سپیده ابرآویز
۱٫ میرکریمی فیلمسازی حرفه ای است ، سینما را می شناسد ، کارگردانی می فهمد و بعید است که گاف تکنیکی بدهد. به همین دلایل ، دختر فیلم خوش ساختی است .
۲٫ قاب بندی های تمیز ، دکوپاژ و میزانسن درست و انتخاب عوامل حرفه ای پشت دوربین ، از نقاط قوت دختر است.
۳٫میر کریمی این بار هم سراغ خانواده می رود.این بار هم عدم درک متقابلی را به تصویر می کشد مثل به همین سادگی ، یه حبه قند و از همه بیشتر مثل خیلی دور خیلی نزدیک.
۴٫ اگر در خیلی دور خیلی نزدیک تماشاگر رابطه خیلی دور خیلی نزدیک یک پدر و پسر هستیم ، میر کریمی می کوشد این بار رابطه یک پدر و دختر را به چالش بکشد .
۵٫ رابطه فرهاد اصلانی (پدر ) و ماهور الوند (دختر ) از حد اتفاقات معمولی فراتر نمی رود ، عمیق نمی شود و چرایی های بسیاری از رفتارها و کنش ها بی پاسخ می ماند.
۵٫ اینکه ستاره (ماهور الوند) ادعا می کند می خواهد یک بار خودش تصمیم بگیرد ، همین قدر شفاهی و بدون ادامه می ماند .ستاره در هیچ کدام از رفتارهایش بعد از آمدن به تهران بر این تصمیم پایبند نیست و باز می شود همان دختر سنتی منفعل با ویژگی های یک تیپ و نه شخصیت .
۶٫ماهور الوند ، دختر سیروس الوند در نقش ستاره به عنوان تجربه اول فقط پذیرفتنی است و ابدا پدیده نمی شود.که انتظار پدیده شدن هم البته قدری ارمانی است .
۶٫ فرهاد اصلانی هم همان تیپ پدری است که فیلمنامه از او خواسته است.یک پدر تیپیک جنوبی متعصب .فقط همین
۷٫ اینکه شغل و جغرافیای قصه چه کمکی به ارتقای اثر می کند ، شاید همین پیش فرض غیرتی بودن پدر جنوبی را پررنگ می کند و البته می تواند به خاطر اسپانسرینگ سازمان منطقه اروند هم باشد.
۸٫ مریلا زارعی در نقش عمه به مراتب پویاتر و پذیرفتنی است .بماند که چرایی های رابطه و رفتارها و از همه بیشتر مناسبات سنی خود و همسرش نسبت به داشتن یک دختربچه ۶_۵ ساله در نمی آید ، اما در مقایسه کمی به شخصیت نزدیک تر است.
۹٫ دختر قصه چه کسی را دنبال می کند؟ قرار است قصه دختر باشد ، اما دختر را رها می کند ، روی پدر و سکوت ها و واکنش هایش متمرکز می شود .به خانه خواهر می رود و زمان زیادی از فیلم را به فراز و فرودهای زندگی عمه یا همان خواهر می گذراند و دست آخر باز سری به دختر می زند دختر آیا اصلا قصه کسی را دنبال می کند؟ آیا می شود یک خطی آن را با فوکوس بر یک شخصیت اصلی تعریف کرد؟
۱۰٫میر کریمی دخترهای امروزی فیلم را با فاصله نگاه می کند.آن ها را خوب نمی شناسد .از پیچیدگی ها و دغدغه هاشان چنان که باید خبر ندارد.البته این ها همه می تواند از ذهن اخلاق گرا و قدری ماخوذ به حیای خود میر کریمی بیاید.
۱۱٫دختر با پایان بندی مستقیم گویش تمام می شود.ستاره به همان نتیجه و پیام اخلاقی می رسد که خواسته فیلمساز است . سکانس پایانی به صراحت اخلاق گرایی را به اوج می رساند .بی هیچ تلاش دراماتیکی از این می گوید که خانواده و پدر و مادر بهترین دوست جوانان اند و دختر همان طور تمام می شود. که احتمالا میرکریمی در زندگی واقعی ش می پسندد.
۱۲٫ قطعا دختر در تدوین دوباره ، با حذف لحظات خنثی و اضافه ریتم و تمپوی جذاب تری برای تماشاگر زمان اکرانش دارد.
برچسبها: دختر ،رضا میرکریمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- اختصاصی سینماسینما/ فیلم سینمایی «دختر» به جشنواره رباط راه یافت
- تصاویر اختصاصی سینماسینما از شب افتتاحیه جشنواره مسکو و معرفی میرکریمی به عنوان رئیس هیات داوران
- سینمای ایران در انتظار جوایز آسیاپاسفیک / مسافران استرالیا چه کسانی هستند؟
- ۲ فیلم ایرانی نامزد جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شدند
- روس ها فیلم میرکربمی را پسندیدند
- گفتوگوی بیپرده با رضا میرکریمی درباره جشنوارهجهانی، خانه سینما و …
- «دختر» ۱۸ بهمن رونمایی میشود + تصویری از پشت صحنه و تصاویر فیلم
- آخرین مراحل فنی فیلم «دختر» انجام میشود/ آماده شدن نسخه نهایی + تصاویر
- بازدید تابش از پشت صحنه «دختر» / روزهای پایانی فیلم میرکریمی + تصاویر
- اختصاصی سینما سینما|۴۰درصد از فیلمبرداری دختر به پایان رسید/ فیلم میرکریمی به جشنواره می رسد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند