سینماسینما، اردوان زینیسوق:ابتدای فیلم با جملهای از ژان بودریارفیلسوف فرانسوی آغاز میشود.
تیتراژ فیلم فارغ از شناخت نویسنده و کارگردان فیلم، زمانی که اسامی از لابلای حروف کتاب خارج می شود، با توجه به جمله ابتدایی فیلم، تماشاگر را به دیدن فیلم فلسفی دعوت می کند.
سوتفاهم، توهم و واقیعت، مفاهیمی هستند که کارگردان و عوامل فیلم سعی دارند به کمک آنها، تماشاگر را با خود همراه کنند. فیلم با بهره گیری از ژانر اجتماعی، فلسفی و نگاهی سیاسی در لایه های بعدی، نقد و اعتراض خود به شرایط روز و فضای فیلم به سمت تماشاگر پرتاب می کند. به گمان فیلم، تماشاگر نمی داند پلان و سکانس هایی که می بیند، واقعیت است یا بخشی از بازی جلو دوربین. فرو رفتن در فضای سوتفاهم و واقعیت، قصد دارد با فلسفه قراردادی اولیه فیلم، تماشاگر را به عمق بکشاند که به زعم من فیلم در بازی های رفت و برگشتی مشغول شده و خود در سطح مانده است. گاه بازیگران را مانند تماشاگران می بینیم که در دنیای توهم و واقعیت مانده اند و درک درستی از موقعیتی که در آن قرار گرفته اند را به تماشاگر نمی رسانند. شاید این را بتوان دلیلی برای عدم پذیرش بازی بازیگران فیلم دانست. بازیگرانی که توانمندی آنها در کارهای قبلی اثبات شده بود، گویا در این فیلم در بازی سردرگمی بازیگردانی فیلم گم شدند. در این میان بازی های قابل قبول پژمان جمشیدی و پس از آن مهدی فخیمزاده است که تماشاگر را به همراهی با فیلم یاری می کند. فیلم دارای تعدادی پلان و سکانس هایی هست که نبودنشان به بهبود کیفیت فیلم کمک بیشتری می کرد تا بودنشان. مثال این جمله را می توانم به تکرار صحنه چای خوردن دیرباز در دفتر پدر دختر و بازنگری آن توسط مامور انتظامی دید. فیلمی که در بیان یک مسئله تو را در موقعیت و سوال واقعیت، توهم یا سوتفاهم قرار می دهد، یکباره با تاکید می خواهد پایان داستان را به ذهن تماشاگری که در سکانس قبل واقعیت را متوجه شده بود، شفاف سازی کند. فیلم سوتفاهم اگر در بازی ها و درگیری های رفت و برگشتی سطحی نمی ماند و کمی ساده تر تماشاگر را به عمق لایه های فلسفی توهم و واقیعت می کشاند، می توانست از فیلم های فلسفی سیاسی خوب و تماشاگر پسند تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
- سیزده نکته در آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر/ بخش اول: جشن یا جشنواره؟
- کوتاه درباره «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی/ زوایای عریان خشونت جنگ
- معرفی برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی/ از پیشتازی «تنگه ابوقریب» تا جایزه ساعد سهیلی
- اعلام جزییات آخرین بخش از سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر
- ابراهیم حاتمی کیا: نمیدانم نان چه کسی را از سفرهاش برداشتهام/ناگهان طوفان به پاشد
- رئیسی در دیدار با حاتمی کیا: این سخنان برای جبهه فرهنگی انقلاب یک قوت قلب بود
- نامه انجمن کارگردانان مستند به وزیر ارشاد: سازمان سینمایی برای رفتار جشنواره فجر با مستندسازان عذرخواهی کند
- کمال تبریزی در یک برنامه اینترنتی: دعوا نشانه دقت داوران است
- از تصمیمات سیاستمدارانه داوران تا بلاتکلیفی ۳۶ ساله/ جشنواره فجر از نگاه منتقدان
- رزاق کریمی: سیمرغ مستند باید در جشنواره فجر احیا شود/ داوران توجیه نبودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴