سینماسینما، منوچهر دین پرست در روزنامه اطلاعات نوشت:ملودرام های فانتزی، بعضاً زیبایی های خاطره انگیزی دارند که سال ها در ذهن مخاطب می ماند. ما اغلب با ملودرام های تلخ و خشن و پر از بدبختی و فلاکت در سینما عادت کردیم. اما با اکران فیلم «تی تی» آیدا پناهنده با فیلمی رو به رو هستیم که می توان با آن از سینما لذت برد. الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، اما به دلیل اینکه نمایش اول آن در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود، از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد. تی تی در جدول ردهبندی منتقدان مجله فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار میشود، در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه، برگزیده شد.
آیدا پناهنده که در کارنامه خود، ساخت چند فیلم خوب موفق مانند: ناهید و اسرافیل را دارد، این بار سعی کرده در فیلم خود اگرچه زن را به عنوان نقش محوری قلمداد می کند تا خط اصلی داستان بر عهده او باشد، اما در این فیلم زن نقشی سرخوش و شادی دارد که می تواند دنیا را از زاویه دیگری ببیند. همین تقابل خود و دیگری و یا به عبارتی ایجاد مثلث خود و دیگری و جهان است که پناهنده توانسته منظومه داستان خود را سر و سامان دهد و فیلمی جذاب و بلورین از ساحت زیست جهان ارائه کند.
اگر درست به اطراف خود نگاه کنیم، متوجه می شویم افرادی هستند که فارغ از هرچیزی و با دوری از منفعت طلبی در پی زیستی انسانی در این جهان اند. آنها زندگی را در وضعیت حال می بینند و چندان در پی بیزنس با معنا و جهان نیستند. زندگی برای آنها آداب و سلوکی دارد که سرخوردگی و دل زدگی در آن جایی ندارد.
بر این اساس، کارگردان به شکل دیگری از نقش زن روی آورده که حضور او را نه تنها پر رنگ می کند بلکه نقشی نفوذی و تاثیرگذار دارد. او مناسکی برای خود اختیار کرده که از یک سو مشارکتی جنون آمیز و جمعی دارد و از سوی دیگر در قفس تنهایی خود دچار آشوب و بحران است. از میان چنین گسستی است که نقش تی تی خود را پر رنگ می کند.
تی تی آشنایی یک دخترخیالاتی و کولی وار با مردی را روایت میکند که به طرز غیرمنتظرهای در حال کلنجار رفتن با مفهوم مرگ و پایان زندگی است. دختری که زندگی اش از طریق اجاره رحم به زوجهای نابارور میگذرد و نامزدی درب وداغان و خواننده دوره گرد دارد. در این میان، او با یک استاد دانشگاه که درحال کار کردن روی یک تز دانشگاهی درباره پایان دنیاست، آشنا می شود. زندگی یک دانشمند فیزیک و یک زن کارگر خدماتی و یک خواننده در این فیلم چنان با هم گره سختی میخورد که به سختی می توان میان انسان و ناانسان تمایز قائل شد. چرا که هر کس داستان و ماجرای زندگی خود را دارد و روایت های فردی نیز نمی تواند به سادگی بر دیگری غلبه پیدا نکند.
در فیلم تی تی، ما شاهد هماهنگی جدی میان فرم و محتوا هستیم. چرا که شخصیت های فیلم با فیلمنامه ای که دچار سکته نشده و مخاطب را سر در گم نمی کند، چنان عجین شده که با داستانی قابل اعتنا و اطمینان رو به رو می شویم.
ما با حکایت و روایت انسان هایی رو به رو می شویم که در سیاه چاله زندگی و با تمامی فلاکت های خود، چنان سیاه مست می شوند که یک دانشمند فیزیک هم نمی تواند آنها را با میلیون ها سال نوری فاصله ای که دارد، به هم نزدیک کند. تی تی سخت شیفته چنین دانشمندی می شود که حرف هایش در جانش رسوخ می کند. نزدیکی او با دنیای این دانشمند، او را به سوی وضعیتی سوق می دهد که نمی توان آن را به دور از سرکوب هایی که تی تی متحمل شده، قلمداد کرد.
سبک رئالیسم جادویی که کارگردان در فیلم خود ایجاد کرده، توانسته مخاطب را در دنیایی که قرار گرفته، به شکلی سیال رها کند. احتمالاً همین دینامیکی که در داستان فیلم قرار دارد، ما را با آدمهای داستان رو به رو می کند و از میان این مواجهه است که تخیلی جذاب و دیدنی در فیلم سر بر می آورد. تسلط کارگردان بر ایجاد چنین فضایی، توانسته در سراسر تی تی، وضعیتی را خلق کند که مخاطب با اینکه ریتم آن به آرامی پیش میرود، لحظهای از فیلم دور نشود.
«تی تی» در کارنامه کارگردان، یک اثر روبه جلوست و آیدا پناهنده توانسته مسیر اسرافیل و ناهید را به درستی ادامه دهد و یک فیلم زنانه قدرتمند بسازد. اثری که تنها یک کاراکتر زن دارد و همین تک شخصیت به تنهایی میتواند حال وهوای فیلم را به تصاحب خود دربیاورد. پناهنده به انبوه شخصیتهای رنگین نیازی ندارد تا داستانش را پیش ببرد و حرفش را بزند. او با خلق زنانی که می توانند از پس زندگی خود بر بیایند و حرفی برای گفتن دارند، درونمایه فیلم را سامان بخشیده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- راهیابی «آخرین تولد» به جشنواره گوا
- پوستر رسمی «آخرین تولد» رونمایی شد/ بازگشت برادران محمودی به سینما
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- روشنایی ابدی یک ذهن شاعرانه/ نگاهی به فیلم «رویای سهراب»
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد؛ اکران سه فیلم سینمایی جدید از چهارشنبه
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم