سام بهشتی
تینا پاکروان از چهره های سینمایی است اگر فیلمی بسازد، مورد توجه قرار میگیرد و جز بانوان مطرح سینمای ایران در عرصه فیلمسازی است. او در نخستین ساخته خود با عنوان «خانوم» ثابت کرد در این مسیر حرفی برای گفتن دارد و با یک پشتوانه قابل قبول و بهره گیری از تجربه های سالیان سال دستیاری و حضور در پروژه های سینمایی در مقام مدیر تولید، وارد این عرصه شده است.
به گزارش سینماسینما، نخستین فیلم او برآیندی از معضلات اجتماعی بود و در یک ساختار اپیزودیک قصه هایش را روایت کرد اما این بار و در دومین ساخته اش، قصه عاشقانه ای را روایت میکند. داستانی که طلا معتضدی به نگارش در آورده است و پاکروان بازنویسی نهایی این قصه را انجام داده است.
«نیمه شب اتفاق افتاد» نقطه عطفی در مسیر کارگردانی تینا پاکروان خواهد بود، کارگردانی منسجم و انتخاب درست بازیگران متناسب با نقش از مهمترین ویژگی های دومین فیلم این کارگردان سینمای ایران است.
نمی توان گفت که این فیلم بی نقص است، ضعف هایی هم وجود دارد که مربوط به فیلمنامه است و ربطی به کارگردان ندارد، گاهی وقتی فیلمنامه نویس و کارگردان از یک جنسیت باشند، به دلیل احساساتی که حاکم می شود، نمی توانند برای بهتر شدن ریتم و ضرباهنگ فیلم تصمیم گیری کنند و حتی زمانی که فیلم به دست تدوینگر هم می رسد، اتفاقی نمی افتد.
با توجه به مضمون و محتوا قصه ریتم و ضرباهنگ فیلم به شدت کند است و این بزرگترین معضل فیلم است که قطعا برای اکران عمومی باید تصمیم های دیگری گرفته شود اما دومین ساخته تینا پاکروان به طور کلی فیلم قابل قبولی است و حداقل استانداردهای موجود در فیلمسازی را رعایت کرده است.
همانطور که اشاره شد، انتخاب بازیگران این فیلم به شدت درست و انتخاب ها متناسب با تاثیر گذاری کاراکترها انتخاب شده است. در این فیلم حامد بهداد متفاوتی را می بینیم که با تمامی نقش های متفاوت است.
حامد بهداد بازیگری است که اگر از سوی کارگردان مدیریت نشود بازی اش از چهارچوب بیرون میزند، اما در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» حامد بهداد عجیب و غریبی را می بینیم که آن هم به درایت و هوشمندی کارگردان باز میگردد.
از سوی دیگر ستاره اسکندری متفاوتی را می بینیم که اگر در پایان این جشنواره نام او را در میان لیست نامزدهای نقش مکمل ببینیم نباید تعجب کنیم، چون نقشی را ارائه کرده که بسیار متفاوت و تاثیر گذار است.
یکی دیگر از بازیگرانی که در این فیلم حضور متفاوتی دارد، بانو گوهر خیر اندیش است که با حضور متفاوتش در یکی از شاه سکانس های فیلم ئر بخش پایانی می درخشد و شاید او هم مستحق دریافت سیمرغ نقش مکمل زن باشد.
فیلم دوم تینا پاکروان یک عاشقانه آرام است و شاید بتوان گفت اگر یک کارکردان مرد این فیلم را جلوی دوربین می برد لحظه های خوب و حس و حال عاشقانه فیلم به این خوبی از کار در نمی آمد و تاثیر گذار نبود.
«نیمه شب اتفاق افتاد» یکی از فیلم های مهم سال آینده در حوزه اکران خواهد بود، چون فیلم ظرفیت جذب مخاطب را دارد و می توان با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار کند.
یک روز از جشنواره فیلم فجر گذشت و بعد از تماشای این فیلم، معتقدم یکی از بهترین فیلم های جشنواره تا اینجای کار فیلم تینا پاکروان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- «قهوه ترک» از سوم خرداد به فیلمنت میآید/ معرفی بازیگران سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران