سام بهشتی
بهنام بهزادی از آن دسته از کارگردانان سینمای ایران است که دغدغه های شخصی اش را به تصویر میکشد و خارج از چهار چوب عقیده خود به سراغ قصه ای نمیرود.
او که با فیلم «تنها دوبار زندگی می کنیم» مسیرخود را از کارگردانان دیگر متمایز ساخت و با «قاعده تصادف» توانست جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان خوش فکر و خلاق تثبیت کند، این بار با «وارونگی» به میدان آمده است.
قصه ای که از دل اجتماع بیرون آمده و همه آدم های قصه مصداق واقعی دارند و باور پذیرند. معضل آلودگی هوا برای ما به یک موضوع عادی تبدیل شده و شاید برای عده کثیری از مردم درد نباشد ولی زیر آسمان همین شهر مردمانی هستند که از این مساله رنج می برند و این معضل برای آن ها به یکی بحران خانوادگی تبدیل می شود.
در قصه «وارونگی» معضل آلودگی هوا همانند یک ورودی عمل می کند تا بتوانیم وارد قصه ای شویم و با کاراکترهای این قصه آشنا شویم.
«نیلوفر» قهرمان قصه ای است که بهزادی راوی آن است، دختری مستقل را در کنار خواهر و برادری مستبد و خود رای می بینیم که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند. این که میگویم نیلوفر قهرمان قصه است، دلیل دارد، بهزادی سرگذشت قهرمان قصه اش را در یک فضای آرام و به دور از تنش به تصویر می کشد و این کاراکتر به قدری مظلوم و از خود گذشته است که مخاطب با آن همذات پنداری می کند و در تمامی لحظه ها می تواند خود را جای او بگذارد. سحر دولتشاهی تنها پرسوناژ قصه است که محوریت ماجرا بر دوش او است، بازیگری که یکی از درخشان ترین بازی های خود را ارائه کرده است و ما شاهد یک سحر دولتشاهی متفاوت در نقش نیلوفر هستیم.
فیلم بهزادی به شدت زنانه است و ما به یک درام اجتماعی مواجه هستیم که لایه های زیرین آن در فیلمنامه به شدت گواهی است بر این ماجرا. بهزادی به خوبی نسبت به زنان شناخت دارد و در این فیلم توانسته درام قصه را بر عهده یک زن بگذارد تا به نتیجه دلخواه خود برسد.
سحر دولتشاهی در مقام بازیگر نقش عمده ای در شگل گیری این درام زنانه دارد و شاید اگر او در این نقش بازی نمی کرد، فیلم بهزادی این تاثیر گذاری را نداشت.
از سوی دیگر در این فیلم علی مصفا بازی متفاوتی را از خود ارائه کرده است و در کنار او بازیگر تئاتری دیگیری با عنوان رویا جاوید نیا حضور دارد که هر دو آن ها در کنار سحر دولتشاهی تیم بازیگری درستی را تشکیل دادند و انتخاب بازیگران برای نقش ها به درستی انجام گرفته است.
«وارونگی» فیلم کارگردان است و هر سینماگر و منتقدی بعد از تماشای فیلم به این نکته پی می برد که بهزادی برای به تصویر کشیدن قصه این فیلم چه مسیر سختی را پیش رو داشته است. دکوپاژهای بهزادی بعد از ساخت سه فیلم با عنوان امضای او شناخته می شود.
تازه ترین ساخته بهزادی با مخاطب صادق است و بدون لکنت قصه میگوید و ریتم فیلم به شدت درست و آزار دهنده نیست. یکی از معضلاتی که در سینما با آن مواجه هستیم این است که فیلمسازان به راحتی نمیتوانند قصه گو باشند و با اثر خود حرف بزنند و نیازی به پی نوشت ماجرا نباشد. بهزادی در فیلم «وارونگی» همین کا را به آسانی انجام می هد، فیلمی که تا دقیقه ده بتواند مخاطب را در صندلی میخکوب کند، کارش را به درستی انجام داده است.
«وارونگی» را در روزهای پایانی فجر ببینیم و ساده از کنار آن عبور نکنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در گفتوگوی کیوان کثیریان با بهنام بهزادی و مجید بزرگر مطرح شد/ پروانه ساخت دیگر موضوعیت ندارد
- گلایه بهنام بهزادی از انتشار نسخه «غیرقانونی» فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم»
- صدور پروانه نمایش خانگی برای ۲ فیلم
- روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمی با بازی امیر جعفری
- تهمینه میلانی: «برادرم خسرو» و «وارونگی» را حتما تماشا کنید
- «وارونگی» به خانهها آمد
- وارونگی در هشتاد سینمای فرانسه اکران میشود
- اکران وارونگی در سینماهای انگلستان
- عکسی از بهنام بهزادی، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی پس از رأی دادن
- نگاهی به «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی/ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ گمشده در ذهنهای آلوده
- گفتوگو با بهنام بهزادی، کارگردان «وارونگی»/ می خواستم چیزی به چشم نیاید
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- واکنش بهنام بهزادی به حواشی جشنواره/ مشروعیت و اعتراض
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه