سینماسینما، محمد تقی زاده
درخت گردو به نظر می رسد چهارمین روز جشنواره جزو بهترین فیلم های جشنواره سی و هشتم فیلم فجر باشد چراکه عمده نقدها واکنشها به فیلم بسیار مثبت و امیدبخش بوده است.
محمد حسین مهدویان که علاقه وافری به تاریخ و به خصوص تاریخ معاصر ایران دارد در جدیدترین فیلمش به سراغ حادثه فاجعه بار و مهجور سردشت و بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق رفته است. توجه یک فیلمساز جوان که با قواعد سینما و داستان گویی آشنایی کامل دارد به مناسبت ها و اتفاقات ملی و تاریخی کشور میتواند به خودی خود بسیار مثبت و امید بخش باشد. مهدویان در سیر فیلمسازی خود حوادث اوایل انقلاب و ترورهای پیاپی انقلابیون را دستمایه قرار داده بود و اینک در یک اثر ملی به سراغ کردنشینان رفته و گوشه ای از زندگی این قوم با صلابت و غرور آفرین را روایت کرده است.
داستان درخت گردو نسبت به فیلم های قبلی محمد حسین مهدویان فراز و فرود و سوز و گداز های بیشتری دارد به طوری که بسیاری فیلم را برای افراد داغدیده توصیه نکردند. چرا که حجم صحنه های سوزناک فیلم به جهت نشان دادن عمق فاجعه بمباران شیمیایی سردشت بسیار زیاد و عمیق است اما نکته مهم در این روایت سوزناک این است که مهدویان مانند برخی همکاران فیلمسازش دچار روایت سانتی مانتال و به اصطلاح هندی نشده و توانسته با درایت تمام اتفاقات و کنش ها را به اندازه مدیریت کند.
درخت گردو که بر اساس داستان اقتباسی نوشته شده بیشترین موفقیتش را مرهون فیلمنامه دقیق و پر جزئیات در کنار پرداختی دراماتیک و جذابش است چیزی که مهدویان پیشتر هم نشان داده بود نسبت به فیلمنامه های آثارش وسواس زیادی دارد و پروسه تحقیق و نگارش فیلم از اولویتهای اصلی او بوده است.
حضور پیمان معادی و مهران مدیری از دیگر نکات جالب و کنجکاوی برانگیزه درخت گردو بوده است. پیمان معادی که بیشتر در آثار داستانی و شهری نقش آفرینی کرده است در اینجا باید در نقش مردی کرد قهرمان داستان با گویش محلی ظاهر میشد کاری که انجامش ریسک بزرگی محسوب می شد اما مهدویان و پیمان معادی موفق به انجام آن شدهاند به طوری که هم اکنون پیمان معادی در نقش اصلی فیلم درخت گردو از نخستین بخت های کسب سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره سی و هشتم به شمار می آید. اما حضور مهران مدیری و اول مارکت به عنوان اسپانسر فیلم از جمله شبهات و نکات مبهم فیلم درخت گردو است که گمان می رود حضور مدیری و اول مارکت و تقدم و تاخر آنها بسیار به هم مربوط باشد. به علاوه اینکه بازی مهران مدیری در نقش دکتر همانند بسیاری از نقش های وی حضوری پر طمطراق و اغراق آمیز به نظر می رسد که بیشتر جنبه خودنمایی و ژستهای همیشگی مدیری را تداعی می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- «دینامیت» اکران میشود
- سخنگو و دبیر شورای صنفی نمایش: هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز قطعی نیست
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- ٢ فیلم جدید روی پرده میآیند
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نامه پیمان معادی به محمد حسین مهدویان/ “برلین هم نمیروم”
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو