناهی برای بچّههایش پیدا کند و در عین حال با حرفهایی روبرو میشود که غریبه و آشنا پشت سر زنش میزنند و او قصد دارد پی به صحّت و سقمشان ببرد. «انزوا» فیلمی است دربارهی مرام و مردانگی، و غیرت و قضاوت. و تفاوت بنیادینش با ساختههای کیمیایی همینجاست: در «انزوا» مرام ربطی به مردانگی ندارد.
به اعتقاد من، جسارت مرتضی علی عبّاس میرزایی قابل تحسین است. او از «منطقهی امن» فیلمسازی خارج شده و در حالی که میتوانست سوژهاش را به یک فیلم اجتماعی معمولی تبدیل کند، دست به تجربهای میزند که مثل راه رفتن بر لبهی تیغ است. و انصافاً از این آزمون سربلند بیرون آمده.
یکی از نقاط قوت فیلم، موسیقی فوقالعادهاش است. پیام آزادی به خوبی حال و هوای فیلم را درک و با موسیقی پرحجم و مدرنش، این حس و حال را تقویت کرده است. بیشک، «انزوا» سهم بزرگی از موفقیتش را مدیون این موسیقی متن است.
و امّا بازیگران فیلم که هر یک از دیگری بهتر بازی میکنند. امیرعلی دانایی در این فیلم همانی است که باید باشد. بازی اغراقشدهاش در طول فیلم حفظ میشود و لحن و نگاهش با فضای فیلم همخوانی دارد. بعد از بازیهایی ضعیف در فیلمهایی مثل اشباح و این سیب هم برای تو، دانایی با انزوا شاید راه جدیدی در مسیر حرفهی خودش در سینمای ایران آغاز کند. در مجموع تیم بازیگرانِ عمدتاً شناختهشدهی فیلم، خوب و یکدست کار میکنند؛ حتی بازیگران خردسال که اتّفاقا نقش تاثیرگذاری در فیلم دارند.
البتّه معتقدم «انزوا» برخی جاها در کاری که میکند زیادهروی کرده (مثل تکانهای بیش از حد دوربین روی دست در سکانس آغازین)، برخی دیالوگهایش اضافه است، و قصّهاش را کمی سخت تعریف میکند و ممکن است بعضی از تماشاگران را گیج کند. با این حال، فیلم آنقدر خوب و خوشساخت و جذّاب و متفاوت هست که تا پایان با علاقه تماشایش کنیم و در پایان با رضایت از سالن سینما خارج شویم.
در پایان، اگر بخواهیم پیام کلیدی فیلم را در یک سطر خلاصه کنیم، به این جملهی فیلم میرسیم که: «ذهنیت مریضی که برات ساختن بنداز دور، مَرد!»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خون خدا» روایت یک کارتن خواب در فیلم فجر
- کارگردان «انزوا» مهمان پاتوق فیلم کوتاه
- نمایش «انزوا» در شهرهای بدون سینما
- نگاهی به «انزوا»/ تجربههای تکنیکی در اولین گام فیلمسازی
- اختصاص کامل فروش روز یکشنبه «انزوا» در سینما استقلال به کودکان زلزلهزده
- ستاره های استقلال و پرسپولیس در اکران خصوصی یک فیلم + گزارش تصویری
- حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کمرایمیج لهستان
- عباسمیرزایی در پاسخ به سینماسینما / چرا بیتالمال باید در اختیار عدهای خاص باشد
- امیر علی دانایی در پاسخ به سینماسینما / به روش سالمی وارد سینما شدم
- بهنوش بختیاری در پاسخ به سینماسینما/«انزوا» شباهت زیادی به فیلم «قیصر» دارد
- لابی در سینما، راه رسیدن را کوتاه میکند
- آرای مردمی روز ششم جشنواره فیلم اعلام شد
- روز پنجم جشنواره /تهیه کنندگی به سبک ماه عسل با حضور وزیر ارشاد
- ۱۰ فیلم برتر جشنواره سی و پنجم از نگاه مردم
- ادعای بازیگر«بدون تاریخ، بدون امضا»:این فیلم سیمرغ فیلم و کارگردانی را می گیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟